הפריפריה תשלם מחיר: האוצר לא ממהר להרחיב את הפרויקטים של פינוי-בינוי

שר הבינוי והשיכון ביקש השבוע לאשר את הרחבת הפיילוט למימון פרויקטים של התחדשות עירונית ולהופכו למתווה כלל-ארצי • במשרד האוצר מתעקשים: "בשלב זה לא ניתן לקבל החלטה מושכלת"

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

בחודש יוני 2021 יצאה לדרך תוכנית שהייתה אמורה להביא את בשורת הפינוי-בינוי לפריפריה ביתר שאת. לקראת סיום השנה הראשונה של הפיילוט, ביקש שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, להרחיב את הפיילוט ולהפוך אותו לכלל-ארצי. למרות שהיה נראה שהקרקע כבר הוכשרה להרחבת המהלך, האוצר טרם קיבל החלטה בנושא.

התוכנית הייתה אמורה לחולל שינוי

כידוע, ההתחדשות העירונית שהפכה לשם דבר במרכז הארץ בשנים האחרונות, לא הצליחה לחולל את אותו שינוי בפריפריה. במשך שנים עמדה המדינה חסרת אונים מול מספר הפרויקטים הנמוך, דווקא באזורים שבהם נדרש חיזוק וחידוש של בנייני מגורים יותר מכול.

התוכנית המדוברת, שקידם אלקין, הייתה אמורה לשים לכך סוף. העיקרון פשוט למדי: מגרשי השלמה בפריפריה, שנועדו במקור לבנייה נוספת בשטח, ישווקו על ידי המדינה. ההכנסות ממכירתם יועברו לתמיכה במיזמי התחדשות עירונית ברשויות בהן לא קיימת היתכנות כלכלית לביצועם ללא תמיכה. כך קיווה אלקין להוציא אל הפועל שורה ארוכה של פרויקטים לפינוי-בינוי בפריפריה, שנותרו על הנייר ולא קודמו מעולם אל עבר מימוש בשטח.

עד היום, במשך כמעט שנה, התוכנית פעלה כפיילוט. כעת מבקש אלקין - בישיבת מועצת מקרקעי ישראל שהתקיימה השבוע - להרחיב את הפיילוט ולהפוך אותו לכלל-ארצי, במסגרת הצעה לתיקון "פרק משנה 5.6 - התחדשות עירונית" בקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל.

"בחודשים אשר חלפו ממועד תיקון ההחלטה", כך נכתב בפירוט ההצעה שעל סדר היום בישיבת המועצה, "מתקבלות חדשות לבקרים פניות מטעם רשויות מקומיות הפונות בבקשות להרחבת הפיילוט והכללתן בו. מוצע להפוך את המנגנון אשר נקבע במסגרת הפיילוט כחלופה למתווה כלל-ארצי, דבר אשר יאפשר מחד את שחרור המגרשים המשוריינים להתחדשות עירונית ואת שיווקם בשוק החופשי, ומאידך יבטיח את קבלת הכסף לאחר השיווק בהתאם לאמור בהחלטה, והעברתו למיזמים נעדרי כדאיות כלכלית בתחום הרשות המקומית".

 
  

ההצעה אף כוללת שינוי מסוים במתווה הקיים - שיווק הקרקע בשוק החופשי במקום הקצאתה כקרקע משלימה. שינוי, שעל פי מנסחיו, ישנה לחיוב גם את ההיבט התקציבי, אולי כשליחת מסר לאנשי משרד האוצר היושבים על קופת המדינה: "במצב הקיים, הרשות מקצה קרקע משלימה ב-20% - אובדן הכנסה של 80% על הקרקע. בחלופה המוצעת הרשות תשווק את הקרקע בשוק החופשי, ומסך הזכייה הרשות משאירה לעצמה 20%. היתרה מיועדת לקופת הסיוע, אשר יוקצו במסגרת הליך תחרותי ליזם אשר יעמוד בתנאי הסף ואמות המידע שיקבעו".

עוד נכתב כי "מאחר שהכללים ליצירת מלאי הקרקעות המשלימות הם אותם הכללים בשני המסלולים, הכנסות הרשות לא צפויות להיפגע בעקבות התיקון המוצע. יתרה מכך, מכיוון שבמסגרת שיווק מגרשי ההשלמה צפוי להתקבל ברוב המקרים ערך קרקע גבוה מזה שהיה נקבע בשומה לוּ המגרש היה מוקצה, הרי שההכנסות ברוב המקרים אף צפויות לעלות במסלול הקצאת כספי הסיוע, בהשוואה למסלול הקצאת הקרקע המשלימה".

האוצר טרם קיבל החלטה להרחיב

כשנדמה כי הקרקע הוכשרה להרחבת המהלך, הגיעה תגובת משרד האוצר - אשר מגלה כי לתפיסת אנשיו, התוכנית נמצאת במקום אחר לחלוטין. "בטרם יציאה למהלך מורכב וכולל סוכם בין משרדי הממשלה כי יוצאים לפיילוט, שבסיומו יוסקו המסקנות לגבי ההמשך", כך נכתב בתגובה, שהדגישה את עמדת האוצר. "בשלב זה, מאחר שטרם החל הפיילוט, לא ניתן לקבל החלטה מושכלת בדבר ישימות מהלך רחב יותר".

למרות פניית גלובס, עד לשעת סגירת הגיליון לא נמסרה תגובה מלשכתו של אלקין.