תוצאות מפתיעות הובילו לזינוק במניה: קבוצת גאון רוכבת על הגאות בתשתיות

הצמיחה במכירות למגזר התשתיות והתעשייה סייעה לזינוק ברווח הנקי ברבעון הרביעי של 2021, והוא הסתכם ב-16.3 מיליון שקל, לעומת 2.1 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל

מפעל צינורות המזרח התיכון - רמלה / צילום: איל יצהר
מפעל צינורות המזרח התיכון - רמלה / צילום: איל יצהר

מניית קבוצת גאון  (לשעבר צנורות המזרח התיכון) נסחרה ביום ג' בעלייה חדה של כ-15%, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות שיא מפתיעות ברבעון הרביעי של 2021. הכנסות החברה צמחו ברבעון הרביעי של 2021 ב-20% ל-162.4 מיליון שקל, והרווח הנקי זינק ל-16.3 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 2.1 מיליון שקל בלבד שהציגה החברה ברבעון המקביל ב-2020.

קבוצת גאון עוסקת תחום תשתיות המים והזורמים בישראל, ומייצרת צינורות פלדה ופלסטיק בקטרים שונים לתחומי התשתיות, התעשייה והאינסטלציה. בנוסף, עוסקת החברה גם בייצור, שיווק והפצה של מגופים ומדי מים.

לתוצאות החזקות ברבעון הרביעי תרמו בעיקר צמיחה במכירות למגזר התשתיות והתעשייה (שצורך בעיקר צנרת בקטרים גדולים), לצד ירידה בעלויות הישירות של מגזר זה. שני גורמים אלו הובילו לצמיחה של 42% ברווח הגולמי ל-35.6 מיליון שקל ולזינוק של פי 4.6 ברווח התפעולי ל-18.8 מיליון שקל. 

ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) עלה ברבעון הרביעי ב-30% לכ-24.5 מיליון שקל. לדברי גיא רגב, מנכ"ל קבוצת גאון, "ברבעון הרביעי חל שיפור משמעותי בכל הפרמטרים התפעוליים, עלייה חדה בהכנסות, ברווחיות התפעולית ובשורה התחתונה". 

 
  

"פירות ההשקעה במפעל החדש בנאות חובב" 

רגב הוסיף, כי "אנחנו בהחלט מתחילים לראות את פירות ההשקעה במפעל החדש בנאות חובב, שהחל לפעול באופן מלא השנה, בשיפור מהותי בתוצאות וברווחיות החברה. במקביל, צבר ההזמנות במגזר התשתיות והתעשייה ממשיך לצמוח, ונכון להיום הוא עומד על שיא של כ-431 מיליוני שקלים, מה שממשיך להבטיח את צמיחת החברה והרווח התפעולי גם בשנים הקרובות". 

עוד הדגיש רגב, כי "בסוף השנה הקודמת רכשנו את השליטה בחברת שגיב, וכיום אנחנו מחזיקים ב-74% בה. שגיב חברה בעלת מוניטין רב בתחומי האינסטלציה ומערכות הבניין וגם מחזיקה ב-50% בחברת המסחר פל-ים. 

"מהלך זה בשילוב מגמת ההתעוררות בשוק הבנייה, יחזק מאוד גם את מגזר מערכות הבניין של הקבוצה, וכן יחזק את מעמד הקבוצה כספקית איכותית בכל שרשרת הערך של תשתיות הזורמים וכספקית פתרונות קצה משולבים. בתוך כך, אנחנו ממשיכים בפיתוח מנועי צמיחה נוספים בשוק התשתיות הצומח, שנהנה מהשקעות לאומיות משמעותיות, ובכוונתנו להמשיך ולהרחיב את סל המוצרים שהחברה מציעה, להגדיל את פעילות הסחר ולבחון עסקאות סינרגטיות נוספות לפעילות החברה", הדגיש רגב. 

המפעל החדש בנאות חובב החל בייצור מלא בתחילת שנת 2021, והוא משמש לייצור, אחסון ושינוע צינורות פלדה המיועדים לשימוש התשתיות הזורמות בארץ ובחו"ל, כולל מים, ביוב, דלק ונוזלים תעשייתיים. 

זינוק של 41% ברווח הנקי השנתי

את שנת 2021 כולה סיימה קבוצת גאון עם ירידה של 3% בהכנסות ל-498 מיליון שקל ועם ירידה של 1% ברווח התפעולי ל-23.1 מיליון שקל. למרות זאת, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות זינק ב-2021 כולה ב-41% ל-17.5 מיליון שקל, בזכות ירידה של 59% בהוצאות המסים ל-3.3 מיליון שקל.

בחברה הסבירו, כי "שיעור המס בשנת 2021 נמוך בשל אי-זקיפת הוצאות מס על הכנסות אחרות (בעיקר שיערוך). אשתקד שיעור המס היה גבוה בשל אי-זקיפת מגן מס על הפסדים בחלק מהחברות".

נכון לסוף 2021 הסתכם הון העצמי של קבוצת גאון ב-410 מיליון שקל, כאשר החברה נסחרה היום בבורסה לפי שווי של כ-312 מיליון שקל. בעלת השליטה בקבוצת גאון היא חברת ההחזקות ב.גאון אחזקות, שבשליטת קרן ויולה.

ב.גאון אחזקות, המחזיקה ב-68.5% ממניות קבוצת גאון, הודיעה לאחרונה כי "בהמשך לפרסום בעיתונות בדבר כוונותיה של החברה לממש את החזקותיה בקבוצת גאון, החברה מבקשת להדגיש כי היא בוחנת מעת לעת מהלכים עסקיים ואסטרטגיים".