משרד המשפטים מחריג בני משפחה מדרגה ראשונה ממכסת 5,000 אשרות הפליטים

משרד המשפטים קבע כי אזרחי אוקראינה המגיעים לארץ ולהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה שהם אזרחי ישראל ושוהים בה, לא יהיו חלק מהמכסה של 5,000 האזרחים האוקראינים שאינם זכאי חוק שבות שישראל תקלוט עד לאחר תקופת המלחמה

מוקד הסיוע של מד''א לפליטים ולאיתור קרובים מאוקראינה / צילום: דוברות מד''א
מוקד הסיוע של מד''א לפליטים ולאיתור קרובים מאוקראינה / צילום: דוברות מד''א

בתום ישיבה בראשות המשנים ליועמ"שית, עורכי הדין גיל לימון ורועי שיינדורף, עם מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות, עו"ד ענר הלמן, והייעוץ המשפטי של רשות האוכלוסין וההגירה, הוחלט כי המדינה תגן על מתווה קבלת האזרחים האוקראינים בישראל של שרת הפנים איילת שקד. עם זאת, נבקעו בקיעים ראשונים במתווה של השרה שקד.

בישיבה הוחלט על-ידי משרד המשפטים כי אזרחי אוקראינה המגיעים לישראל ולהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה שהם אזרחי ישראל ושוהים בה, לא יהיו חלק מהמכסה של 5,000 האזרחים האוקראינים שאינם זכאי חוק שבות שישראל תקלוט עד לאחר תקופת המלחמה.

הרקע להחלטה הוא הטענה כי לאור ההסכם בין ישראל לאוקראינה לפטור מוויזות, אין לשרת הפנים סמכות להגביל כניסת אזרחי אוקראינה שמבקשים להגיע לישראל לתקופה מוגבלת של שלושה חודשים.

בישיבה במשרד המשפטים נקבע כי ישראל רשאית למנוע כניסת אזרחי אוקראינה שברחו מן הקרבות, כיוון שברור כי הם לא באו לשם "תיירות", אולם אין באפשרותה למנוע כניסה של אוקראינים שיש להם משפחה בישראל, כיוון שאירוח על-ידי בני משפחה עד יעבור זעם נכלל בהגדרה של תיירות.

"מכסה נושמת"

כזכור, בשבוע שעבר הכריזה שרת הפנים על מתווה לאירוח זרים בישראל נוכח המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. לאור המלחמה הודיעה שקד כי תאפשר קליטה של 5,000 פליטים נוספים על כ-20 אלף האוקראינים ששוהים כאן, ב"מכסה נושמת", כלומר על כל אוקראיני שייצא מישראל - ניתן יהיה לאכלס פליט אחר מהמדינה לתקופה של שלושה חודשים על תקן "אשרה זמנית".

לראשונה אותם פליטים לא יידרשו להפקיד ערבות כלל, למעט חתימה על מסמך שבו יתחייבו לצאת מישראל עם תום הלחימה. חידוש נוסף במדיניות שתונהג הוא שאותם פליטים שירצו להגיע ארצה, יידרשו לחתום על אותו מסמך של משרד החוץ באופן מקוון עוד קודם לעלייתם למטוס, רק לאחר החתימה יוכלו להגיע לישראל. כך יימנעו המראות בהם פליטי מלחמה מגיעים לנתב"ג ומגורשים חזרה לארץ מוצא.

עוד הוחלט כי במקרה שהלחימה לא תיפסק בעוד שלושה חודשים, יתאפשר לאזרחים האוקראינים בהמשך גם לעבוד בישראל. האישור הזה תקף לאזרחים האוקראינים שכבר בישראל ולאלה שיגיעו בהמשך. במקביל, אזרחים ישראלים יוכלו להגיש בקשה להזמין אוקראינים ולארח אותם בביתם, עד משפחה גרעינית אחת למבקש, ולהם יהיה תיעדוף בבקשה להגיע לכאן.

כאמור, כעת הוחלט, לאחר ישיבה עם צמרת משרד המשפטים, כי אזרחי אוקראינה שיש להם משפחה מדרגה ראשונה בישראל, לא ייכללו במכסת 5,000 האזרחים.

בתוך כך, בסוף השבוע הוגשה עתירה לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת שרת הפנים שקד להגביל את כניסתם של פליטים מאוקראינה. העתירה הוגשה על-ידי משרד עו"ד תומר ורשה, לאחר ששגריר אוקראינה, יבגן קורניצ'וק, פנה למשרד כדי שיעתור נגד המתווה עליו הודיעה שקד בשבוע שעבר, בנימוק כי הוא מהווה הפרה של ההסכם הבילטרלי בין המדינות לפיו אין צורך באשרת כניסה.

השופט עוזי פוגלמן קבע כי על המדינה להגיב לעתירה עד היום (א') בשעה 17:00.