מארק צוקרברג והנהגת מטא לוקחים את העבודה מרחוק לקצה

המנהלים הבכירים מפוזרים במקומות מרוחקים מעמק הסיליקון ועובדים מהוואי, מקייפ קוד ומאירופה

מארק צוקרברג, מנכ''ל Meta / צילום: Associated Press, Nick Wass
מארק צוקרברג, מנכ''ל Meta / צילום: Associated Press, Nick Wass

כשיותר חברות מתחילות לחזור למשרדים, החברה האם של פייסבוק מטא מאמצת את העבודה מרחוק יותר מאי פעם בעבר.

צוות הניהול בחברה, כולל המנכ"ל מארק צוקרברג, מתפזר למיקומים הרחוקים מהמשרד הראשי בעמק הסיליקון במבחן קיצוני של גבולות העבודה מרחוק.

נעמי גלייט, מנהל, המוצר של החברה ואחת העובדות הוותיקות ביותר, עברה לניו יורק. מנהל השיווק אלכס שולץ מתכנן לעבור לבריטניה, וגיא רוזן, סגן מנהל לענייני יושרה, יעבור לישראל בעתיד הקרוב, כך מסר דובר של החברה.

בינתיים חביאר אוליבן, מנהל הצמיחה של מטא, מחלק את זמנו בין קליפורניה ואירופה אבל מתכנן להיות רוב הזמן מחוץ לארה"ב, כך אמר הדובר. בשבוע שעבר הודיעה מטא שתגדיל פי שניים את המשרד של אוליבן במולדתו ספרד ותעסיק שם עוד 2,000 איש בחמש השנים הקרובות.

אדם מוסרי, מנהל אינסטגרם, נוסע ועובד בחודשים האחרונים מרחוק ממיקומים הכוללים את הוואי, לוס אנג'לס וקייפ קוד, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא והפוסטים של המנכ"ל. הדובר אמר שלמוסרי אין תוכניות לעשות רילוקיישן קבוע.

גם צוקרברג מבלה יותר זמן רחוק מהמשרדים של החברה במנלו פארק, קליפורניה, כך אומרים אנשים המכירים את הנושא. צוקרברג מבלה באופן שגרתי תקופות ממושכות בשטח שלו בהוואי ובבתים אחרים מחוץ לאיזור מפרץ קליפורניה, אמרו האנשים.

הדרך יותר חשובה מהמקום

"השנים האחרונות הביאו אפשריות חדשות לדרכים בהן אנו מתחברים ועובדים", אמר דובר מטא טרייסי קלייטון. "אנחנו מאמינים שהדרך בה אנשים עובדים הרבה יותר חשובה מהמיקום ממנו הם עובדים". הוא אמר שצוקרברג מתכנן לבלות יותר מחצי מזמנו בקליפורניה ולעבוד מרחוק בשאר ימות השנה.

בטווח הקצר צוקרברג יעבוד גם בלי הייעוץ של מנהלת התפעול שלו וסגניתו הוותיקה שריל סנדברג, שיוצאת באביב לשנת שבתון, כחלק מתוכנית של החברה להעניק לעובדה חופשה בתשלום של חודש אחת לחמש שנים.

אימוץ העבודה מרחוק מגיע לצד שינוי שמה של החברה מפייסבוק למטא באוקטובר, כשהחברה ציינה שהיא חושבת שעריכת מפגשים ראשוניים באופן מדומה היא העתיד של האינטרנט. בנושא התעסוקה, במיוחד, החברה אומרת שהשקיעה במגוון טכנולוגיות שנועדו לייעל עבודה מרחוק, כולל שיחות וועידה בווידאו וכלי תוכנה כלל־משרדיים.

היציאה הפיזית של ההנהלה הבכירה ממנלו פארק מגיעה בזמן שמטא מתמודדת עם אתגרים משמעותיים לעסק שלה.

פיזור מנהלים בכירים לאזורי זמן מרובים עשוי להוות בעיה

מחיר מניית החברה ירד ביותר מ־32% מאז שהכריזה על רווחי הרבעון הרביעי של 2021 ב־2 בפברואר. הצניחה הזו עלתה לחברה יותר מ־300 מיליארד דולר בשווי שוק. הנפילה קרתה בגלל כמה אתגרים איתם מתמודדת מטא, כולל תחרות גוברת מהמתחרה הסינית טיק טוק, בסיס צרכנים מצטמצם והמשך הפגיעה במחלקת הפרסומות של החברה משינויים במדיניות הפרטיות במערכת ההפעלה של אפל iOS, שמטא אמרה שהיא צופה שיעלו לה השנה 10 מיליארד דולר.

