ביידן אומר שהוא "לא יתנצל" לאחר שקרא להדחתו של פוטין

"הבעתי זעם מוסרי שחשתי ואני לא מתנצל על כך", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כשנשאל אם הוא מתחרט על כך שאמר שפוטין לא צריך להישאר בשלטון • כ-5,000 בני אדם, מתוכם 210 ילדים, נהרגו במריופול מאז פלישת רוסיה לאוקראינה • ארה"ב פורסת בגרמניה שישה מטוסי לוחמה אלקטרונית • המיליארדר רומן אברמוביץ', שככל הנראה מילא תפקיד של מתווך בניסיון להביא להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה, סובל מתסמינים של הרעלה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

22:37

"אני לא חוזר אחורה... לא ניסחתי אז, וגם לא עכשיו, שינוי מדיניות. הבעתי זעם מוסרי שחשתי ואני לא אתנצל על כך", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כשנשאל הערב אם הוא מתחרט על כך שאמר שפוטין לא צריך להישאר בשלטון. "אף אחד לא מאמין שדיברתי על 'הורדת פוטין'... אף אחד לא מאמין ש.... הבעתי את זעמי על התנהגותו של האיש הזה", הוסיף.

כזכור, בעת נאום שנשא בפולין בשבוע שאמר אמר ביידן כי פוטין "לא יכול להישאר בשלטון". גורמים רשמיים בארצות הברית תיקנו במהירות את דבריו, והדגישו כי הנשיא אינו קורא לשינוי משטר ברוסיה.

22:20

כחלק מחיזוק כוחותיה של ארצות הברית במזרח אירופה ועל רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה, הפנטגון פורס שישה מטוסי לוחמה אלקטרונית ויותר מ-200 חיילים אמריקאים בגרמניה.

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר הערב לכתבים כי שישה מטוסי בואינג EA-18G גראולר של חיל הים האמריקאי ינחתו היום בבסיס האווירי ספנגדהלם בגרמניה. יחד איתם יגיעו גם 240 אנשי צוות אוויר, טייסים ואנשי תחזוקה.

מטוסי בואינג EA-18G גראולר משמשים בעיקר למשימות לוחמה אלקטרונית, כולל חסימת מכ"ם. לדברי קירבי, המטוסים לא נשלחו לשימוש נגד כוחות רוסים הנלחמים בתוך אוקראינה, וכי פריסתם לא נעשתה בתגובה לאף תקרית.

"הם לחלוטין נפרסים בהתאם למאמצים שלנו לחזק את יכולות ההרתעה וההגנה של נאט"ו לאורך האגף המזרחי", אמר קירבי. "הם לא נשלחים בגלל איזה איום חמור שנצפה או אירוע ספציפי שקרה", הוסיף.

20:12

כ-5,000 בני אדם, מתוכם 210 ילדים, נהרגו במריופול מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בחודש שעבר, כך לפי דובר ראש העיר. לדברי טטיאנה לומאקינה, יועצת לנשיא אוקראינה, עד כה 5,000 איש נקברו, אך פעולות הקבורה הופסקו בגלל המשך ההפגזות על העיר. לומקאינה הוסיפה כי בינתיים מספר מקרי המוות הוא משוער בלבד, משום שעדיין ישנן גופות שקבורות תחת ההריסות: "יכול להיות שאנחנו מדברים על 10,000 הרוגים".

18:44

המיליארדר רומן אברמוביץ', שככל הנראה מילא תפקיד של מתווך בניסיון להביא להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה, סובל מתסמינים של ניסיון הרעלה, כמו גם כמה מהבכירים האוקראינים שאיתם נפגש; כך מדווח ה"וול-סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, אברמוביץ' ושני דיפלומטים אוקראינים שהשתתפו בפגישה בקייב בתחילת החודש סבלו אחריה מאודם בעיניים ומעור מתקלף בידיים ובפנים.

מעורבותו של אברמוביץ' בשיחות השלום לא ברורה, הוא דילג בין מוסקבה לטורקיה וגם לישראל בשבועיים האחרונים. העיתון דיווח כי מצבם של השלושה השתפר מאז תחילת החודש, וכי חייהם אינם בסכנה. לפי הדיווחים אברמוביץ' נפגש גם עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. דוברו מסר כי אין חשד לניסיון הרעלה שלו.

לפי דיווח ב"גרדיאן", אברמוביץ' אף איבד את ראייתו לכמה שעות בעקבות ניסיון ההרעלה, וטופל בטורקיה. 

18:07

בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי ראש עיריית אירפין, הסמוכה לקייב, הודיע שהכוחות האוקראינים השתלטו בחזרה על העיר, שהייתה אחד המוקדים העיקריים של לחימה עם כוחות רוסים סמוך לבירה. "יש לנו חדשות טובות היום - אירפין שוחררה", אמר ראש העירייה אולכסנדר מרקושין בסרטון שפירסם בטלגרם. לדבריו, "אנחנו מבינים שיהיו התקפות נוספות על העיר שלנו, ואנחנו נגן עליה באומץ".

15:52

הייניקן, יצרנית הבירה השנייה בגודלה בעולם, הודיעה כי היא מפסיקה את פעילותה ברוסיה. הפסקת הפעילות תעלה לחברה ההולנדית 400 מיליון אירו. בהצהרה רשמית החברה הודיעה: "החלטנו כי בעלות של הייניקן על עסקים ברוסיה אינה מתאפשרת יותר בשל הסביבה הנוכחית. כתוצאה מכך, החלטנו לעזוב את רוסיה".

