בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה באדום, תשואות האג"ח המריאו; ירידות חדות למניות הישראליות

מניות הטכנולוגיה הסיניות ירדו בחדות, מודרנה ונילסן זינקו • תשואת אג"ח ממשל ארה"ב ל-10 שנים זינקה ל-2.14% • הנפט צנח ב-6% • נעילה חיובית באירופה, מנגד הנג סנג צנח בכ-5% על רקע התפרצות הקורונה בסין ובהונג קונג • בשל מעבר לשעון קיץ, עד השבוע הבא שעות המסחר בוול סטריט יהיו 15:30-22:00 שעון ישראל

וול סטריט / צילום: תמר מצפי
וול סטריט / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

22:01

יום המסחר בוול סטריט הסתיים בירידות שערים, כשברקע תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב המריאו לשיאים של קרוב לשלוש שנים. התשואה על האיגרת ל-10 שנים זינקה ב-14 נקודות ל-2.14%, הרמה הגבוהה ביותר מאז מאי 2019. נאסד"ק ירד ב-2%, S&P500 ב-0.7% ודאו ג'ונס ננעל ללא שינוי.

בנפט הגולמי, הברנט איבד 6% וירד ל-105.8 דולר לחבית, הנפט האמריקאי (WTI) צנח ב-6.6% ל-102 דולר לחבית. הזהב ירד ב-1.5%.

המניות הסיניות, ובראש עליבאבא  ופינדודו , צללו לאחר שרשות ני"ע האמריקאית הכריזה שמספר חברות סיניות עלולות להימחק ממסחר לאחר שהדוחות הכספיים שלהן לא אומתו. גם בקרב המניות הישראליות נרשמו ירידות חדות, בהן לאינוביד  ומיי סייז  שהתרסקו ב-22% ו-24% בהתאמה, REE וטאבולה  ירדו בכ-12% וגם סנטינל וואן , למונייד, לייבפרסון , פייבר, אאוטבריין, סולאראדג', נובוקיור, אורמת  ומאנדיי ירדו. בצד החיובי, סיירן  זינקה ב-28% ואינטרקיור  ב-8%.

חברת התרופות נקטר  התרסקה ב-60% לאחר שדיווחה על הפסקת מחקרים בשלבים מאוחרים לטיפול בחולי מלנומה לאחר שלא עמדו ביעד. מנגד, מודרנה  זינקה לאחר שעדכנה שמשתתף ראשון קיבל מנה מהחיסון הניסיוני שלה נגד HIV. מדרגת הרייטינג נילסן  נסקה ב-30% לאחר דיווח על מגעים לרכישתה על ידי קונסורציום משקיעים פרטי, בהם קרן הגידור אליוט של פול סינגר, תמורת 15 מיליארד דולר (כולל חוב).

21:00

המגמה השלילית בוול סטריט נמשכת, כשנאסד"ק נחלש ב-2% בשל ירידות חדות של מניות הטכנולוגיה הסיניות, בהן עליבאבא גרופ  שמוחקת 10%. ענקיות הטק האמריקאיות רושמות ירידות של 1%-2%, כשטסלה יורדת בשיעור גבוה יותר של 4%.

בשוק האג"ח התשואות נוסקות: התשואה על האיגרת ל-10 שנים זינקה כבר ב-13 נקודות היום ועומדת כעת על 2.13% - לראשונה מאז מאי 2019 - והתשואה על האג"ח לשנתיים עולה ב-8 נקודות ל-1.83%.

הירידות בנפט מעמיקות: הברנט נחלש ב-6.7% ויורד ל-105 דולר לחבית, הנפט האמריקאי (WTI) צונח ב-7.2% ל-101.3 דולר לחבית. הזהב נופל ב-1.7%, וחוזים לאפריל נסחרים סביב 1,951 דולר לאונקיה.

19:45

מחירי הנפט ממשיכים לרדת ומאבדים יותר מ-5%. הברנט יורד ב-5.2% ויורד ל-106.8 דולר לחבית, הנפט האמריקאי משיל 5.8% ויורד ל-102.9 דולר לחבית. גם הזהב ממשיך לאבד גובה ונחלש ב-1.2%, כך שמחיר אונקיה עומד על כ-1,960 דולר.

בוול סטריט המגמה שלילית כעת כשגם דאו ג'ונס עבר לירידה של 0.2%. נאסד"ק מאבד כבר מעל ל-2%, כשמניית פינדודו  הסינית צוללת ב-20% ומלבד המניות הסיניות נרשמות ירידות בולטות ללוסיד , קוואלקום , לאס וגאס סנדס  וסולאראדג'.

