האתגר החדש של החברה שמספקת משלוחי אקספרס של פירות וירקות: "הפקקים משפיעים ישירות על המחיר"

ישראל שטייניץ, תושב ירושלים בן 25 • רווק • מייסד ובעלים של פארמרים Farmerim • "כל דקה שהרכב עומד בפקקים בשמש ובחום, זו דקה שבה לחות התוצרת עולה, והוויטמינים שבה נעלמים לאט לאט, ועוד דקה שנוספת לפער בין הקטיף לצריכה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ישראל שטייניץ, מייסד ובעלים של פארמרים Farmerim / צילום: דוד וויל
ישראל שטייניץ, מייסד ובעלים של פארמרים Farmerim / צילום: דוד וויל

כיום, עד שהתוצרת החקלאית מגיעה אלינו הביתה, יכול לעבור כמעט שבוע שלם מרגע הקטיף. התוצרת נקטפת, נשלחת למרלו"ג האזורי, משם נשלחת לשווקים הסיטונאיים, שבתורן שולחות לצרכניות המקומיות שמשאירות את התוצרת על המדף כמה ימים, ורק אז התוצרת מגיעה לצרכן.

בישראל כיום אוכלים פחות פירות וירקות מבעבר. הסיבות לכך מגוונות אך לטענת ישראל שטייניץ, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הטעם הלא-טרי של התוצרת החקלאית, וזו בדיוק הבעיה שהוא וחבריו בחברת "פארמרים Farmerim" מנסים לתקן. מטרת החברה היא לדאוג לכך שהתוצרת החקלאית תגיע לצרכן בתוך 24 שעות מרגע הקטיף. החברה עובדת עם מעל 50 משקים חקלאיים שונים המגדלים יותר מ-400 סוגים שונים של פירות וירקות. ההזמנות נעשות דרך אתר האינטרנט של החברה.

"כאשר הפירות והירקות מגיעים למקרר בבית הצרכן עד 24 שעות מרגע הקטיף, ההבדל בטעם ובאיכות, וכתוצאה ישירה מזה גם ההבדל מבחינה בריאותית, לא ניתן לתיאור", הוא אומר ומוסיף: "לקוחות מתקשרים אלי ומספרים שהילדים שלהם מעירים אותם בחמש וחצי בבוקר והדבר הראשון אותו הם רוצים לאכול זה פומלית, או עגבניות. יום המשלוח אליהם נעשה יום חג אצל הילדים".

שטייניץ מספר כי "תקופת הקורונה הייתה תקופה מאתגרת ומיוחדת מאוד עבורנו. הגידול של מאות אחוזים בהזמנות, נוסף על ירידה לעיתים של מעל 50% בכוח האדם בעקבות בידודים - חייבה אותנו להתייעל בצורה משמעותית. בעזרת השותף הטכנולוגי שלנו, הצלחנו לבנות מערכת חכמה שביצעה מהפכה של ממש בכל הלוגיסטיקה מאחורי הקלעים. בעזרת המערכת הזו הצלחנו, גם בתקופה העמוסה ביותר, לאסוף את התוצרת היישר מהקטיף של מעל 50 משקים חקלאיים בכל רחבי הארץ, לארוז את התוצרת, לשלוח לצרכנים פרטיים בכל הטווח בין באר שבע ועד חיפה - וכל זאת תוך 24 שעות מרגע הקטיף".

לדבריו, אין ספק כי השילוב המלא של המערך הטכנולוגי, בתחום בו הלוגיסטיקה כל כך מסובכת, ובתחום שדווקא נתפס לעיתים כתחום "מיושן", מוכיח את עצמו".

עם זאת, אחד הקשיים המרכזיים שהם נתקלו בו מגיע דווקא עכשיו, לקראת סוף תקופת הקורונה. "העומס הקיצוני בכבישים הוא אחד הגורמים המקשים עלינו ביותר", משתף ישראל. "כל דקה שהרכב עומד בפקקים בשמש ובחום, זו דקה שבה לחות התוצרת עולה, והוויטמינים שבה נעלמים לאט לאט, ועוד דקה שנוספת לפער בין הקטיף לצריכה. מבחינתנו, איכות התוצרת חשובה מהכל. לכן, על מנת שהפירות ישהו כמה שפחות בדרכים, פיתחנו מערכת חכמה המבצעת אופטמיזציית קווי חלוקה, ייעלנו בצורה משמעותית את אזורי החלוקה, ותגברנו משמעותית את מערך רכבי הקירור. עם זאת, חשוב לציין כי כאשר נוצר מצב שהעומס בכבישים יכול להגיע גם ל-30% יותר מהממוצע באזורים מסוימים, וכתוצאה מכך עולות העלויות הלוגיסטיות ב-5% לפחות, זה אחד הגורמים, לדוגמא, שמשפיעים ישירות על המחירים לצרכן ועל האיכות אותה הוא מקבל".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il