מוקדם יותר החודש, החברה ציינה כי היא תפסיק השקעות חדשות ויצוא לרוסיה. כעת, הייניקן היא חברת הבירה הבינלאומית הראשונה שעוזבת את רוסיה, מה שמגביר את הלחץ על היריבה מדנמרק קרלסברג, שבבעלותה המבשלה הגדולה ברוסיה - באלטיקה.

בהודעתה, הייניקן הוסיפה כי היא "עצובה ונחרדת בעוד המלחמה באוקראינה מתעצמת", ציינה כי תעביר את עסקיה ברוסיה לבעלים חדשים ללא רווח מצידה והדגישה כי כל 1,800 עובדיה ברוסיה יקבלו את שכרם עד סוף 2022.

מוקדם יותר, העיתון הרוסי הליברלי נוביה גזטה, שעורכו דמיטרי מורטוב זכה בשנה שעברה בפרס נובל לשלום, הודיע כי יעצור את פרסומו עד "תום המבצע המיוחד באוקראינה". ההודעה מגיעה לאחר שהעיתון קיבל אזהרה שנייה מארגון התקשורת הרוסי רוסקומנדזור, שציין כי נוביה גזטה לא התייחס לארגון לא ממשלתי באחד מפרסומיו כ"סוכן זר", כפי שנהוג בחוק הרוסי.

15:37

שרת הפיתוח הכלכלי והמסחר של אוקראינה כתבה בפוסט בפייסבוק כי עלות הפלישה הרוסית לאוקראינה עומדת על 564.9 מיליארד דולר במונחים של נזקים לתשתיות, צמיחה כלכלית לא ממומשת וגורמים נוספים.

השרה יוליה סבירדנקו ציינה בפוסט כי הלחימה פגעה ב-8,000 קילומטר של דרכים סלולות וב-10 מיליון מטרים רבועים של בתים.

11:15

לאוקראינה אין תוכניות לפתוח מסדרונות הומניטריים כדי לפנות אוכלוסיה אזרחית היום, זאת בשל דוחות מודיעין המזהירים מפני "פרובוקציות" רוסיות בנתיבי הפינוי האזרחי. סגנית ראש הממשלה האוקראינית, אירינה ורצ'וק, הודיעה רשמית על כך הבוקר. נזכיר כי אמש נפתחו בסך הכל שני נתיבים בלבד, כאשר אחד מהם היה למריופול וממנה.

עוד במריופול, העיר לקראת משבר הומנטרי במימדים קטסטרופליים ויש לפנותה לחלוטין, כך אמר היום ראש העיר ואדים בויצ'נקו. הוא הדגיש כי כ-160 אלף אזרחים לכודים בעיר המכותרת ללא חשמל או מים זורמים, ואספקת המזון הולכת ואוזלת. לפי טענות הרשויות בעיר, 26 אוטובוסים היו מוכנים לפנות את התושבים מהעיר, אך כוחות צבא רוסיה מונעים את הפינוי ומסרבים לאפשר מעבר בטוח. "הפדרציה הרוסית משחקת בנו", אמר בויצ'נקו.

בנוסף, ארגון הצלב האדום הבינלאומי הודיע רשמית כי אינו יכול להגיע למריופול לחלץ פצועים. 

9:16 

הרשויות בכמה מדינות מחוז בגרמניה הודיעו כי יאסרו על הצגת האות Z בציבור, אם היא מביעה תמיכה במלחמה שבה פתחה רוסיה נגד אוקראינה לפני כחודש. הסנאטורית לענייני פנים במדינת המחוז ברלין אמרה כי השימוש באות, המוצגת על כלי המלחמה הרוסים כחלק מהפלישה לאוקראינה, "מנוגד לחוק", משום שמדובר בהסתה למלחמה. בימים האחרונים תועדו כמה כלי רכב בגרמניה ומחוץ לה שבעליהם מביעים סולידריות עם הרוסים באמצעות השימוש באות. מדינות המחוז בוואריה ונידרזקסן כבר הודיעו על צעד דומה בסוף השבוע, ויוזמות לאסור על הצגת האות תופסות תאוצה במדינות מחוז נוספות. הסנאטורית מברלין ציינה כי הצגת האות "מביעה תמיכה" בפשעים, והעונש המקסימלי על כך עומד על שלוש שנות מאסר.

6:45

לקראת חידוש השיחות בין המשלחת הרוסית למשלחת האוקראינית באיסטנבול, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קורא ל"שלום באופן מיידי". בנוסף תקף הנשיא האוקראיני את מדינות המערב שלטענתו לא עוזרות מספיק לארצו וביקש פעם נוספת טנקים ומטוסים. לאחר שדווח כי אוקראינה תסכים לפשרות בנוגע למחוזות הבדלניים במזרח המדינה, הדגיש זלנסקי את החשיבות של שלמות טריטוריאלית של ארצו. בכיר אוקראיני אחר טען כי רוסיה מנסה לפצל את אוקראינה לשניים - כמו החלוקה של צפון ודרום קוריאה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכחיש כי קרא להדחתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאומו בוורשה.