פקידים אוקראינים טוענים: שדה הקרב הדיגיטלי הוא המפתח למלחמה עם רוסיה

סגן השר לשינוי דיגיטלי של אוקראינה אומר כי הקמפיין לשכנוע העם הרוסי באינטרנט נגד המלחמה היה מוצלח ואפקטיבי

הפגנה בלונדון נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
הפגנה בלונדון נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

אוקראינה מתאמצת לוודא שהתשתיות הדיגיטליות שלה ימשיכו לעבוד בעיצומה של המלחמה עם רוסיה והודפת מתקפות סייבר והפצה של מידע שגוי, כך אמר אלוכסנדר בורניאקוב, סגר שר השינוי הדיגיטלי באוקראינה.

בורניאקוב הופיע באירוע מקוון השבוע בחסות חברת האינטליגנציה המלאכותית Collective[i] כדי לדבר על תפקיד הטכנולוגיה והמידע במלחמה.

"היו שנתיים של אירועי קורונה, ולמדנו איך לעבוד מרחוק ולהעביר הרבה מהתשתיות לענן, אז היינו די מוכנים אם משהו כזה קורה", אמר בוריאקוב. "שוב, אני לא חושב שאפשר באמת להיות מוכן לאירועים כמו זה שהעיירה שלך ורוב המדינה מותקפת".

הנה כמה קטעים בולטים המדברים שאמר:

הימים שלקראת הפלישה הרוסית

"(לפני המלחמה), בנינו מדינה דיגיטלית, בנינו את שירותי הממשלה הנוחים ביותר בעולם והתמקדנו במשימות שונות. היינו בבנייה של מרכז טכנולוגיית מידע שהוא אחד הגדולים - בעצם הכי גדול - במזרח אירופה.... בתקופה הזו, עוד התמקדנו בלצור משהו".

החוסן של תשתית טכנולוגיית המידע האוקראינית

"רוב התשתיות באוקראינה עובדות. אני מתכוון, התקשורת עובדת, הטלוויזיה עובדת, שירותי הממשלה עובדים. אפשר לנהל עסקים, אפשר לשלם מסים, אפשר ללכת לבנק. מערכת התשלומים עובדת. אז הם לא הצליחו להפריע באופן משמעותי לכלום.

"אלון מאסק נענה לקריאותינו והפעיל את סטארלינק באוקראינה. בינתיים, קיבלנו כ־1,500 ממירי לוויין ואנו אמורים לקבל עוד כ־5,000. אז ברגע שיהיו לנו אותם, פשוט נשים אותם ברחבי המדינה כדי לוודא שאפילו אם ירסקו לנו את המגדלים הסלולריים או איכשהו יחתכו את הקווים הקרקעיים, עדיין נוכל לתקשר".

מאבק נגד הטעיות והפצת ומידע שגוי שעושים הרוסים

"החלטנו לצאת בקריאה (לעם הרוסי) דרך האינטרנט במסרים מאוד ספציפיים. ראשית, (הממשלה הרוסית) הכחישה שזו מלחמה. הם אמרו שזה מבצע מיוחד. אז עשינו מסע פרסום מכוון מטרה והסברנו לעם הרוסי שזו מלחמה. שנית, הם הכחישו שיש פצועים, שיש חיילים שנהרגו באוקראינה. אז החלטנו להראות תמונות ושמות של החיילים המתים בתקשורת הרוסית. אני מתכוון, באינטרנט, כמובן. אנחנו לא יכולים להגיע לטלוויזיה שלהם. זה בלתי אפשרי.

"מסעי הפרסום האלה הצליחו בגלל שראשית, חלק מהאופוזיציה הרוסית התחילה לדבר על זה כמלחמה. שנית, הם בסופו של דבר הודו שיש פצועים והרוגים".

'צבא ה-IT' של אוקראינה

"הקמנו צבא IT, שהצטרפו אליו 200 אלף אנשים והאנשים האלה רצו לעזור לאוקראינה להילחם ברוסיה. אז ביום הראשון, לגמרי הורדנו את האתר של הקרמלין, את שירותי האינטרנט של הבורסה שלהם, את פורטל שירותי הממשלה ועוד הרבה אתרים אחרים. מסתבר שהם לא היו מוכנים לזה.

"אנחנו הותקפנו שמונה שנים. ואני יכול להשוות את זה עם מיקרוסופט ווינדוז, כי הרבה האקרים רצו לפרוץ למיקרוסופט ווינדוז כל כך הרבה שנים שבסוף הם בנו את מערכת ההפעלה הכי מוגנת - אי אפשר לחדור אליה פשוט כי יש להם כל כך הרבה ניסיון בהגנה על המערכת שלהם. אז אני חושב שדבר מאוד דומה קרה עם תשתיות הסייבר האוקראיניות".

סילוק רוסיה מהכלכלה הדיגיטלית

"מאות חברות עזבו את רוסיה, והמטרה האולטימטיבית שלנו - היינו רוצים לומר ויזה ומאסטרקארד אבל אז הן בעצמן עזבו - כעת אנחנו חושבים שהעדיפות העליונה שלנו היא לחסום את חנות האפליקציות של אפל ואת גוגל פליי מרוסיה לחלוטין.

"יש עוד הרבה אזרחים רוסים חושבים שזה בסדר פשוט לשלוח את הצבא למדינה אחרת. אז רצינו להראות להם שזה לא יקרה ללא השלכות".