בפעם הראשונה מזה 4 שנים: צפון קוריאה שיגרה טיל בליסטי בין יבשתי

נשיא דרום קוריאה, מון ג'ה-אין, אמר בתגובה כי שיגור הטיל הוא הפרה של תקופת ההשהייה בניסויים בליסטיים שהבטיחה צפון קוריאה, ותיאר את המצב כ"דחוף וחמור"

חייל צבא צפון קוריאה ליד עמדת שיגור טיל / צילום: Associated Press, David Guttenfelder
חייל צבא צפון קוריאה ליד עמדת שיגור טיל / צילום: Associated Press, David Guttenfelder

צפון קוריאה ערכה היום (ה') את מה שנראה כניסוי הטיל הבליסטי הבין-יבשתי הגדול ביותר שלה אי פעם, כך לפי דיווחים של צבא דרום קוריאה ושל הצבא והיפני. מדובר בשיגור הראשון על ידי המדינה הגרעינית מאז נובמבר 2017, ומייצג הסלמה משמעותית של המתיחות סביב תכנית הנשק של צפון קוריאה.

הטיל הגיע לגובה של 6,000 ק"מ ולמרחק של 1,080 ק"מ, תוך 71 דקות לפני שנפל במים, מול החוף המערבי של יפן, כך לפי משרד ההגנה היפני. נתונים אלה מצביעים על כך שמדובר ב"סוג חדש של ICBM", כך לפי ההודעה לתקשורת של סגן שר ההגנה היפני, מאקוטו אוניקי. הטיל נחת 150 ק"מ מערבית לחצי האי אושימה בהוקאידו, האי הראשי הצפוני ביותר של יפן, כך אישר משרד ההגנה.

"זה בלתי מתקבל על הדעת שבזמן שהעולם מגיב לתוקפנות של רוסיה נגד אוקראינה, צפון קוריאה תחריף באופן חד צדדי את הפרובוקציות שלה נגד הקהילה הבינלאומית על ידי ביצוע השיגור הזה", אמר ביום חמישי מזכיר הקבינט של יפן, הירוקזו מאצונו.

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה, השוהה בבריסל לטובת פסגת ה-G-7, אמר ביום חמישי כי הוא יבקש שיתוף פעולה בינלאומי בתגובה לשיגור הטילים של צפון קוריאה. קישידה תיאר את הפעולה כ"מעשה אלימות בלתי מתקבל על הדעת", לפי פרסום של סוכנות רויטרס.

נשיא דרום קוריאה, מון ג'ה-אין, אמר כי שיגור הטיל הוא הפרה של תקופת ההשהייה בניסויים בליסטיים שהבטיחה צפון קוריאה, ותיאר את המצב כ"דחוף וחמור". "זו הפרה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם והיא יוצרת סכנה רצינית לקהילה הבינלאומית וגם לחצי האי הקוריאני בתוך המלחמה באוקראינה", כך לפי הודעת הדובר הנשיאותי. "אני מגנה בתוקף פעם נוספת", הוסיף.

ארצות הברית הצטרפה לבעלות בריתה דרום קוריאה ויפן בגינוי חריף של השיגור. בהצהרה, אמר הבית הלבן כי המהלך "מעלה ללא צורך את המתיחות ומסכן בערעור המצב הביטחוני באזור". הנשיא ביידן משתתף גם הוא בפסגה בבריסל, כחלק מסדרת פגישות של מנהיגי המערב הדנים בפלישה הרוסית לאוקראינה.