לימדו אתכם שמנהלים צריכים להשאיר את הרגש בצד? זה שטויות

אם נתעלם מרגשות, נצליח לחשוב בצורה בהירה יותר? להפך • בניגוד למה שחושבים, דווקא כדאי למנף את הרגש לצמיחה

בית ספר לניהול.  רגש הוא מנוע צמיחה ניהולי עוצמתי. כך תשתמשו בו נכון / צילום: Shutterstock
בית ספר לניהול. רגש הוא מנוע צמיחה ניהולי עוצמתי. כך תשתמשו בו נכון / צילום: Shutterstock

 נטע ריבקין היא ספורטאית אולימפית, מרצה, יועצת ומאמנת לפיתוח חוסן מנטלי 

רובנו נוטים לחשוב שאם רק נדע לשים את הרגש בצד, נצליח לחשוב בצורה בהירה יותר ונקבל החלטות נכונות יותר עבורנו ועבור העסק שלנו. בהתבוננות פנימה מצאתי שדווקא ההפך הוא הנכון. ככל שניגע במנעד רחב יותר של רגשות ובעוצמות גבוהות יותר, כך השינוי המיוחל יגיע מהר יותר.

חשיבה שכלתנית והגיונית בניתוק מהמערך הרגשי שלנו לא תאפשר למוח האנליטי לזכור את האירוע, וכך יווצר מעגל חזרתיות על אותן הטעויות שוב ושוב. עד מתי? עד שניתן לרגש את המקום הראוי לו, ודרך רגשות שמעוררים בנו כאב, תסכול, או פחד, נפעל ליצירת שינוי. זה נכון גם לרגשות חיוביים: אושר, שמחה וסיפוק גורמים לרצות לחזור ולהרגיש את הרגשות הללו שוב, במינון גבוה ובהקדם.

כספורטאית אולימפית, כאשר חוויתי את הכישלונות הכי כואבים, היה זה המנוע העוצמתי ביותר לעשות את כל שביכולתי כדי לא לחוש כאב כזה שוב, וכשהייתי באופוריה לאחר זכיות משמעותיות במדליות, הרגשתי שאני מתמלאת כוח פיזי אינסופי להמשיך לעבוד קשה כדי לחזור ולהרגיש תחושות כאלה שוב בהקדם האפשרי. לחיוב ולשלילה, בשני המקרים הרגש העוצמתי הוא זה שהיווה את מנוע הצמיחה. האיזון הנדרש בין חשיבה מושכלת לרגש אותנטי מביא לתהליך משמעותי של שינוי ושיפור ביצועים.

אז מה עושים?

תחושת בטן - אינטואיציה, היכולת המולדת להרגיש שמשהו אינו נכון עבורנו, או להפך, ללא היכולת להסביר זאת בחשיבה רצונית. שיפור האינטואיציה נעשה באמצעות תירגול הקשבה לקול הפנימי לאורך זמן. התירגול לסנן את קול ההיגיון, או קולות חיצוניים לנו, יביא אותנו במהלך הזמן לדיוק ואיזון.

תחושות גוף - בהתאם למצבים שונים המעוררים בנו רגשות שונים, קיים בנו חלק שממש מאמת את הרגש, ואלו הן התחושות הפיזיות. מתן מקום לתחושות הגוף במקרים רבים אכן מסייע להבין מה מפריע או מה מניע אותנו לפעולה, כמו למשל גוף "דוקר", חנוק, כואב, נעים, אנרגטי או משוחרר.

פיתוח סיבולת רגשית - פיתוח היכולת לראות את העובדות בשטח בבהירות, לצד הכאב או התסכול. חשוב לתת מקום לכל חלק וחלק מבלי שאחד יאפיל על האחר.

להפוך פחד לדחף - לתפוס את הרגש השלילי שאנו חווים, לתת לו מקום ולהפוך אותו לדחף לשינוי. שינוי שנעשה מבפנים ומעורב בו רגש אותנטי תמיד יהיה עמיד יותר.

כמו במקומות רבים אחרים בחיים, גם כאן המתכון המושלם ליצירת שינוי מהיר ומדויק או קבלת החלטה נכונה הוא האיזון בין השכל לרגש. כאשר שניהם נוטלים חלק בתהליך במידה שווה ואנו מבינים לעומק כיצד המנגנונים הללו פועלים, האתגרים שהחיים מציבים לפנינו הופכים לפלטפורמה לתהליכי שינוי מהותיים ומשמעותיים.