השותפים שהגשימו חלום ישן דווקא בשיא הקורונה ופתחו מסעדה ומבשלת בירה: "נערכנו עם תוכנית מגירה"

אמיר נוימן, יואב עלון ואיתי לייפר מתל אביב • הבעלים של "שניט", ברו-פאב בתל אביב • "זה לא שידענו מה יהיה עם הקורונה. גם היום אנחנו לא יודעים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יואב עלון, אמיר נוימן ואיתי לייפר, הבעלים של ''שניט'' - ברו־פאב בתל אביב / צילום: גיא חמוי
יואב עלון, אמיר נוימן ואיתי לייפר, הבעלים של ''שניט'' - ברו־פאב בתל אביב / צילום: גיא חמוי

דרכם העצמאית המשותפת של אמיר נוימן ויואב עלון, החלה לפני כמעט 20 שנה, עם פתיחת בר בשם נורמן בשכונת הכרם בת"א. השניים, חובבי בירות, הגיעו אל חיי הלילה ממקומות שונים לגמרי. "יואב הוא ארכיאולוג בהכשרתו, ואני כלכלן", מספר נוימן. "אז, ב-2003 התחיל בארץ עניין במותגי בירה. בנורמן, ובמקום השני שפתחנו אחריו, הנורמה ג'ין, חיפשנו את המיוחד בתחום, וגילינו שההיצע קטן יחסית. מצד אחד היבוא לא היה סדיר, ומהצד השני ראינו שהלקוחות דווקא מגלים עניין. כך התגלגלנו לרעיון של להביא בעצמנו את הבירות, והקמנו ב-2006 חברת יבוא בשם נורמן פרימיום, שכעבור עשור מכרנו לחברת הכרם".

ההתמחות של השניים הלכה והתמקצעה, ולצד תפעול שני המקומות הם גם רכשו מבשלה מקומית בשם מבשלת הנגב. "אנחנו מאמינים בכוח של בירה מקומית. לצד הגלובליות העולם הולך גם לכיוון לוקאלי, ויש בזה אלמנט רגשי. זה לא שהחדש מחליף את הישן והמוכר. הקהל, בעיקר הצעיר, פתוח ורוצה לנסות. זו נישה שהולכת וגדלה", מעיד נוימן.

את העסק החדש, השניט, הם פתחו בסמוך למסעדה שלהם במרכז תל אביב, בינואר 2022. "זה ברו-פאב, כלומר אנחנו מבשלים בו בירה לצריכה מקומית ושואפים בהמשך להציע מעל 12 סוגים שמשתנים כל הזמן, לצד מנות מסעדה. לצורך תפעול המבשלה גייסנו את הברומאסטר שלנו אלון שוורץ, ולפעמים אני מצטרף אליו מדי פעם ומגשים גם חלום שלי לקחת חלק בבישול. יואב ואני אמנם שותפים כ-20 שנה, אבל רוב הזמן עבדנו בנפרד, כי אני התמקדתי בזמנו בחברת יבוא הבירה. בשניט חזרנו לעבוד יחד, כמו בתחילת הדרך". אל השניים הצטרף כשותף איתי לייפר, שניהל את המסעדה הנוספת שלנו - הפורטר אנד סאנס".

מתי נולד הרעיון לפתוח לידה גם ברו-פאב?
"הוא מתבשל כבר המון זמן. לפני 12 שנה פתחנו את הפורטר אנד סאנס, שייחודית במבחר הבירות שבה. כבר אז חשבנו על מקום שמבשל את הבירה שהוא מוכר, אבל הגענו למסקנה שהשוק הישראלי עוד לא בשל לכך. איכשהו בקורונה החלטנו שהוא מוכן. זה קרה למרות המגפה, לא בגללה. המגפה הייתה טראומה - לאורך רוב תקופת הסגרים פורטר אנד סאנס לא פעלה, גם לא באמצעות משלוחים כי הגענו למסקנה שזה לא רווחי. לכן לא התפלאנו כשההחלטה לפתוח את שניט לוותה בהרבה הערות מהסביבה שזה מעשה לא נבון. זה לא שידענו מה יהיה - גם עכשיו אנחנו לא יודעים, אבל במסגרת התסריטים שהבאנו בחשבון, חשבנו גם על שוק שלא פועל בצורה אופטימלית, ועשינו לכך התאמות בעסק. היה ברור לנו שאנחנו לוקחים סיכון, ולכן נערכנו עם תוכנית מגירה".

אילו התאמות?
"פתחנו לפני חודשיים בשיא הגל האחרון. רבים נכנסו לבידוד, כולל העובדים, מה שהקשה על התפעול. מה שהיה ברור לנו בתוכנית העסקית זה שרוב מקומות הישיבה יהיו בחוץ. מה שעוד נערכנו לו, זה שאם לא עלינו יהיה עוד סגר, תמיד נוכל לעשות שיפטינג, לבקבק את הבירות שאנחנו מייצרים ולמכור אותן".

מה מקור השם שניט?
"זו מילה בגרמנית שמתארת את הבירה הקטנה שמבקשים מהברמן רגע לפני שהולכים הביתה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il