פיזור המנהלים הבכירים לכל כך הרבה איזורי זמן זו בעיה בהתחשב בכך שהתוצאות הרבעוניות האחרונות של החברה מצריכות כנראה מצב בו "כולם עולים לסיפון", אמר דיוויד הגר, אנליסט ב־Edward Jones.

"בהתחשב בצומת בו נמצאת החברה ברגע זה, יכול להיות שזה לא הזמן האידיאלי לעשות ניסויים בזה שהמנהלים הבכירים יעבדו מרחוק", אמר.

ביוני הודיעה מטא שתרשה לעובדים במשרה מלאה להירשם לעבודה מהבית במידה והמשרה שלהם מאפשרת זאת, אפילו בזמן שהמשיכה להוסיף חללים משרדיים כדי לאכלס אותם בכוח העבודה הגדל שלה.

המדיניות הזו לא נוגעת לכל העובדים. מי שעובדים על מכשירי חומרה או על התשתית של הדאטה סנטר של החברה עדיין מצופים להגיע למשרדים.

ללמוד על המטאוורס דרך העבודה

חוץ מהעובדים האלה, עברה מטא למודל היברידי שמאפשר לרוב העובדים, כולל מנהלים בכירים, לעבוד מכל מקום שנראה להם מתאים. ה־28 במרץ הוא תאריך החזרה למשרד למי שצפויים או רוצים לעבוד מהמשרד.

החברה נמצאת בשלבים המוקדמים של בניית מה שמכונה מטאוורס, מונח המתאר עולמות מדומים בהם אנשים יכולים לעבוד או להיפגש.

כאשר מטא רוצה לבנות עוד מוצרים למשתמשיה שיאפשרו להם לעשות אינטראקציות מדומות ברשת, פיזור המנהלים ברחבי העולם עשוי להתגלות דווקא כנכס, אמר סטיפן לי, מנהל מייסד ב־Logan Capital, חברת ייעוץ השקעות רשומה שרכשה מניות של מטא עבור לקוחותיה.

"אם אתה הולך לנסות לפתח את המטאוורס ולפתח מערכות למקום העבודה, ללמוד על ידי עשייה זו כנראה לא דרך רעה לעשות זאת", אמר לי.

יש מעט, אם בכלל, חברות שלקחו את העבודה מרחוק לקיצוניות כזו גם בקרב ההנהלה, אמר פיטר קפלי, פרופסור למנהל בביה"ס וורטון.

כשהמנהלים עובדים ביחד באופן אישי הם יכולים לשתף פעולה, לשנות אסטרטגיות ולבנות אמון זה עם זה, כך אמר ביל ג'ורג', עמית בכיר בביה"ס הארוורד שבו הוא מכהן כפרופסור למנהגי ניהול. השהות הפיזית יחד יכולה גם לעזור ליצור ולשמור על התרבות התאגידית, כולל על ידי הדרכת עובדים זוטרים יותר.

"האנשים שלך רוצים לראות אותך", אמר ג'ורג'. "הם רוצים לדעת אם אתה שם. כן, אפשר להשתמש בזום או מיקרוסופט טימס או משהו כדי להישאר בקשר, אבל עדיין יש תועלת גדולה בשהות פיזית".

מנהלים רבים עשו רילוקיישן למקומות מרוחקים בשלבים הראשונים של מגפת הקורונה, אמר ג'ורג'. אבל ברוב המקרים, הוסיף שהוא חושב שיותר טוב לחברות שההנהלה הבכירה נמצאת קרוב לצוותים.

"הייתי בהוואי, ואני יכול לומר לך, אתה לא מצליח להספיק הרבה עבודה כשאתה שם", אמר ג'ורג'.

צוקרברג מצא דרכים לערב עבודה בהנאה מהוואי, ומעלה פוסטים לאינסטגרם מהרפתקאות גלישת ההידרופויל שלו ומראה אפשרויות ליהנות מפעילויות במטאוורס.

אמילי גלייזר השתתפה בהכנת הכתבה.