מודרנה מפתחת חיסון לצינון. למה היא עושה את זה והאם יש בו צורך?

חברת הפארמה מודרנה, שפיתחה את אחד מהחיסונים המובילים בעולם נגד קורונה, הודיעה לאחרונה כי תפתח חיסון נגד וירוסי קורונה שגורמים ברוב המקרים לצינון קל • מדוע יש להשקיע מאמצים ומשאבים בפיתוח כזה, כמה מורכב התהליך ומה רמת הסיכון של וירוסים אלה

חיסון / אילוסטרציה: Shutterstock, BaLL LunLa
חיסון / אילוסטרציה: Shutterstock, BaLL LunLa

חברת מודרנה, שפיתחה את אחד החיסונים המובילים בעולם לקורונה מסוג Covid-19, הודיעה בשבוע שעבר כי היא מפתחת חיסון גם לווירוסים אחרים ממשפחת הקורונה. מדובר בווירוסי קורונה שגורמים ברוב המקרים לצינון קל. יכול להיות שמודרנה יכולה לפתח נגדם חיסון, כפי שפיתחה עבור קוביד. אבל האם זה נחוץ?

כמה וירולוגים הביעו תמיהה כלפי המהלך ואמרו שאינם מבינים מדוע להשקיע משאבים ומאמצים בווירוס הצינון. זו לא בעיה קטלנית, ולא ברור אם המדינה תשקיע כסף בחיסון למניעת צינון, או אם הציבור יסכים להתחסן, ויהיה מוכן בעצמו לשלם על כך.

יש לציין כי חיסון כזה לא יגן על אנשים מכל סוג של צינון, אבל כן אמור להגן בבת אחת מפני ארבעה סוגים. הערכת מודרנה היא כי הווירוסים הללו אחראים לכ-10%-30% מהמחלות הנשימתיות העונתיות בעולם המפותח. מודרנה ככל הנראה מכוונת לאנשים שהם בסיכון כל כך גבוה, שאפילו צינון יכול לפגוע בהם משמעותית. אנשים עם אמפיזמה (מחלת ריאות קשה), מחלות לב קשות, או כשל חיסוני. צינון אצלם עלול להסתבך לדלקת ריאות. על פי מחקר שצוטט באתר Endpoints news שדיווח על ההצהרה של מודרנה, בין 3.3% ל-11.1% מהמאושפזים בבית החולים בכל רגע נתון, סבלו מצינון. האם הם מאושפזים עם צינון או בגלל צינון? זה לא נאמר.

חשש אחר הוא כי לא יהיה קל לפתח חיסון נגד המחלות הללו. הקורונות האחרות, כמו הקוביד, עוברות מוטציות, והנוגדנים שהמחלה יוצרת דועכים במהירות. ייתכן שאפשר להתמודד עם חלק מהבעיות הללו על ידי פיתוח חיסון בתרסיס שיהיה מאוד אפקטיבי במניעת הידבקות בדרכי הנשימה, במקום חיסון בהזרקה.

שאלת הבטיחות תהיה גם היא משמעותית. כאשר הבעיה שבאים לפתור היא קטנה יחסית, והחולים מלכתחילה חלשים ורגישים, הגזרה שבה הסיכון עולה על התועלת הולכת ומצטמצמת.

מודרנה נסחרת לפי שווי של 66 מיליארד דולר. מאז השיא באוגוסט 2021, איבדה מנייתה 66% מערכה. היום משווקת החברה רק את החיסון לקורונה, אבל יש לה מוצרים נוספים בקנה, למחלות קצת יותר רציניות מצינון כמו זיקה, EBV, CMV, שפעת, RSV, HIV, כמה טיפולים מבוססי RNA למחלות גנטיות וכן תוכנית לטיפולים בסרטן על בסיס מערכת החיסון. בקופת המזומנים שלה 17.6 מיליארד דולר.