הפד מתמודד עם אתגר חדש: עד כמה מהר ניתן להעלות את הריבית

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול סיים דיון באומרו כי הוא יקדם העלאה של רבע אחוז השבוע, על מנת לא להוסיף אי וודאות לכלכלה העולמית בזמן מלחמה

יושב-הראש של הפדרל ריזרב ג'רום פאוול הוציא הרבה מהמתח מפגישת המדיניות של השבוע כשאמר לאחרונה שיציע להעלות את הריבית ברבע אחוז מכמעט אפס, העלאת הריבית הראשונה מאז 2018.

החלק הקשה יותר בשיחות של פקידי הפד עלול להיות הגעה להסכמה איך להתוות את הנתיב הסביר להעלאות הריבית שבחודשים הבאים. אינפלציה מחמירה, שכבר הגיעה לשיא של 40 שנה, עלולה להכריח את הפד להאיץ את התהליך, אבל הם אמרו שהם מנסים להתקדם בזהירות כדי להימנע מלגרום לתיקון חד בשווקים פיננסיים.

פאוול אמר למחוקקים מוקדם יותר החודש שבגלל תהפוכות השוק שגרמה המלחמה באוקראינה, רצה להימנע מלהוסיף לאי הוודאות ולהתחיל בהעלאה מסורתית של רבע אחוז ולא בצעד גדול יותר של חצי אחוז. עלייה של חצי אחוז קודמה לפני כן על ידי כמה מהעמיתים שלו בשבועות האחרונים וכמה מפרשני שוק ההון האומרים שהפד צריך לסלק את הסיוע מהר יותר כדי להראות שהוא רציני לגבי הרגעת האינפלציה.

מוקדם יותר החודש הניח פאוול את היסודות לאפשרות של העלאת שיעור הריבית בחצי אחוז, או 50 נקודות בסיס, מאוחר יותר השנה. הוא אמר גם שהפד עשוי בסופו של דבר להעלות את הריבית לרמה שנועדה להאט בכוונה את הצמיחה הכלכלית.

האירועים הגיאופוליטיים ישפיעו?

החמרת הסנקציות נגד מוסקבה כתוצאה מהפלישה הרוסית לאוקראינה מעלה את מחירי הסחורות והאנרגיה ומחמירה צווארי בקבוק בשרשראות האספקה. סגרים חדשים במרכזי ייצור בסין בגלל המגפה מחמירים את חוסרי האיזון האלה.

"ללא האירועים הגיאופוליטיים האחרונים, 50 נקודות בסיס בהחלט היו על השולחן בפגישה הזו", אמר נתן שיטס, כלכלן עולמי ראשי ב־Citi. "הדבר היחיד שפאוול יכול לעשות הוא להשאיר באוויר את הסיכוי של העלאה של 50 בהמשך הדרך".

התחזית הכלכלית כבר הכניסה שינוי מהיר בציפיות פקידי הבנק המרכזי כמה מוקדם וכמה מהר יצטרכו להעלות את הריבית. על אף שהפדרל ריזרב עדיין לא העלה את הריבית בפועל, דיווחים על התוכניות שלו כבר העלו את עלויות ההלוואה ברחבי הכלכלה להכל מהלוואות עסקיות ועד כרטיסי אשראי ומשכנתאות. הריבית הממוצעת על משכנתא קבועה ל־30 שנה לרכישת דירה הייתה מעט פחות מ־4% בשבוע שעבר, על פי פרדי מק, עלייה של כמעט אחוז שלם לעומת תחילת השנה, ובימים האחרונים עלתה אפילו עוד.

"מנקודת מבט של קובעי המדיניות, אין בשלב זה צורך לזעזע את הכלכלה או לזעזע את השווקים", אמר גרג דאקו, כלכלן ראשי ב־Ey-Parthenon, חברת ייעוץ כלל־עולמית.

פקידי הפד צפויים לפרסם את התחזיות הכלכליות הרבעוניות שלהם ביום רביעי, לאחר שיסיימו פגישה באורך יומיים. אלה יכללו את נתיב העלאות הריבית שנציגי הפד אומרים באופן אישי שמתאים לדעתם על פי התחזית הכלכלית הסבירה ביותר.

