המחוזי: פליטים שכניסתם סורבה זכאים להיוועץ בעו"ד ולהגיש ערר

השופטת מיכל אגמון-גונן קבעה כי על רשות האוכלוסין להודיע לאזרחי אוקראינה שכניסתם סורבה על זכותם להיוועץ בעו"ד, וכי ההודעה תימסר בכתב ובשפות האוקראינית והרוסית • עוד קבעה כי על הרשות להימנע מלגרש פליטים מישראל בטרם חלפו לפחות 48 שעות מהגעתם לארץ, כדי שיוכלו לממש את זכותם לערער על ההחלטה

השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף
השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף

השופטת מיכל אגמון-גונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב ממשיכה לדאוג לזכויות הפליטים מאוקראינה בישראל. בהחלטה בעניינם של קטין (14) ואחותו (18) שרשות האוכלוסין ביקשה לגרשם באישון לילה, היא קובעת היום (ב') כי על הרשות להודיע לאזרחי אוקראינה שכניסתם סורבה על זכותם להיוועץ בעורך דין, וכי ההודעה תימסר במעמד החלטת הסירוב בכתב ובשפות האוקראינית והרוסית.

בנוסף חייבה השופטת את רשות האוכלוסין לאפשר למסורבים להיפגש עם עורכי הדין וליצור קשר עם משפחותיהם. עוד קבעה השופטת כי על רשות האוכלוסין להימנע מלגרש פליטים מישראל בטרם חלפו לפחות 48 שעות מהגעתם לארץ, כדי שיוכלו לממש את זכותם להגיש ערר.

במקרה של קטינים נקבע כי יש לשמוע את הקטין, אפוטרופוס לדין, ולשקול את טובת הילד כשיקול ראשון. 

"רשות האוכלוסין מונעת את העמדת החלטותיה במבחן הביקורת השיפוטית"

ההחלטה התקבלה לאחר שהרשות לא נתנה לפליטים שכניסתם סורבה הזדמנות לפנות לעורך דין ולהעמיד את ההחלטה לביקורת שיפוטית. "הרשות מזדרזת ומשנה את החלטתה במקרים בהם בית הדין או בית המשפט נותנים צו ארעי המונע את ההרחקה, וכך מונעת את העמדת החלטותיה במבחן הביקורת השיפוטית", קבעה אגמון-גונן.

השופטת אגמון-גונן הזכירה את חג הפסח הקרב וסיימה את פסק הדין בפרשנות הרמב"ן לפסוק "וְגֵר לֹא תִלְחָץ וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם". 

ההחלטה התקבלה בבקשת רשות ערעור שהגישו שני אחים שעניינם הפך לתאורטי. שני האחים התגוררו באוקראינה עם סבם וסבתם. לאחר שפרצה המלחמה, הם ברחו לפולין ומשם הגיעו לישראל. רשות האוכלוסין סירבה לאפשר את כניסתם לישראל, לאחר שאמם שהתה בעבר בישראל ללא אשרה בתוקף עד לפרוץ המלחמה.

בפסק הדין מתואר כי אמם של האחים, השוהה בישראל, המתינה להם בשדה התעופה ולא ידעה מה עלה בגורלם. "רק התערבות עורכי הדין, העושים לילות כימים, בשדה התעופה, במתקן המסורבים ובמלון המסורבים, ללא תמורה מאז פרוץ הקרבות, מנעה את הגירוש", ציינה אגמון-גונן.

הטיסה נקבעה לשעה 5:20 בבוקר, ובאמצע הלילה הגישו עורכי הדין ערר לבית הדין, שנדחה בשעה 3:30 במעמד צד אחד, ללא מינוי אפוטרופוס לדין לקטין ומבלי שביקש את תגובת רשות האוכלוסין. על החלטה זו הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט. 

העתירה הפכה לתאורטית, אך הדיון בערר נמשך

השופטת אגמון-גונן ביטלה לפני כשבוע את הרחקתם יום למחרת הגעתם לישראל, וזאת באופן זמני, עד להחלטה בערעור עצמו. היא הורתה לשחררם ממשמורת רשות האוכלוסין, תחת הפקדה של 20 אלף שקל להבטחת יציאתם מישראל וערבויות צד ג'.

העתירה הפכה לתאורטית, כיוון שרשות האוכלוסין הסכימה להשארתם של האחים בישראל בשל הפקדת הערבות. אך לבקשת עורכי הדין, הדיון בערעור נמשך, וזאת בשל הפגיעה העקרונית בזכויות הפליטים והצורך שהרשות תסדיר את ההודעה על הזכויות המשפטיות של הפליטים ותאפשר להם להגיש ערר.

לדברי השופטת, "אדגיש - הבקשה אינה להשאיר את כל אזרחי אוקראינה המגיעים לישראל בארץ, ואף לא להשאיר בה את כל מסורבי הכניסה לישראל. הבקשה היא צנועה הרבה יותר - ככל שהרשות מחליטה לסרב את כניסתם, שתמתין ותאפשר להעמיד את ההחלטה לביקורת שיפוטית, בתחילה בבית הדין לעררים וככל שיידרש גם בבית המשפט".

האחים מיוצגים בהתנדבות על-ידי עורכי הדין רונית מזרחי ונמרוד אביגאל מארגון היא"ס ועו"ד סער עינבר בן זאב ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' עם המבורגר עברון.

עו"ד נמרוד אביגאל מארגון היא"ס, שכאמור ייצג בהתנדבות את האחים, מסר בתגובה: "אנו מברכים על פסק הדין. מזה למעלה מחודש עורכי דין רצים בנתב"ג בכל שעות היממה, לאחר שהתגלה שמשרד הפנים, פעם אחר פעם, מעלה נשים וילדים על מטוסים ללא שניתנת להם האפשרות לפנות לבית משפט. ראינו קטינה שהגיעה להוריה מאימת הקרבות מורחקת, וראינו ניסיון לעשות כך גם בתיק כאן, לפני שבית משפט הספיק לבחון את התנהלות ביקורת הגבולות. פסק הדין קובע את מה שהיה צריך להיות ברור מאליו: גירוש מיידי הוא עיוות של היגיון בסיסי, ואין כל סיבה שלא לאפשר לפליטי מלחמה גישה לבתי המשפט".