בפסגת S&P500 מניית חברת דירוג הרייטינג נילסן  שנוסקת ביותר מ-40%, לאחר דיווח בוול סטריט ג'ורנל על כך שקונסורציום של חברות השקעות פרטיות, שכולל את קרן הגידור אליוט מנג'מנט של המשקיע פול סינגר, נמצא במגעים מתקדמים לרכישתה תמורת כ-15 מיליארד דולר (כולל חוב). נילסן פתחה את יום המסחר בשווי שוק של 6.2 מיליארד דולר ושווי ארגוני של יותר מ-11 מיליארד דולר, בהתחשב בעומס החובות האדיר שלה שעומד על יותר מ-5 מיליארד דולר.

19:00

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה חיובית בעיקרה, כשמדד דאקס  הגרמני בראש עם עלייה של 2.2% - בעיקר הודות למניות הפיננסים ויצרניות הרכב. קאק עלה ב-1.7%, פוטסי ב-0.5% ויורוסטוקס 50 ב-1.5%. מנגד, מדד הדגל הפורטוגלי ירד ב-0.6% וגם באמסטרדם נרשמה נסיגה קלה.

בוול סטריט דאו ג'ונס עדיין נסחר בעלייה של 0.3%, אך S&P500 עבר לירידה של 0.4% והירידה של נאסד"ק העמיקה ל-1.7%.

ירידות בולטות נרשמות כמעט בכלל הסקטורים. מניות סולאראדג'  הישראלית והמתחרה אנפייז אנרג'י  מאבדות גובה, המניות הסיניות ובראשון עליבאבא ו-JD קום גם נסוגות, וגם ענקיות הטכנולוגיה מצטרפות למומנטום השלילי. טסלה יורדת ב-4%, אנבידיה  ב-3%. העלייה של מודרנה צומצמה לכ-10%, איביי  מוסיפה 4.8%.

17:45

מסחר תנודתי בוול סטריט, כאשר נאסד"ק שוב עבר לטריטוריה השלילית ומשיל כעת 0.7%, כאשר בתחתית המדד נמצאות המניות הסיניות, לאחר שרשות ניירות הערך האמריקאית דיווחה שמספר חברות סיניות קטנות עלולות להימחק ממסחר לאחר שהדוחות הכספיים שלהן לא אומתו. עליבאבא  מוחקת 7% וגם פינדודו, ניאו, באידו וג'יי.די.קום נחלשות.

לצידן, גם ענקיות הטכנולוגיה נסחרות בעיקר במגמה שלילית. טסלה מאבדת 2.7%, אפל ואלפאבית יורדות ב-1.3% ואמזון  ב-1.4%. מיקרוסופט ומטא מצליחות לשמור על עלייה קלה. מודרנה  ממשיכה לבלוט אך עלייתה צומצמה לכ-15%, ולצדה פייזר  מטפסת בכ-5%. 

בקרב הישראליות נרשמות ירידות חדות לאינוביד , REE , גלובל-אי , פלוריסטם ודריו הלת'. מנגד, צים  עולה ב-4.5%.

באירופה נמשכת המגמה החיובית, כשדויטשה בנק  מזנק בראש מדד הדאקס ב-7.8%, וגם פולקסווגן, פורשה ומרק מתחזקות. בצרפת סוסייטה ג'נרל  קופץ ב-5.3%.

16:30

שעה לפתיחת המסחר, והאווירה בוול סטריט מתבהרת כאשר גם מדד נאסד"ק עובר לצד החיובי ומתקדם ב-0.5%. 

חברת התרופות מודרנה  מזנקת ביותר מ-20%. חברת התרופות עדכנה כי החל הניסוי הקליני בחיסון שלה נגד נגיף ה-HIV, ומשתתף ראשון קיבל את הזריקה. מדובר בחיסון מבוסס mRNA בדומה לחיסוני הקורונה.

בצד השלילי, המניות הסיניות ממשיכות לאבד גובה, כשאת הירידות מובילות באידו  ופינדודו  שמשילות מעל 10% כל אחת. עוד ירידות בולטות נרשמות אצל אטסי , מאץ' גרופ , לאס וגאס סנדס, ווין ריזורטס, קוואלקום, אייר BNB ולוסיד.