הפקידים מתמודדים עם תחזיות עגמומיות 

לפני שישה חודשים, חצי מהפקידים האלה אמרו שהפד עלול להצטרך להעלות את הריבית פעם או פעמיים השנה, וחצי מהם לא ציפו שיהיה צורך להעלות את הריבית עד שנה הבאה. בדצמבר, כמעט כל פקידי הפד אמרו שיהיה צורך להעלות ריבית בין פעמיים לארבע פעמים השנה. רובם אמרו שזה יהיה נכון בהתחשב בתחזיות שלהם שאינפלציית הליבה, שלא כוללת את מחירי המזון והאנרגיה, תרד עד סוף השנה לרמה שבין 2.5% ו־3% לעומת 4.7% בסוף 2021.

כעת, הפקידים מתמודדים מול תחזית הרבה יותר עגמומית. התחזית של הפד על ירידה גדולה באינפלציה השנה בנתה על הקלה משמעותית בשרשראות האספקה שעלולה לא להתגשם בקרוב. וישנם סימנים לכך שהביקוש התחזק, אחרי שמעסיקים הכניסו לשוק העובדים עוד 1.1 מיליון עובדים בינואר ופברואר.

זה יכול שוב לגרום לפקידי הפד להגדיל את מספר העלאות הריבית שהם צופים השנה, והרבה מהם צופים שאולי יוחלט על העלאת הריבית ברוב או כל שבע הפגישות שנותרו להם לשנה זו. זה יאפשר ליותר מהם לבקש העלאות ריבית לטווח קצר שעוברות את מה שמוערך כרמה "ניטרלית" שנועדה לא להאיץ ולא להאט את הצמיחה בשנה הקרובה.

פקידי הפד עומדים על המשמר לגבי סימנים שלחצי המחיר יכולים לגרום לצרכנים ולעסקים לצפות לאינפלציה גבוהה ועיקשת, מה שהופך את הציפיות האלה לנבואה המגשימה את עצמה. אם עובדים יצפו לאינפלציה גבוהה בעוד שנה, יש יותר סיכוי שידרשו שכר גבוה יותר כבר עתה.

אם האינפלציה תעלה, הפד יהיה חייב להעלות ריבית

"סיכון שהאינפלציה תיוותר גבוהה במשך ושינוי ציפיות אינפלציה לטווח הארוך חזקים יותר עכשיו ולכן זה בהחלט יגרום להם לרצות להעלות את הריבית בשיעור גבוה ממה שחשבו קודם", אמר וויליאם אינגליש, כלכלן בכיר בפד לשעבר וכיום פרופסור בביה"ס לניהול של אוניברסיטת ייל.

בתחזיות שלהם מדצמבר, רוב פקידי הפד אמרו שהם עשויים לא להצטרך להעלות את הריבית מעבר לרמה ניטרלית בשלוש השנים הבאות. רוב אנשי הבנק המרכזי מעריכים שרמה ניטרלית היא בין 2% ל־3% כאשר האינפלציה - בניכוי השפעות ייחודיות כמו זעזועים לאספקה - עומדת ביעד של הפד, 2%.

אבל אם האינפלציה הבסיסית תעלה, זה יצריך שהפד יעלה את הריבית אפילו יותר על מנת למנוע משיעור הריבית הריאלי או המותאם לאינפלציה להיות בירידה. כשהשיעור הריאלי יורד, לקיחת הלוואות הופכת לאטרקטיבית יותר, וזה מעלה את הסיכון להגברת ההוצאה והביקוש בדיוק בזמן שהבנק מנסה להאט את הצמיחה.

אם צרכנים יצפו שהאינפלציה הגבוהה יותר תהיה כאן לתקופה, "אז פשוט כדי להגיע לאותה ריבית ריאלית, הם עלולים להצטרך לקבוע רמה נומינלית גבוהה יותר", אמר אינגליש.

העלאת שיעור הריבית בפגישה הבאה של הפדרל ריזרב, בתחילת מאי, צפויה באופן נרחב בשווקים של שיעורי הריבית העתידיים.

פאוול עשוי גם לספק עדכון ביום רביעי כמה התקדמות עשו עמיתיו בעיצוב תוכנית לכיווץ תיק הנכסים של הפדרל ריזרב, ששוויו 9 טריליון דולר. התוכנית יכולה להתחיל זמן קצר אחרי הפגישה של 3-4 במאי.