יבואן הצעצועים שהתחיל מחנות בתחנה המרכזית בת"א ועכשיו משתתף בגיבוש רפורמות במשרד רה"מ

אומיד (עמית) תנאים, בן 41 מתל אביב • נשוי פלוס 2 • מנכ"ל "צעצועי דוד יבוא ושיווק" • "הירידה המאסיבית בהיקף ההכנסות הייתה ב־2020 כשלא חגגו את פורים והעצמאות. הוצאנו את כל ההזמנות של פורים והעצמאות לדרך לפני הקורונה ונאלצנו להיתקע עם רוב הסחורה למשך שנה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אומיד (עמית) תנאים, מנכ''ל ''צעצועי דוד יבוא ושיווק'' / צילום: תמונה פרטית
אומיד (עמית) תנאים, מנכ''ל ''צעצועי דוד יבוא ושיווק'' / צילום: תמונה פרטית

מיד כשהשתחרר מהצבא לפני 20 שנה, אומיד תנאים הצטרף לחנות הצעצועים שפתחו אביו ז"ל ואמו בתחנה המרכזית החדשה בת"א ובמרוצת הזמן החל לייבא ולשווק צעצועים לחנויות אחרות. "בגלל הדרדרות המצב בתחנה וההזנחה שלה ולאחר שלקוחות רבים הפסיקו להגיע, עברנו לחנות בדרום ת"א", מספר אומיד, שעלה מאיראן בגיל 3 והיום מכונה גם עמית. את ההחלטה הזו הוא רצה לקבל זמן רב קודם לכן אלא שהחנות הראשונה שלו הייתה יקרה ללבו וההחלטה התעכבה. פרויקט פינוי בינוי בבניין שבו הייתה החנות החדשה גזר עליו לפני שנתיים לסגור.

"נוצר מצב לא נעים אבל זה היה חמישה חודשים לפני הקורונה ויצא שהכל לטובה. היום אנחנו מתעסקים ביבוא ושיווק לחנויות צעצועים ואביזרי קרנבל לפורים, לעצמאות ומסיבות. ויש לנו גם אתר אינטרנט שבו אנחנו מוכרים ישירות לצרכן".

אז ימי פורים אלו ימי שיא?
"כן. כשמשווקים, השיא הוא שבוע לפני החג אבל עכשיו פתאום יש חנויות שנתקעו והיום אנחנו עסוקים בלכבות שריפות בכל מיני חנויות מהמחסן בראש העין".

"הירידה המאסיבית בהיקף ההכנסות הייתה ב-2020 כשלא חגגו את פורים והעצמאות. הוצאנו את כל ההזמנות לדרך לפני הקורונה ונאלצנו להיתקע עם הסחורה למשך שנה", אומר אומיד. "אבל הבעיה הכי גדולה זה לא האומיקרון אלא ההובלה הימית. זמני האספקה השתבשו. מכולה שאמורה להגיע תוך 25 יום מגיעה רק אחרי 75 ימים".

גם מול הבירוקרטיה יש ליבואנים קשיים, אך אומיד תולה תקוות ברפורמה ביבוא שהיה שותף בגיבושה מול סגן השר אביר קארה. "שוחחנו כדי להסביר לפני הליך החקיקה מה אנחנו צריכים, אך מול הלוביסטים שלא רצו את ההקלות ברגולציה לא הכל עבר כמו שקיווינו".

"בכל נושא היבוא יש עיוות מאוד גדול כי אנחנו מחויבים לתשלום מלא של כל המיסים ולהעביר את המוצרים שלנו תקן, ואילו הצרכן הפרטי יכול לייבא את אותו מוצר בלי לשלם מיסוי ובלי תקן".

איך עסק שיש לו חמישה עובדים מצליח לעמוד בתחרות עם היבואנים הגדולים?
"יש יבואנים שיש להם בלעדיות מול היצרנים ובנוסף קשה לייבא מוצרים מקבילים, אז מחפשים איך בכל זאת או לייבא מוצרים בנישות אחרות שבהן יש פחות התעסקות עם קניין רוחני".

לצד התקוות שהוא תולה ברפורמה הוא חושש מהמחירים שבצדה. "בתור יבואן צעצועים אנחנו רוצים לוודא שהרגולציה תעבוד לטובתנו ושיבינו במשרד הכלכלה שההצלחה בהפחתת הרגולציה היא בשיתוף פעולה איתנו. שיסתכלו עלינו כשותפים למהלך ולא כאויבי המהלך. אני חושש שיבואו להקל מצד אחד ומצד שני יתנו קנסות ויחפשו אותנו בציציות. מניסיוננו, לפני עשור הורידו את המכס על הצעצועים ובמקביל החמירו את התקינה. אז מה שחסכנו ב-12% של המכס הוצאנו בריבית דריבית על תקינה וזמן התעסקות שלא היה בעבר". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il