הבית הלבן: לביידן "אין תוכניות" לבקר באוקראינה השבוע

דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי, אמרה הערב כי לנשיא ג'ו ביידן "אין תוכניות" לנסוע לאוקראינה השבוע • בכנסת מעדכנים כי במהלך נאומו של הנשיא זלנסקי זוהו מספר נסיונות תקיפה שתכליתם הייתה הפרעה לשידור החי וניסיון להפילו • האו"ם הודיע כי לפחות 902 אזרחים אוקראינים נהרגו ו-1,459 נפצעו מאז הפלישה הרוסית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: אביהו שפירא
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: אביהו שפירא

21:37

דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי, אמרה הערב כי לנשיא ג'ו ביידן "אין תוכניות" לנסוע לאוקראינה השבוע. ביידן ישהה במהלך הימים הקרובים באירופה, לשם הוא יוצא לקיים מספר פסגות חירום. "הנסיעה תתמקד בהמשך גיוס העולם לתמיכה בעם האוקראיני ונגד פלישת הנשיא פוטין לאוקראינה, אבל אין תוכניות להגיע לאוקראינה", היא צייצה בטוויטר.

האו"ם הודיע מוקדם יותר היום כי לפחות 902 אזרחים אוקראינים נהרגו ו-1,459 נפצעו מאז הפלישה הרוסית. רובם נפגעו מנפץ עם טווח פגיעה רחב, כלומר הפגזה מתותחים כבדים ותקיפות טילים. מתוך ההרוגים, 179 הם גברים, 134 נשים, 11 ילדות, 25 ילדים, ובנוסף גם 39 ילדים ו-514 מבוגרים שמינם לא ידוע.

20:00

בכנסת מעדכנים כי במהלך נאומו של הנשיא זלנסקי זוהו מספר נסיונות תקיפה נגד תשתית התקשורת של הכנסת שתכליתם הייתה הפרעה לשידור החי וניסיון להפילו.
בכנסת מדגישים כי כלל הנסיונות נבלמו על ידי היחידה לאבטחת המידע של הכנסת בשיתוף וסיוע מערך הסייבר הלאומי.

18:44

בקייב, במחוז סביאטושין, פגז רוסי פצע 5 אזרחים הבוקר, כך לפי הודעה רשמית של ראש עיריית קייב ויטלי קליצ'קו. הפגז נפל בחצר של בניין מגורים בן 10 קומות.

11 מפלגות פוליטיות באוקראינה הושעו מהזירה הפוליטית במדינה היום בשל חשד לקשרים עם רוסיה, כך נמסר ממשרד הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי. מועצת הביטחון וההגנה הלאומית של אוקראינה קיבלה את ההחלטה לחסום את המפלגות מכל פעילות פוליטית, מרביתן קטנות אך אחת מהן - פלטפורמת האופוזיציה לחיים, בעלת 44 מושבים בפרלמנט האוקראיני בן 450 המושבים.

"פעילויות הפוליטיקאים האלה שכוונו לשיסוי או פילוג לא יצליחו, אך יקבלו תגובה חריפה", ציין זלנסקי בווידיאו.

18:36

הסתיים נאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בכנסת. הנשיא ביקר בחריפות את הגישה הישראלית למלחמה ושאל מדוע ישראל לא הטילה סנקציות על עסקים רוסים או למה לא העבירה נשק לאוקראינה.

הוא הוסיף כי "אני משאיר לכם את בחירת התשובות, אבל רוצה לציין, אדישות הורגת" והזכיר כי רוסיה רוצה לעשות לעמו מה שעשו ליהודים באירופה במלחמת העולם השניה וציין את הביטוי "הפתרון הסופי" ששוב עולה, והפעם בהקשר העם האוקראיני.

נאומו של זלנסקי הועבר בקישור ישיר ביוטיוב ושודר על מסך ענק ברחבת כיכר הבימה בתל אביב לאלפי תושבי העיר.

16:09

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר כי אם שיחות השלום עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא יצליחו, המשמעות תהיה פתתיחת מלחמת עולם שלישית. "אם הנסיונות הללו יכשלו, המשמעות באמת תהיה מלחמת עולם שלישית", אמר זלנסקי בראיון לרשת CNN ששודר הבוקר. בינתיים, בכירים אוקראינים ורוסים נפגשו לאורך כל השבוע האחרון לשיחות, אך כשלו בהתקדמות בכל נקודות המפתח.

עם זאת, זלנסקי עדיין מציין כי הוא פתוח לסבב נוסף של שיחות עם מוסקבה. "אני חושב שללא המשא ומתן לא נוכל לסיים את המלחמה הזאת", אמר נשיא אוקראינה, "אם ישנו אפילו סיכוי של 1% שנוכל לעצור את המלחמה הזאת, עלינו לקחת אותו".

נציב האו"ם לענייני פליטים, פיליפו גרנדי, צייץ בטויטר כי 10 מיליון בני אדם נפלטו מאוקראינה כתוצאה מהמלחמה במדינה - יותר מרבע מאוכלוסיית אוקראינה. עוד לפי האו"ם, מעל 6 מיליון אזרחי אוקראינה נותרו ללא בתים אך עדיין בתחומי המדינה. נציבות זכויות האדם של האו"ם הודיעה מוקדם יותר כי 900 אזרחים אוקראינים נהרגו משבת, הנציבות הוסיפה כי המספר המאומת כנראה יהיה גבוה יותר.

