חברות של האוליגרכים רוצות לשלם את החובות שלהן, אבל הסנקציות עומדות בדרכן

יצרנית הפלדה Severstal אמורה להגיע לחדלות פירעון ביום רביעי, כך אמר אדם המכיר את הנושא

מטה יצרנית הפלדה הרוסית Severstal / צילום: Shutterstock, StockphotoVideo
מטה יצרנית הפלדה הרוסית Severstal / צילום: Shutterstock, StockphotoVideo

חברות רוסיות בבעלות אוליגרכים שמוטלות עליהן סנקציות אומרות שהם מתקשים לבצע תשלומים לנושים זרים שלהן, מצב שאולי יביא אותן לחדלות פירעון למרות שיש להן כסף לשלם.

חדלות הפירעון הגדולה הראשונה מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה והמערב פרסם סנקציות קשות יכולה לקרות כבר ביום רביעי. ענקית הפלדה Severstal PAO חייבת תשלום קופון על איגרת חוב דולרית מ־16 במרץ עם תקופת גרייס של חמישה ימים, שפוקעת מתוקף ביום רביעי.

Severstal שילמה את תשלום הריבית של 12.6 מיליון דולר ליחידה של סיטיגרופ, הגובה תשלומים עבור בעלי אג"ח, כך אמר אדם המכיר את הנושא. הכסף הועבר לחשבונות האמריקאיים של הבנק, אבל עדיין לא הגיע לבעלי אגרות החוב. החברה עלולה להכריז ביום רביעי שסיטיגרופ הודיעה לה שלא תשלם את הכסף, כך אמר אותו אדם. זה ישים אותה בחדלות פירעון עד סוף היום.

בהצהרה משבוע שעבר, אמרה Severstal שהיא מאמינה שסיטיגרופ עלולה לא לעבד את התשלום. החברה אמרה ששלחה תשלום בדיקה בשווי אחוז אחד מהקופון כדי לראות אם יעבור.

דובר של סיטיגרופ סירב להגיב.

בנקים מערביים חוששים לגעת בכסף רוסי מבלי לקבל ערובות חזקות

ארה"ב, האיחוד האירופי ובנות ברית מערביות אחרות הקימו סנקציות נגד אנשים פרטיים וקבעו צעדים להגבלת הבנק המרכזי של רוסיה. הצעדים הפריעו ליכולתן של החברות הרוסיות הבולטות ביותר לגשת לשווקים פיננסיים עולמיים. בנקים מערביים חוששים לגעת בכסף רוסי מבלי לקבל קודם ערובות חזקות שמה שהם עושים הוא חוקי, ומצב זה מוביל לעיכובים ובלבולים.

Severstal מבוססת בצ'רפובץ, צפונית למוסקבה והיא אחת מיצרניות הפלדה הגדולות ביותר ברוסיה. הבעלות על רוב מניות החברה נמצאת בידי אלכסיי מורדשוב, אחד האנשים העשירים ביותר במדינה שהונו מוערך ב־29 מיליארד דולר. מורדשוב נכלל ברשימת הסנקציות של האיחוד האירופי והמשטרה האיטלקית חילטה קומפלקס של בנייני מגורים בבעלותו באי סרדיניה שבוע שעבר.

ייתכן שעדיין ניתן להימנע מחדלות פירעון של Severstal אם יאפשר הבנק לתשלום לעבור ברגע האחרון. ממשלת רוסיה הצליחה לעשות העברה של דולרים לבעלי אגרות חוב זרים בשבוע שעבר ולהימנע מחדלות פירעות בגלל החרגות שכלולות בניסוח הסנקציות שנועדו לאפשר תשלום של חלק מהחובות. מוסקבה גם נסוגה מהוראה של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין שתשלומי החוב ייעשו ברובל הרוסי גם על אגרות חוב הנקובות במטבעות אחרים.

