יו"ר איגוד יבואני התבואות על התקלה בממגורות דגון: "סכנה מוחשית לאספקת המזון בישראל"

למעלה מ-3 מיליון טונות של גרעיני חיטה, תירס, סויה ועוד נפרקים בממגורת דגון מדי שנה מאוניות שמגיעות לנמל חיפה • אתמול אירעה בממגורה תקלה, ועל-מנת לתקנה יש צורך בווסת שלא נמצא בארץ ועד כה לא אותר במלאי מעבר לים • יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון, מזהיר: "התקלה הזו מורידה את קצב הפריקה ב-50%. זה יכול לגרום לכך שלא יהיו לחם, ביצים, חלב או קפה, אלא אם כן מדינת ישראל תתעשת"

ממגורות דגון בחיפה / צילום: איל יצהר
ממגורות דגון בחיפה / צילום: איל יצהר

בעקבות תקלה שאירעה אתמול (ב') בממגורות דגון בנמל חיפה, יו"ר איגוד יבואני התבואות איתי רון מתריע: קיימת סכנה מוחשית לאספקת המזון בישראל.

בממגורת דגון בנמל חיפה, המשתרעת על פני שטח של כ-25 דונם בחלקו המערבי של הנמל, נפרקים מדי שנה למעלה מ-3 מיליון טונות (ובשנה שעברה מעל 3,820 מיליון טונות) של גרעיני חיטה, תירס, סויה ועוד מאוניות שמגיעות לנמל.

לפי גורמים המעורים בנושא, התקלה אירעה בווסת הצידוד, שהוא למעשה המוח של המערכת, מה שגרם למדלה השואבת את התבואות לנוע ללא בקרה וללא שתינתן לה פקודה, דבר שעלול לפגוע באונייה או באנשי הצוות. על-מנת לתקן את התקלה יש צורך בווסת של ABB, אשר אין בנמצא בארץ ועד כה לא אותר במלאי מעבר לים.

לפי אותם גורמים, גם פורק 6 עובד בחצי תפוקה בעקבות תקלה באחד משני המפוחים, וגם שם ממתינים להגעת חלקי חילוף.

"התגשמות תרחיש ממנו חששנו"

במכתב ששלח ליו"ר ועדת הכלכלה, למשרד התחבורה, לחנ"י (חברת נמלי ישראל), למנכ"לי נמל אשדוד וחיפה ולאחרים, הזהיר רון כי "התקלה הטכנית שאירעה אתמול במדלה הגדול והעיקרי במסוף, ואשר נראה כי אין פתרון טכני ריאלי לפתור אותה בשבועות הקרובים, היא התגשמות תרחיש ממנו חששנו.

"שנים שאנו יבואני התבואות מתריעים על כך שאספקת המזון הרציפה לישראל מסתמכת ברובה על מסוף גרעינים נמלי יחיד - מסוף גדות (לשעבר ממגורות דגון בחיפה), שנבנה בשנות ה-50 ושודרג בשנות ה-70. הזהרנו בכל דרך אפשרית, ומעל כל במה, לרבות בוועדת הכלכלה, כי אילו ייפגע בדרך כלשהי מסוף זה, הפורק כ-80%-90% מכלל יבוא הגרעינים של המדינה, ייווצר איום אסטרטגי ממשי על אספקת המזון למדינה.

"מיותר להכביר מילים על המשבר הכבד שהעצים מאוד בשנה האחרונה ותופס כעת מקום מרכזי בשיח הלאומי, בפריקת אוניות הצובר בישראל ובמרכזו פריקת אוניות התבואות, על המחסור הכבד בכוח-אדם ובתשתיות לפריקת המטענים ועל התפקוד החסר מאוד (בעיקר בנמל אשדוד) בפריקת מטעני התבואות. נקודת אור מרכזית במציאות זו הייתה הפעילות הרציפה של מסוף גדות", כתב רון.

משמעות התקלה - ירידה של 50% בקצב הפריקה

"מאז מרץ 2021 עובד מסוף גדות בנמל חיפה ב-100% תפוקה (הרבה מעל התפוקה המרבית המתוכננת) למעט בימי חג ושבתות, ותור האוניות לפריקה מגיע לשבועות של המתנה. המשמעות של התקלה היא ירידה של 50% בקצב הפריקה", הבהיר רון.

"בהסתמך על ההערכה כי אספקת חלק החילוף מחו"ל למדלה הגדול ותיקונו יימשכו מספר חודשים, ובהתחשב בכך שמדינת ישראל לא הצליחה עד היום להקים חלופה למסוף הגרעינים בממגורת דגון בחיפה - אנו בבעיה קשה ומיידית.

"מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, יש דאגה רבה ושיח ער סביב עליות מחירי התבואות. בעת הזו, ברור כי התקלה הטכנית (שמאז אתמול, כבר פוגעת באספקת הגרעינים הרציפה לארץ), עלולה להוביל לא רק לייקור המזון (עקב הארכת זמני שהיית האוניות לפריקה וזינוק בקנסות שנשלם לחברות הספנות בעולם), אלא גם למחסור אמיתי במזון המיועד להזנת משק החי ולמאכל אדם. אנחנו באירוע משברי".

"זה אירוע שיכול לגרום למצב שלא יהיה אוכל במדינה"

בשיחה עם גלובס אמר רון כי "צריך לקחת בחשבון שלפי הכללים הבינלאומיים, כושר הפריקה צריך להיות כפול מהשירות. בישראל לא מיישמים את זה. דגון חיפה הוא מתקן זקן, ויש בו תקלות. בכל פעם מחליפים עוד חלק, אבל טכנית היו צריכים להחליף אותו במנוע חדש שכושר הפריקה שלו יהיה הרבה יותר גדול. היום המתקן בחיפה לא נח דקה.

"התקלה הזו מורידה את קצב הפריקה ב-50%. זה יכול לגרום לכך שלא יהיו לחם, ביצים, חלב או קפה, אלא אם כן מדינת ישראל תתעשת, ותמצא פתרונות להוריד את העומס בנמלים. הממגורה באשדוד נבנתה בשנת 1984, והיא עוד הרבה פחות מוצלחת מהממגורה בחיפה. גם כשהמסוע יעבוד, הוא ייסתם מהר.

"לא מספיק מה שקורה עכשיו באוקראינה, והזמן שלוקח עד שהסחורות מגיעות. בכל השנה האחרונה לא היה יום אחד שלא המתינו אוניות מחוץ לנמל חיפה. באירוע כזה, שיכול לגרום למצב שבו באמת לא יהיה אוכל, יש סכנה אמיתית. הייתי מצפה שכל הדרגים ייקחו את זה בשיא הרצינות. זה לא אירוע מקומי של בעיה נקודתית - זה אירוע שיכול לגרום למצב שלא יהיה אוכל במדינה, מעבר למצב באוקראינה".

מחברת נמלי ישראל נמסר: "האחריות המלאה על תפעול ומתן השירות היא של מפעיל הממגורה, כולל התחזוקה, ואנו כחברת נמלי ישראל נפעל על-מנת לסייע לו ככל שידרש לטובת המשתמשים".