במריופול המכותרת מדווחים כי הפינוי האזרחי מן העיר מבוצע ע"י קבוצות של בדלנים פרו רוסים שבודקים את כל הגברים ביציאה מן העיר. 

נציבת זכויות האדם של אוקראינה, לודמילה דניסובה, האשימה את צבא רוסיה בהריגת עשרות דיירי בית אבות באזור לוהנסק. בפוסט בטלגרם דניסובה כתבה: "היום גילינו על פשע מזעזע נוסף נגד האנושות שבוצע ע"י כוחות הכיבוש הגזענים - ירי ב-56 אזרחים ותיקים באזור לוהנסק. בעיר קרמינה בתאריך 11 במרץ, כוחות הכיבוש הרוסי ירו באופן ציני ומכוון מטנק על בית אבות. 56 דיירים נהרגו במקום, בעוד 15 השורדים נחטפו ע"י הכובשים ונלקחו לטריטוריה הכבושה של סוואטובי, לפנימיה גריאטרית". דניסובה הוסיפה כי אין אפשרות לקבור את ההרוגים כרגע בשל המשך הפגזות הרוסים וקראה לאו"ם ולשאר מדינות העולם לפעול נגד הזוועות שמבצעים הרוסים.

בחרסון, ברדיאנסק וקחובקה שנשלטות ע"י הצבא הרוסי, האזרחים האוקראינים יצאו להפגין נגד הפלישה הרוסית למדינתם. בווידיאו המצורף תושבי חרסון צועקים "חרסון היא אוקראינה.

13:36

מועצת העיר מריופול ממשיכה לעדכן כי אזרחי העיר נחטפים ע"י צבא רוסיה לשטחי בריבונות רוסית. "בשבוע האחרון, כמה אלפי תושבי מריופול גורשו לטריטוריה רוסית", נכתב הודעה רשמית בערוץ הטלגרם של תושבי מריופול. במקביל סוכנויות הידיעות הממלכתיות ברוסיה דיווחו כי אוטובוסים עם מאות פליטים ממריופול פונו לרוסיה בימים האחרונים. משרד ההגנה הרוסי מכחיש כי הכוחות מפגיזים אוכלוסיה ותשתיות אזרחיות.

12:38

סגנית ראש הממשלה האוקראינית אירינה ורצ'וק דיווחה כי ישנה הסכמה של שני הצדדים על שבעה מסדרונות הומניטריים שייפתחו היום על אדמת אוקראינה. ורצ'וק עדכנה כי מבצע החילוץ האזרחי ממריופול המכותרת ימשיך היום, כשפליטי העיר יועברו לזפוריז'יה. בנאומה ורצ'וק הדגישה כי רוסיה ממשיכה לבצע פשעי מלחמה בערי אוקראינה, בעוד אולגה סטפנישנה, סגנית נוספת לראש הממשלה, אמרה בשיחה עם רשת BBC כי רוסיה מבצעת ג'נוסייד דה פקטו על אדמות אוקראינה.

פרקליטות המדינה האוקראינית הודיעה דרך הראדה העליונה כי 115 ילדים אוקראינים נהרגו ע"י צבא רוסיה מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. בהודעת הראדה נכתב גם כי מעל 140 ילדים נפצעו מאז הכוחות הרוסים נכנסו לאוקראינה ב-24 לפברואר.

9:17

בערוץ הטלגרם של מריופול, בשיתוף רשויות העיר וחברי הראדה העליונה האוקראינית, מדווחים כי הכוחות הרוסים הפציצו הבוקר בית ספר לאומנויות בעיר בו הסתתרו כ-400 אזרחים. 

בהצהרה בערוץ הטלגרם של מועצת העיר, נמסר כי כי "נשים, ילדים ומבוגרים עדיין לכודים תחת ההריסות" בבית הספר לאמנויות G12 במריופול שהושמד לחלוטין. בית הספר נמצא במחוז הגדה השמאלית של העיר ומספר ההרוגים בהפגזה אינו ברור עדיין.

האוקראינים האשימו את רוסיה בפשעי מלחמה בדיווח בטלגרם, כשהם חוזרים על דבריו של הנשיא וולודימיר זלנסקי מווידיאו ציבורי שהעלה קודם, בו אמר "המצור על מריופול ייזכר בהיסטוריה כאחראי על פשעי מלחמה".

רוסיה והקרמלין עדיין לא הגיבו לטענות על ההפצצה ועדיין לא ניתן לאמת את הדיווחים המקומיים ממריופול לפי שעה.

8:00

שר החוץ של סין וונג יי, אומר שסין נמצאת ב"צד הנכון של ההיסטוריה" ושהיא תמשיך להאיבק בסנקציות נגד רוסיה. עמדתה של סין כיום נחשבת "נייטרלית": היא אומרת שהיא מכבדת את הרצון לעצמאות של אוקראינה על כל שטחה, אך גם את "שיקולי הביטחון" של רוסיה. סין לא הוציאה גינוי לפעילות רוסיה ולא התייחסה למאורעות כ"פלישה". וונג יי ממשיך להכחיש שסין שוקלת לספק נשקים לרוסיה.

יותר מ-6,600 אוקראינים פונו מערים נצורות דרך 8 מסדרונות הומניטריים - כך אמר נשיא אוקראינה זלנסקי. על פי מועצת העיר מריופול, אלפים מתושבי העיר נלקחו לרוסיה נגד רצונם, שם הם "שובצו מחדש" בערים רחוקות.