נמלט מהסנקציות? מטוסו הפרטי של האוליגרך רומן אברמוביץ' נחת בישראל

אברמוביץ', בעל אזרחות רוסית ודרכון ישראלי ופורטוגלי, נמצא במוקד סנקציות בינלאומיות בשל קשריו עם הקרמלין • המטוס שהה עד הימים האחרונים בטורקיה, ממנה המריא למוסקבה שלשום, וכעת הוא נחת בישראל. לא ברור אם המיליארדר עצמו נמצא בו • הונו המוערך של אברמוביץ' הוא מעל 15 מיליארד דולר, לפני הסנקציות שהוטלו עליו

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan
רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan

מטוס פרטי הנמצא בשימוש האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ' נחת הערב (א') בנמל התעופה בן גוריון, אחרי שהמריא אחרי הצהריים ממוסקבה; כך עולה מנתוני הטיסה שהתפרסמו באתרים המנטרים תעופה עולמית. אברמוביץ', בעל אזרחות רוסית ודרכונים ישראלי ופורטוגלי, נמצא במוקד סנקציות בינלאומיות בשל קשריו עם הקרמלין והכנסות העתק של חברות בשליטתו בעבור המשטר הרוסי. לאברמוביץ' נכסי נדל"ן בישראל, הוא נחשב לתורם למוסדות בריאות וחינוך, וכאמור, הוא בעל אזרחות ישראלית. נחיתתו בישראל עשויה להציב את הממשלה בעמדת עימות מול אירופה וארה"ב.

בשל הסנקציות שהוטלו עליו, אברמוביץ' אינו יכול להיכנס לבריטניה, שבה התגורר בשנים האחרונות. בפורטוגל נפתחה חקירה נגד רב הקהילה היהודית בפורטו בחשד למעורבות בהליך לא-חוקי להוצאת דרכון פורטוגלי בעבור האוליגרך הרוסי. מטוסו הפרטי שהה עד הימים האחרונים בטורקיה, ממנה המריא למוסקבה שלשום, וכעת הוא נחת בארץ. לא ברור אם המיליארדר עצמו נמצא במטוס. המטוס, מדגם גולף-סטרים, רשום בלוקסמבורג ואות הקריאה שלו הוא "LX-RAY". לא ברור אם המטוס בבעלותו של רומן אברמוביץ או שהוא שוכר אותו.

בנימוק הרשמי של הממשלה הבריטית לסנקציות נכתב כי לאברמוביץ' "יחסים הדוקים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מזה עשורים". הממשלה גם כותבת כי חברת EVRAZ שבבעלות אברמוביץ' מספקת הכנסות עתק לממשלה הרוסית שבתורה משתמשת בהן לשם המלחמה באוקראינה.

ההון המוערך של אברמוביץ' הוא מעל 15 מיליארד דולר, לפני הסנקציות שהוטלו עליו. הוא מנסה בימים אלה למכור את מועדון הכדורגל האנגלי "צ'לסי" שהיה בבעלותו ועבר עם פרוץ המלחמה לניהול על ידי נאמנים. בניסיון להתחמק מהסנקציות, דווח בבריטניה כי אברמוביץ' מנסה לתווך בין רוסיה לאוקראינה. בימים האחרונים דווח כי "יד ושם" השעה את שיתוף הפעולה עם אברמוביץ, שכלל תרומה נדיבה של המיליארדר.