לא תחת סנקציות: בעל השליטה בברן, אלכסנדר נסיס, הגדיל את החזקותיו בחברה

נסיס, בעל השליטה בחברת ההנדסה, רכש את מניותיה של משפחת ריגר בחברת ההנדסה תמורת 11 מיליון שקל • לא מופיע ברשימת האוליגרכים שעליהם הושתו סנקציות מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה

אלכסנדר נסיס / צילום: פליקר Alexander Nesis
אלכסנדר נסיס / צילום: פליקר Alexander Nesis

אלכסנדר נסיס, בעל המניות הגדול ביותר בחברת ההנדסה ברן  שמחזיק בה באמצעות קבוצת ICT, רכש בימים האחרונים מניות נוספות גם באופן פרטי. החברה, המספקת שירותי הנדסה, ניהול פרויקטים ותשתיות לתקשורת בארץ ובחו"ל, דיווחה בשבוע שעבר על עסקה במסגרתה עלריג השקעות ופיננסים של משפחת ריגר מוכרת את כל מניות ברן שבידיה לידי נסיס, תמורת כ-11 מיליון שקל. מדובר על כ-5.5% ממניות ברן, ומחיר המניה בעסקה נקבע על 10.13 שקל למניית ברן, בהתאם למחיר בבורסה ביום העסקה ומעט גבוה מהמחיר הנוכחי.

המוכרת בעסקה, עלריג, היא חברה בשליטת דינה ריגר וייס, שאול ריגר ואהוד ריגר (שמכהן כחבר דירקטוריון בברן). לפי ההסכם בין הצדדים, המניות יוחזקו בנאמנות ע"י עלריג לטובת נסיס עד אשר נסיס יסדיר פתיחת חשבון בנק או ברוקר בישראל.

לנסיס ניתנת האופציה למכירת המניות בחזרה לעלריג עד 31 בדצמבר, בתמורה הזהה לתמורת המניות. לא צפוי שינוי בהסדר השליטה בין בעלי השליטה בברן, ICT ומאיר דוד, יו"ר ברן מאז הקמתה בשנת 1979. קבוצת ICT מחזיקה ב-25% ממניות ברן ודוד מחזיק ב-21.4%.

עלריג הפכה לבעלת עניין בברן ב-2020 כשרכשה חלק מהחזקות חברת Garapa שבאמצעותה החזיקה יחד עם נסיס במניות השליטה בברן, בעוד ICT של נסיס רכשה את עיקר המניות שהחזיקה Garapa בברן. בעקבות המהלך, ICT ועלריג החליפו את Garapa בהסכם השליטה בחברה מבלי לשנות את תנאיו.

נסיס אחד "האוליגרכים המקורבים לפוטין"

נסיס בן ה-59 הוא מייסד ומנכ"ל קבוצת ICT, קבוצת השקעות שמתמקדת בעיקר בתחומי המתכות, ההנדסה והפיננסים. נסיס שנולד בלנינגרד וחי כיום במוסקבה הוא פיזיקאי וכימאי בהשכלתו והונו נאמד על-ידי פורבס ב-1.9 מיליארד דולר. ב-2017 נכנס נסיס, על פי רויטרס, לרשימת "האוליגרכים המקורבים לנשיא רוסיה פוטין" על-ידי משרד האוצר האמריקאי. עם זאת, שמו של נסיס איננו מופיע ברשימת האוליגרכים עליהם הושתו סנקציות מאז החלה הפלישה לאוקראינה.

הוא החל את דרכו המקצועית בתחום המספנות ולאחר מכן פעל בתחום הייצור והמכירה של מתכות יקרות; בהמשך הוא הקים את ICT שעסקה בתחום. בעבר החזיק גם בבנקים. נסיס נכנס להשקעה בברן בשנת 2007 כשרכש מניות באמצעות Garapa ובהמשך הגדיל את ההחזקות שלו בחברה.

הקשר שלו עם ברן החל עוד קודם, בשיתופי פעולה בפרויקטים ברוסיה ובחברת המכרות הרוסית אוריאל. נכון להיום, ICT נחשבת לאחת מחברות ההשקעה הפרטיות הגדולות ביותר ברוסיה. לפי אתר החברה (שהנתונים בו אינם מעודכנים), היא משקיעה בחברות לפי מספר קריטריונים, לדוגמה, חברות שיש להן שליטה על משאבים נדירים או מוגבלים, רישיון לכרייה, חברות שפועלות בעסקי התקשורת, חברות בסקטורים בעלי רמת תחרותיות נמוכה וחסמי כניסה גבוהים, בעלות תזרים מזומנים יציב ועוד. נכון לסוף 2017 סך הנכסים של ICT היה כ-2.6 מיליארד דולר.

כאשר נסיס השקיע לראשונה בברן, נכתב כי החברה מקווה שכניסתו תסייע לה להרחיב את פעילותה בשוק הרוסי, תפתח לה דלתות בתחומי התעשייה ותסייע לחזק קשרים מקומיים ולקבל הקלות בענייני הבירוקרטיה הרוסית. ברן, העוסקת במתן שרותי הנדסה, ניהול פרויקטים ותשתיות לתקשורת בישראל ובחו"ל, נסחרת בת"א לפי שווי של כ-200 מיליון שקל.