 המלכוד של הפד: איך אפשר להעלות ריבית בפתחו של משבר סחורות, וגם למה נהגים מגרמניה הולכים לתדלק בפולין? כתב גלובס גיא בן סימון עם רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות איי.בי.איי, שדיבר על הדילמה של מקבלי ההחלטות, ועל הסיכונים למיתון שעלולים לקלקל לפד את התוכנית. אסף אוני, כתב גלובס בברלין, דיבר על ההשלכות של זינוק מחירי אנרגיה באירופה וההשפעות שלהם על האינפלציה. 

 

15:32

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח במגמה מעורבת. בעוד ש-S&P500 ודאו ג'ונס עולים ב-0.3% ו-0.6% בהתאמה, הנאסד"ק נחלש בכ-0.3%. במקביל, תשואות האג"ח בארה"ב נוסקות. התשואה על האיגרת ל-10 שנים עלתה כבר ב-9 נקודות היום ועומדת כעת על 2.09%, התשואה על אג"ח שנתיים עלתה ל-1.82%.

באירופה נמשכת המגמה החיובית כשדאקס קופץ 2.3%, קאק עולה ב-1.7% ופוטסי מוסיף 0.4%. היורוסטוקס 50  מתקדם 1.6%.

החברות הסיניות עליבאבא , ניאו  ו-JD.com  רושמות ירידות בולטות הן בשל החשש ממחיקה ממסחר בארה"ב והן ברקע ההתפרצות המחודשת של הקורונה בסין. ענקיות הטכנולוגיה, ובהן אפל , טסלה  ומטא , רושמות ירידות קלות (בעוד שמיקרוסופט  וגוגל  מטפסות מעט).

נקטר תרפיוטיקס  צוללת לאחר שפרסמה דיווח משותף עם בריסטול מאיירס סקוויב  שלפיו יפסיקו שני מחקרים בשלבים מאוחרים לטיפול בחולי מלנומה, לאחר שאחד הניסויים לא הצליח לעמוד ביעד העיקרי. בצד השני, ענקית התעשייה הביטחונית לוקהיד מרטין  מטפסת מעט לאחר שברויטרס דווח שגרמניה תרכוש עד 35 ממטוסי ה-F35 שלה.

בסחורות: הנפט יורד ב-4.5% (והברנט נסחר סביב 107.5 דולר לחבית), הזהב משיל 1.2% למחיר של 1,960 דולר לאונקיה.

13:25

המסחר בוול סטריט יתחיל השבוע ובשבוע הבא ב-15:30 ויסתיים ב-22:00. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 1%.

גילת  דיווחה היום כי חברת Intelsat מרחיבה את יכולות קישוריות האינטרנט במטוסים באמצעות הזמנה בהיקף של מיליוני דולרים הכוללת מודמים מסוג SkyEdge IV Taurus של גילת.

11:55

מגמה חיובית באירופה בהובלת מדד הדאקס שמזנק בכ-3%. זאת על רקע עלייה במפלס האופטימיות בנוגע להפסקת אש בלחימה באוקראינה. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 1.1%-0.8%.

באירופה מובילות מניות של יצרניות כלי רכב את העליות.

10:50

מגמה מעורבת באירופה כעת. בלונדון עבר מדד הפוטסי לירידה קלה ואילו בפרנקפורט מטפס מדד הדאקס בכ-1.6%. 

מניות ההייטק הובילו את הירידות בהונג קונג היום ומדד ההנג סנג צנח בכ-5% על רקע התפרצות גל נוסף של קורונה בסין ובהונג קונג.

10:10

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית, על רקע עלייה במפלס האופטימיות בנוגע להפסקת אש בלחימה באוקראינה.  במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.5%-0.7%.

בהונג קונג מדד ההנג סנג צונח ביותר מ-5% על רקע התפרצות גל נוסף של קורונה בסין ובהונג קונג. בטוקיו הסתיים המסחר בעלייה של 0.6% במדד הניקיי.

 במסחר בחוזים על הנפט נרשמות ירידות של יותר מ-3% והזהב רושם ירידה קלה. 

07:30

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. בהונג קונג צונח מדד ההנג סנג בכ-3.8% ואילו בטוקיו נסחר מדד הניקיי בעלייה של כ-1%. 

הירידות החדות בהונג קונג נרשמות על רקע התפרצות מחודשת של מגפת הקורונה בסין, שהביאה להטלת סגר חלקי או מלא על מחוזות וערים גדולות. מניות ההייטק מובילות את הירידות, ביניהן עליבאבא שצונחת בעוד כ-8%. 

