ממיק ביטלה את המיזוג ל-SPAC; אלפא טאו הגיעה לוול סטריט

ביטול המיזוג של חברת הרובוטיקה הביא גם לביטול גיוס פרטי בהיקף 76 מיליון דולר • 
אלפא טאו הצליחה להשלים את המיזוג לחברת SPAC וכעת היא נסחרת לפי שווי של כמיליארד דולר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

חברת הרובוטיקה ממיק, אשר הכריזה באגוסט על חתימת הסכם למיזוג ל-SPAC לפי שווי של מיליארד דולר לממיק, עדכנה בסוף השבוע כי העסקה לא תצא לפועל. בעקבות זאת תבוטל גם עסקת הגיוס הפרטי בהיקף של 76 מיליון דולר שהייתה אמור להתלוות למיזוג.

על פי הערכות, ההסכם מול המשקיעים הפרטיים כלל סעיף אשר אפשר להם לבטל את העסקה במידה ורוב משקיעי ה-SPAC (חברה ללא פעילות המגייסת כסף כדי להשקיע בחברה קיימת) אינם משקיעים את הכסף שלהם בחברה. בתמחור המיועד, ובאווירה הנוכחית בשוק, רוב המשקיעים ב-SPAC העדיפו להוציא את הכסף. כעת נותרה ממיק בשלב המאתגר של תחילת המכירות. בכיסה עדיין יש את רובם של 96 מיליון דולר שגייסה באפריל 2021.

על פי גורמים בשוק, נעשה ניסיון למצוא מחיר לממיק שבו ניתן להשלים את העסקה, אך הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה.

הגיוס של ממיק ותחילת המו"מ עם ה-SPAC, התרחשו בשוק ההון התוסס של תחילת 2021, על רקע קבלת אישור FDA למוצר של החברה. ב-2022, החברה כבר החלה במכירות, וכמו פעמים רבות בעבר, גם הפעם הסתבר שהשנים הראשונות של המכירות הן התקופה הבעייתית ביותר עבור סטארט-אפ בתחום המכשור הרפואי. החלום הנוצץ הופך לתהליך אפרפר של חינוך שוק וניסיון לתפוס את תשומת הלב של מערכות הבריאות. 2021 לא הייתה שנה אידיאלית לנסות זאת. ממיק מכרה ברבעון האחרון של 2021 שלוש מערכות, כנראה לא מספיק כדי לשכנע את המשקיעים שהיא היוצאת מן הכלל לתהליך הזה.

ממיק הוקמה ב-2012 בחממת אינסנטיב בשליטת קרן פרגרין. המשקיעים הראשונים שלה היו קרן פרגרין, קרן אקסלמד ודני הדר, ובסבב מאוחר יותר הצטרפה גם קרן Ourcrowd. באפריל 2021 נערך כאמור גיוס של 96 מיליון דולר בהובלת מוריס פרה, המנכ"ל המיתולוגי של חברת מאקו סרג'יקל. לגיוס זה הצטרפו קרן קראוס וחברת מבטח שמיר, ששתיהן השקיעו סכומים משמעותיים, בין היתר מתוך אמונה בכוחו של פרה להעביר את ממיק את עמק המוות של תחילת המכירות, ומתוך ציפיה לאפשרות של מיזוג ונזילות מהירה. כעת החברה תצטרך להוכיח את עצמה בשוק, והמשקיעים יקוו לאירוע נזילות אחר, בשוק משתנה.

ממיק היא אחת משלוש חברות אשר הודיעו בימים האחרונים על  ביטול כניסה ל-SPAC, לצד החברות גט ו-Tomorrow.io.

מניית אלפלא טאו עלתה ב-21% אתמול

במקביל, חברת הטיפול בסרטן אלפא טאו השלימה לפני כמה ימים את המיזוג שלה ל-SPAC. את המיזוגי, שכולל גם גיוס פרטי של 90 מיליון דולר, אישרו 96% ממשקיעי ה-SPAC, המהווים 66% מהכסף שלו. כעת אלפא טאו נסחרת תחת הסימול DRTS, על שם הטכנולוגיה שלה, השולחת חיצי קרינה מכוונים לתוך גידולים סרטניים.

גם המיזוג הזה לא הלך לגמרי חלק. באמצע פברואר אלפא טאו ערכה לראשונה את ההצבעה על אישור המיזוג, אך לא השלימה אותה, אלא הכריזה על כך שהצדדים 'לוקחים עוד קצת זמן כדי שהחברה תוכל לעמוד בתנאי הסגירה'. גורמים בשוק ציינו כי ההצלחה של המיזוג נבעה כנראה מחפיפה יותר גבוהה בין משקיעי הגיוס הפרטי למשקיעי ה-SPAC, אשר הגדיל את האינטרס שלהם שההשקעה שלהם תהפוך לנזילה.

אתמול (שישי) עלתה מניית החברה 21%, והיא נסחרת כעת לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, כפי שקיוותה, ומהווה הצלחה נדירה בין חברות הספאק של 2022.