ארה"ב: רוסיה השתמשה בטילים היפר-קוליים

פקידים אמריקאים אומרים כי רוסיה שיגרה טילים היפר-קוליים לעבר אוקראינה בשבוע שעבר • כוחות רוסים ביצעו תקיפה אווירית רחבה בדרום מזרח אוקראינה והרגו לפחות 40 חיילים ששהו באותה עת במפקדת החטיבה שלהם • אוקראינה טוענת: יותר מ-14,000 רוסים נהרגו עד כה

הריסות בקייב, אתמול / צילום: Associated Press, Felipe Dana
הריסות בקייב, אתמול / צילום: Associated Press, Felipe Dana

20:48

משרד החוץ האוקראיני הודיע היום כי נכון לעכשיו, קרוב ל-14,400 רוסים נהרגו באוקראינה. לפי חשבון הטוויטר הרשמי של המשרד, 95 מטוסים, 115 מסוקים, 1,470 משוריינים ו-213 כלי ארטילריה אבדו לכוחות הרוסים מאז הפלישה.

רוסיה לא מפרסמת כמעט מידע בנוגע לאבדות שלה, וגורמים רשמיים מטעמה מדווחים רק לעתים רחוקות על הפסדיה. לפני כשלושה שבועות רוסיה הודיעה כי 498 מחייליה נהרגו מאז תחילת המלחמה.

לפי הדיווח ב-CNN, בארה"ב מעריכים כי מספר ההרוגים הרוסים נע בין 3,000 ל-10,000.

20:09

פקידים אמריקאים אישרו ל-CNN כי רוסיה שיגרה טילים היפר-קוליים לעבר אוקראינה בשבוע שעבר. מדובר בשימוש הראשון הידוע בטילים מסוג זה בלחימה.

לפי המקורות, ארה"ב הצליחה לעקוב אחרי השיגורים בזמן אמת. ככל הנראה, השיגור נועד לבחון את כלי הנשק ולשלוח מסר מרתיע למערב.

משרד ההגנה הרוסי הודיע אתמול כי טילי "קינז'אל" היפר-קוליים השמידו מחסן תחמושת צבאי במערב אוקראינה.

הטילים, הנעים במהירות העולה על חמישה מאך - פי חמישה ממהירות הקול, קשים לזיהוי ומהווים אתגר למערכות הגנה אווירית. טילים היפר-קוליים יכולים לנוע במסלול נמוך בהרבה מטילים בליסטיים, שניתן לזהות בקלות. פיתוח נשק היפר-קולי הפך לאחת מהעדיפויות העליונות של הפנטגון, במיוחד אחרי שסין ורוסיה החלו לפתח נשקים כאלו משלהן.

לפי עדכון המודיעין של משרד ההגנה הבריטי מהיום, רוסיה "הופתעה עד כה מההיקף ומהפראות" של ההתנגדות האוקראינית, ו"נאלצה לשנות את גישתה המבצעית".

17:23

כלי תקשורת באוקראינה מדווחים כי כוחות רוסים ביצעו תקיפה אווירית רחבה על מיקולאייב, בדרום מזרח אוקראינה, והרגו לפחות 40 חיילים אוקראינים ששהו באותה עת במפקדת החטיבה שלהם.

בריאיון לעיתון הטורקי "הורייט" שפורסם היום, אמר איברהים קאלין, דובר הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, כי פוטין הציג בשיחה שקיים עם ארדואן ביום חמישי מספר סוגיות שיש לפתור בטרם יתקיימו מגעים בין המנהיגים להפסקת אש באוקראינה.

"הראשונה היא הניטרליות של אוקראינה, כלומר התנערות מחברות בנאט"ו. השנייה - פירוז והבטחת ביטחון הדדי. השלישית - התהליך שהצד הרוסי מתייחס אליו כ'דה-נאציפיקציה'. רביעית - הסרת חסמים לשימוש נרחב בשפה הרוסית באוקראינה. חלה התקדמות מסוימת בארבעת הסעיפים הראשונים של המגעים המתמשכים. מוקדם מדי לומר שיש הסכמה מלאה או שעומד להיחתם הסכם", אמר קאלין לעיתון.

כזכור, פוטין ופקידי ממשל רוסים הטיחו שוב ושוב האשמות שווא כלפי אוקראינה כמניעים לפלישה, ואמרו ללא בסיס שאוקראינה צריכה לעבור "דה-נאציפיקציה".

לדברי קאלין, פוטין ציין שתי דרישות נוספות שהיו "הנושאים הקשים ביותר": הכרה בסיפוח חצי האי קרים ובשתי הרפובליקות "כביכול" בדונבאס. קאלין אמר ששתי הסוגיות האלה "אינן דרישות מקובלות על אוקראינה ועל הקהילה הבינלאומית".

10:52

משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם דיווח על 816 מקרי מוות מאומתים של אזרחים. בממשלה האוקראינית הודיעו הבוקר כי 112 ילדים נהרגו עד כה במלחמה עם רוסיה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ניסה להצדיק אתמול את הפלישה לאוקראינה, אך נאומו נקטע בפתאומיות בשידור הטלוויזיה הממלכתי, במה שהקרמלין תיאר מאוחר יותר כ"שגיאה טכנית".

לפי הדיווח ב-CNN, עשרות אלפים השתתפו אתמול בחגיגות לציון שמונה שנים לסיפוח חצי האי קרים ע"י רוסיה. במהלך העצרת באיצטדיון במוסקבה, אמר פוטין כי "רוסיה בהחלט תממש את כל תוכניותיה" באוקראינה.

08:19
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי פירסם לפנות בוקר סרטון בו קרא לרוסים להמשיך במשא ומתן: "הגיע הזמן לדבר", אמר. "אני רוצה שכולם ישמעו אותי עכשיו, במיוחד במוסקבה - הגיע הזמן להיפגש, לדבר, להחזיר את השלמות הטריטוריאלית והצדק לאוקראינה, אחרת רוסיה תתמודד עם אבידות שכמה דורות לא יספיקו כדי לקום מהן בחזרה".

במקביל, מאות עדיין קבורים תחת הריסות התאטרון במריופול: זלנסקי אמר אתמול כי 130 בני אדם חולצו עד כה מהתאטרון שהופצץ במריופול ביום רביעי, בו מאות אנשים תפסו מחסה. לדברי זלנסקי, פעולות ההצלה נמשכות במקום, ומאות אנשים ככל הנראה עדיין קבורים תחת ההריסות.