חדלות פירעון של Severstal תהווה את החברה הגדולה הרוסית הראשונה שמכריזה על חדלות פירעון מזה שש שנים, על פי S&P Global. האחרונה שפשטה רגל הייתה חברת הספנות של המזרח הרחוק, חברת תובלה רוסית, והיא שינתה את מבנה החוב שלה ב־2016.

גם רומן אברמוביץ' קשור לסיפור

יצרנית פלדה נוספת, Evraz, שרומן אברמוביץ' הוא בין בעלי המניות הגדולים בה, אמרה ביום שני שתשלום קופון של 18.9 מיליון דולר על אגרת חוב נחסם על ידי הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נראל (Société Générale). התשלום היה אמור לעבור ב־21 במרץ.

דובר של הבנק הצרפתי סירב להגיב.

חברת Evraz אמרה בהודעה שבבסיס ההחלטה לחסום את התשלום נמצאת החלטה של משרד האוצר הבריטי לכלול את אברמוביץ' ברשימת סנקציות מורחבת. על אברמוביץ' מוטלות סנקציות הן בבריטניה והן באיחוד האירופי, כולל הקפאת נכסים ואיסור על נסיעות.

שתי החברות הרוסיות אמרו שיש להן הכסף והן מוכנות לעשות את התשלומים ולמלא את המחויבויות שלהן.

"חוץ מקריסה של התשתית הפיננסית, אין סיבה לאירוע אפשרי של חדלות פירעון", נמסר בהודעה מחברת Evraz.

על פי בנק ג'י פי מורגן צ'ייס, יש לכל החברות הרוסיות חוב תלוי בגובה 98 מיליארד דולר והן צפויות לבצע עליו תשלום השנה בגובה 17 מיליארד דולר. משקיעים בינלאומיים מחזיקים כ־21 מיליארד דולר של חוב תאגידי רוסי, או 22% מסך הכל, כך נאמר בדו"ח של הבנק מ־2 במרץ.

משקיעים חששו לקנות את אגרות החוב, אפילו שהן נסחרות בהנחה גדולה ולמרות שהחברות אומרות שהן רוצות לשלם.

אגרות החוב של Severstal, בגובה 800 מיליון דולר, יבשילו ב־2024 ונסחרו סביב מחיר של 15 סנט על הדולר ביום שני, על פי AdvantageData. אגרת החוב של Evraz תומחרה ב־64 סנט על הדולר.

מודאגים שהיכולת והרצון של חברות רוסיות לשלם יקטנו

"אנו מודאגים שהיכולת והרצון של חברות רוסיות לשלם יקטנו, כי אנחנו עלולים לראות שהסנקציות לא יוסרו במשך תקופה מסוימת", אמרה טטיאנה גרייל קסטרו, מנהל תיקי אשראי ב־Muzinich & Co.

אגרות חוב שהונפקו על ידי חברות רוסיות הכוללות את גזפרום, Severstal ו־Evraz נמצאות במדד אג"ח פופולרי של מדינות מתפתחות המנוהל על ידי ג' פי מורגן ושמו CEMBI. ב־7 במרץ הודיע הבנק שיוציא את החובות התאגידי והריבוני של רוסיה מהמדדים שלו, החל מסוף החודש.

חברות רוסיות בולטות אחרות הצליחו לעמוד בתשלומי הריבית שלהן מאז תחילת הפרישה. ענקית האנרגיה גזפרום שילמה למשקיעים בזמן כשאגרות חוב של 1.3 מיליארד דולר הבשילו ב־13 במרץ. התשלום נעשה באיחור של כיומיים אבל הגיע עדיין בתוך תקופת הגרייס, כך אמרו משקיעים באג"ח.

המנהלים הבכירים גם של גזפרום וגם של רוסנפט נמצאים ברשימות סנקציות של ארה"ב ובריטניה, אבל רוב השליטה בחברות האלה נמצא בידי הממשלה הרוסית.