מקרי הקורונה בסין קפצו ל-1,807 מקרים תום יום - פי 3 מ-476 המקרים שהיו אמש, במספר הכי גבוה של מקרים מאושרים שהיה במדינה מאז 2020. כ-80% מהמקרים נמצאים במחוז ג'ילין הצפון-מזרחי במדינה, ועיר הבירה של המחוז נמצאת בסגר כבר זמן מה. גם במחוז הטכנולוגי שנזן נצפתה עלייה של מקרים, עם 60 מקרים חדשים. בשנזן עצרו את התחבורה הציבורית, וכן נסגרו המסעדות, אירועי תרבות בחלל סגור, ונאמר לתושבים לא לעזוב את העיר "אלא אם זה נחוץ" - זאת בזמן שהעיר עורכת 3 סבבי בדיקות המוניים. 

במסחר בחוזים על הנפט נרשמות ירידות של יותר מ-2% והזהב רושם ירידה קלה.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.5%-0.7%.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין בסקירה שפרסם לקראת הודעת הפד ביום רביעי כי "על פניו, הפד עומד להשיק השבוע סבב זריז של העלאות ריבית, שעשוי להסתכם לכדי 5-4 העלאות רצופות. על התוואי נוכל להסיק מהתחזית הכלכלית החדשה, שתפורסם ביום רביעי ותצביע, בנוסף, על צפי לאינפלציה מהירה יותר וצמיחת תוצר מהירה פחות מאלו שנצפו בתחזית הקודמת מחודש דצמבר. עם זאת, יש לציין כי בשנים האחרונות רבו המקרים שהעלאת הריבית בפועל (ככל שהתרחשה) הייתה איטית יותר מכפי שהפד צפה בתחילת השנה. כמו כן, אמנם הפד מדגיש לאחרונה בכל הזדמנות כי האינפלציה גבוהה ומתרחקת מיעדה, כך שהעלאת ריבית זריזה היא הצעד המתבקש, אך בה בעת טורח להזכיר כי לא זנח את המדיניות תלוית הנתונים. כלומר - אם במהלך הדרך יתברר שכלכלת ארצות הברית צומחת לאט יותר, מתקשה, או שהשיפור התעסוקתי נבלם, לא יהסס לעצור את רצף ההעלאות ולהמתין".

לשוקי ההון, כותב מנחם, יש נטייה לרוץ קדימה ולהקדים מהלכים של הקלה, או הידוק מוניטארי ולא מן הנמנע כי כך יקרה גם הפעם. זאת, אם המלחמה באוקראינה תחריף, תתארך ותסב נזק של ממש לכלכלת העולם, שאך לאחרונה נחלצה (ולא לגמרי) מקשיי האומיקרון. "צריך גם לזכור כי תרחיש אפשרי של סטגפלציה, מצב של האטה כלכלית יחד עם עליית אינפלציה מהירה, אינו ניתן לטיפול על ידי העלאת ריבית (ודאי לא מהירה), או כלים מוניטריים בלבד, ואם הפד יחשוב כי לשם פני הדברים הוא לא ימהר להעלות ריבית. לחליפין, אם יתברר כי האינפלציה נבלמת מהר מהמשוער. בדוח התעסוקה האחרון התברר כי השכר לשעת עבודה בארה"ב - שעלייתו המהירה נחשבת אחד הגורמים הראשיים להתפרצות הנוכחית - נבלם ולא עלה כפי שכלכלנים העריכו. אם הדבר יימשך, ונוסיף לכך את ההקלה המורגשת בשינוע ובצווארי ההיצע, האינפלציה יכולה בהחלט להפתיע כלפי מטה בחודשים הבאים".

"בעוד התותחים רועמים ומשקי הבית כבר מגלים סימני דאגה מבחינת שחיקת ההכנסות העתידיות שלהם, כלל לא בטוח שדרכו של הפד תאוץ לו ולא מן הנמנע כי ככל שהריבית תעלה, תהיינה הפוגות ארוכות יותר בין העלאה להעלאה. בכלל, יש היום ויכוח נוקב בתוך הפד לגבי השאלה כמה להעלות את הריבית ובאיזה קצב ואין שם מקשה אחת. יכול מאוד לראות שבתחזית שתתפרסם יהיו הבדלים גדולים, יחסית, בין מסלולי הריבית שיומלצו על ידי המצביעים. גם להבדלים הללו, לא רק לתוואי הממוצע, תהייה חשיבות רבה מבחינת השווקים במבט להמשך", כותב מנחם.