עם הערת "עסק חי" וגירעון בהון: חברת הקנאביס איפיאמ תנסה לגייס 44 מיליון שקל במימון המונים

החברה, המפתחת גרסאות סינתטיות מצמח הקנאביס, מקווה לגייס במשך 35 יום 44 מיליון שקל דרך אתר Fundit, לפי שווי של 381 מיליון שקל לפני הכסף • חני שטרית בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה, על ההנפקה שקודמה בפרסום מאסיבי בטלוויזיה: "אנחנו לא חושבים שמדובר בהימורים. יש תשקיף ורכישה נגישה בדיוק כמו רכישה דיגיטלית של ניירות ערך"

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

חברת איפיאמ (EPM) המפתחת תרופות שהן גרסאות סינתטיות של מולקולות מצמח הקנאביס, יצאה בסוף השבוע להנפקה חריגה בשוק ההון. ההנפקה תהיה פתוחה במשך 35 ימים, עד סוף אפריל, וניתן יהיה להשתתף בה דרך אתר מימון ההמונים Fundit. החברה מקווה לגייס כ-44 מיליון שקל, לפי שווי של 381 מיליון שקל לפני הכסף. לדברי החברה, ביומיים הראשונים להנפקה כבר גויסו כ-10% מהסכום. 

להנפקה במבנה כזה היה עד כה רק תקדים אחד: חברת הקנאביס קנאבוטק ערכה מימון המונים שהוגדר כהנפקה, עם תשקיף אך בלי סחירות. מאוחר יותר נרשמו מניות החברה לבורסה. קנאבוטק נסחרת היום לפי שווי של 83 מיליון שקל, לאחר שאיבדה 29% מאז הרישום למסחר ביולי 2021.

איפיאמ הוקמה על ידי היזם רשף סוויסה יחד עם פרופ' רפאל משולם מן האוניברסיטה העברית, החוקר הראשון שבודד קנבינואידים, החומרים הפעילים בקנאביס. החברה מתכננת לייצר במעבדה קנבינואידים מסוגים שונים, ולרשום אותם מול ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) כתרופה, ולכן עליה לעבור ניסויים ארוכים לפני שתוכל להגיע לשוק.

לחברה יש 14 מוצרים, מהם שניים שעברו ניסויים בבני אדם. בהמשך, היא מקווה ליצור מוצרים "בהשראת" קנאביס, אבל שלא נמצאים בצמח, והם אולי ממוקדים או יעילים יותר. עד היום גייסה החברה כ-40 מיליון שקל. לחברה, שנוסדה ב-2017, היו נכון לסוף יוני 2021 הערת "עסק חי" בדוחות, יתרת הפסד צבור של 15 מיליון דולר וגירעון של 3 מיליון דולר בהון העצמי.

ההנפקה של איפיאמ מיועדת למשוך משקיעים חדשים לשוק ההון, ואף מלווה בפרסום מאסיבי בטלוויזיה, שעבורו שילמה החברה גם כן במניות לגופים המשדרים: 10 מיליון שקל לזכיינית רשת ו-3 מיליון שקל לקשת.

"הציבור צריך לקבל כלים לקנייה מקוונת של מניות"

ההחלטה לפנות לציבור הרחב נבעה מתחום הפעילות של החברה (קנאביס), שנחשב לכזה המעניין את הציבור, ובמקביל, מהקושי למשוך מוסדיים להנפקה קטנה של חברה שתיכנס לניסויים קליניים רק ב-2023, ותראה מוצר בשוק כנראה ב-2025 לכל המוקדם.

לדברי חני שטרית בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה, "EPM פנו אלינו והציעו את המבנה הנוכחי. אנחנו חושבים כבר לא מעט זמן שהציבור צריך לקבל את הכלים לקנות מניות בצורה מקוונת. לכן אנחנו מציגים באתר המאיה שלנו את לוח ההנפקות הפתוחות לכלל הציבור. לצערנו רק לאומי ו-IBI התחברו ללוח כך שאפשר להזמין רק דרכן הנפקות בקליק. בהנפקה הזו, אפשר להזמין בקליק מפאנדאיט, אפילו ללא חשבון ניירות ערך".

הבורסה ופאנדאיט כבר משתפות פעולה בזירת TASE-UP, המאפשרת לחברות פרטיות לגייס ממשקיעים מוסדיים וכשירים, בלי להפוך לחברה ציבורית. גם שם הסנונים הראשונה הייתה חברת קנאביס, בשם PSC.

הבורסה הרחיבה בשנים האחרונות את האפשרויות מבחינת מבנה ההנפקה, ולמשל הצעות לא אחידות הפכו מאוד פופולאריות. "אבל ראינו שהשיטה הזו, שאנחנו חושבים שהיא מאוד טובה והיא גם נהוגה בעל העולם, מכניסה לחברות יותר משקיעים לטווח רחוק, ואז בטווח הקצר קטנה הנזילות. 

"הורדנו את ההגבלה על סכום ההשקעה"

שטרית בך מציינת כי בניגוד למימון המונים רגיל, במקרה הזה, המשקיעים אינם מוגבלים בהיקף ההשקעה שלהם. "במימון המונים הסכום הוגבל כדי למנוע מן המשקיעים, אבל כאן אין את ההגבלה הזו, כי החברה פרסמה תשקיף שאושר על ידי רשות ני"ע והבורסה. אפשר לבטל את ההשקעה עד שההנפקה נסגרת, נניח אם השתנו תנאי השוק. אנחנו מברכים על כל מהלך שנעשה, שמגדיל את הנגישות של הבורסה למשקיעים חדשים".

האם באמת משיכה של הציבור לבורסה באמצעות פרסומות בטלוויזיה ונגישות מאוד גבוהה, בקליק אחד, היא לא מסוכנת, אפילו יכולה להוות פיתוח להימורים?
"דווקא משום שיש תשקיף וחייבים לאשר שקראת אותו, אנחנו לא רואים סיכון בהנפקה לעומת ביצוע הנפקה בדרך אחרת. אנחנו לא חושבים שמדובר בהימורים, שכן התשקיף פתוח לציבור וניתנת לך האפשרות לרכוש באופן דיגיטלי בדיוק כמו רכישת ניירות ערך במסחר באופן דיגיטלי."

מתוכננות עוד הנפקות כאלה?
"כרגע אין מישהו שמחכה על הקווים אבל אני מאמינה שפאנדאיט תקבל עוד פניות אם זה יצליח. זה לוקח זמן".

"המוסדיים רוצים לראות קודם ניסויים בבני אדם"

לקראת ההנפקה מינתה איפיאמ את פרופ' זאב רוטשטיין, לשעבר מנכ"ל בית החולים הדסה, כנשיא וראש הוועדה המייעצת. "יצאנו להנפקה משום שנצטרך השקעות כדי להתקדם לניסויים קליניים", הסביר רוטשטיין היום לגלובס.

אם תצאו לסבב גיוס נוסף, זה יהיה באותה המתכונת?
רוטשטיין: "למה לא. אנחנו מחפשים גם את המוסדיים, אבל הם רוצים לראות ניסויים בבני אדם. אנחנו מתקדמים לשם".