הישראלית שגייסה 33 מיליון דולר לפלטפורמה חישובית לפיתוח תרופות לסרטן

NucleAI הישראלית פיתחה שיטה לחזות איזו תרופה לטיפול בסרטן תהיה היעילה ביותר בחולה מסויים • הטכנולוגיה שפותחה ב-Nucleai מאפשרת מידול מרחבי של הגידול הסרטני ומערכת החיסון בסביבתו בהתבסס על בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת

חברת Nucleai / צילום: דיויד גארב
חברת Nucleai / צילום: דיויד גארב

חברת NucleAI הישראלית, הודיעה היום (ג') על השלמת סבב גיוס בהיקף של 33 מיליון דולר, בהובלת חברת התרופות סאנופי וקרן Section32, שהוקמה על ידי ביל האריס, לשעבר מגוגל וונצ'רס. בנוסף, השתתפו בסבב המשקיעים הקודמים בחברה: Debiopharm, Fosun RZ Capital, Vertex Ventures Israel, Grove Ventures לצד משקיעים פרטיים. הגיוס הנוכחי מביא את סך ההשקעות בחברה ל-50 מיליון דולר.

החברה פיתחה שיטה לחזות איזו תרופה לטיפול בסרטן תהיה היעילה ביותר בחולה מסויים. היום ישנן רק מעט בדיקות שניתן לערוך למטופלים כדי להתאים להם את התרופה היעילה ביותר, ולעיתים קרובות הם עוברים תהלייך של ניסוי וטעייה, סובלים תופעות לוואי לחינם ומאבדים זמן יקר שבו ניתן היה לטפל במחלה, וכשמוצאים את התרופה הנכונה, ייתכן שזה כבר מאוחר מידי. העלויות הגבוהות שמשלמות חברות ביטוח עבור התרופות הללו, נובעות מן הצורך לטפל בתרופות רבות עד שמוצאים את הנכונה, וניסויים קליניים על כל אוכלוסיית החולים, כולל אלה עבורם הטיפול אינו אפקטיבי, משמעותו שהניסוי עלול להיכשל, גם אם חלק מן החולים היו יכולים להרוויח ממנו. הם לעולם לא ידעו זאת.

הטכנולוגיה שפותחה ב-Nucleai מאפשרת מידול מרחבי של הגידול הסרטני ומערכת החיסון בסביבתו בהתבסס על בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת. הכוונה היא שהחברה בוחנת תמונות הדמיה, ויכולה לזהות מאפיינים שונים של הגידול מה עושה מערכת החיסון בגידול, ולפי זה היא יכולה לנבא אילו תרופות יכולות להיות יעילות. תרופות רבות לסרטן שהושקו בשנים האחרונות,מערבות את מערכת החיסון ולכן אפשר להסיק לא מעט לגבי יעילותן הפוטנציאלית לפי מאפייני הפעילות החיסונית בגידול. המאפיינים הללו לא ניתנים לפעמים לזיהוי על ידי העין האנושית, אלא רק על ידי מכונה.

החברה הוקמה ב-2018 ומובלת על ידי אבי וידמן, אלירון אמיר, לוטן חורב ואלברט אכטנברג אשר הקימו וניהולו את מחלקת הבינה מלאכותית באגף המודיעין בתחום הראייה הממוחשבת. החברה ממוקמת בתל אביב, עם משרדים בארה"ב ומעסיקה 60 עובדים. הגיוס יאפשר לחברה להאיץ את פיתוח פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה ולהגדיל את מצבת כוח האדם שלה.

"החזון של Nucleai הוא להטמיע את השימוש בפלטפורמה שלנו בכל ניסוי קליני הכולל רקמה ולאפשר פיתוח תרופות מועילות יותר לחולה", אמר היום וידמן, המשמש גם כמנכ"ל Nucleai. "אנחנו רואים אימוץ מהיר של הפלטפורמה שלנו על ידי חברות תרופות בעולם. המידע העשיר הקיים בביופסיות עדיין מנותח היום באמצעות רופאים ומיקרוסקופים באופן שלא השתנה משמעותית ב-100 השנים האחרונות. המהפכה שהתרחשה בשנים האחרונות בתחום הלמידה העמוקה מאפשרת לנו לשנות את האופן שבו מידע ביולוגי מנותח, לייצר תגליות מדעיות שלא ניתן לייצר באמצעים ידניים ולשנות בפועל את הטיפול במחלת הסרטן״.