סדקים באחדות שאירופה וארה"ב מציגות בנוגע לסנקציות נגד רוסיה

בנות הברית נאבקות בשאלה אם להטיל סנקציות גם נגד יצוא האנרגיה הרוסית וכמה רחוק עוד ללכת בעיצומים נגד רוסיה

נשיא המועצה האירופית צ'ארלס מישל, רה''מ לוקסמבורג חאווייר בטל, נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, וקנצלר גרמניה אולף שולץ, בבריסל ביום חמישי / צילום: Associated Press, Olivier Matthys
נשיא המועצה האירופית צ'ארלס מישל, רה''מ לוקסמבורג חאווייר בטל, נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, וקנצלר גרמניה אולף שולץ, בבריסל ביום חמישי / צילום: Associated Press, Olivier Matthys

גבולות האחדות שארה"ב ובנות בריתה באירופה הציגו בעמידה מול רוסיה בעקבות מלחמתה נגד אוקראינה מתחילים להתגלות, כשצצים חילוקי דעות לגבי השאלה כמה רחוק ללכת עם הסנקציות הכלכליות נגד רוסיה.

בפגישות בשבוע האחרון בין נציגי מדינות ברית ההגנה הצפון אטלנטית (נאט"ו), קבוצת שבע הכלכלות הגדולות והאיחוד האירופי, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיגים אחרים הציעו לאוקראינה תמיכה מאוחדת והגברה של הסיוע הצבאי, הפיננסי וההומניטרי.
"פוטין בנה על זה שנאט"ו תתפצל", אמר ביידן במפקדת נאט"ו בבריסל ביום חמישי, "נאט"ו מעולם, מעולם לא הייתה מאוחד כפי שהוא היום".

לאחר שהפעילו כמה סבבי סנקציות להחלשת כלכלת רוסיה ולפגיעה ביכולתו של פוטין לממן את המלחמה, בנות הברית נאבקות כעת בשאלה איך להתקדם הלאה מפה. כמה מהן רוצות עוד סנקציות בעוד שאחרות רוצות להתמקד באכיפת אלה שכבר הוטלו.

יצוא האנרגיה הרוסי במוקד

נקודות המחלוקת העיקריות נוגעות לפגיעה ביצוא האנרגיה הרוסית וכן לשאלה האם הסנקציות יגרמו לאבדן משרות או פגיעות אחרות במדינות אירופאיות, שהמסחר שלהן עם רוסיה גדול בהרבה ממה שיש להן עם ארה"ב. ברקע כמובן, תוהים המנהיגים האם האזרחים בעלי זכות הבחירה יתרגזו עליהם בגלל האינפלציה הגבוהה.

"לסנקציות חייבת להיות השפעה גדולה יותר על הצד הרוסי מאשר העל הצד האירופאי", אמר ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, ביום חמישי בדרכו לפגישת מנהיגי האיחוד האירופי עם ביידן. איסור על רכישת אנרגיה רוסית, אמר דה קרו, "יהיה בעל השפעות הרסניות לכלכלה האירופאית ואני לא חושב שזה נחוץ".

בעוד ארה"ב מתכננת צעדים נוספים, היעדר יוזמות לסנקציות חדשות מבנות בריתה נותן לשווקים הרוסיים מעט מרווח נשימה.

הרובל, המטבע הרוסי, החזיר חלק מהפסדיו הראשוניים לאחר שהסבב הראשון של הסנקציות המערביות הביאו להקפאת עתודות המטבע של הבנק המרכזי, הכניסו 80% מהבנקים הרוסיים לרשימה שחורה, והטילו סנקציות על חברות גדולות ודמויות מובילות מהממשלה ומעולם העסקים.

"הסיבה שהרובל זינק בחזרה באופן משמעותי כפי שקרה בשבועיים האחרונים היא בגלל שהשוק מזהה שיש כמה פרצות שנותרו זמינות לפוטין ולבנקאים שלו לנצל", אמר נייתן סיילס, לשעבר פקיד בכיר במחלקת המדינה בממשל טראמפ וכיום חבר במועצה האטלנטית שמושבה בוושינטון.

ביידן ויועציו אמרו שתיאום עם בנות הברית של ארה"ב יביא לתוצאות חזקות יותר מאשר סנקציות חד־צדדיות. תחת ממשל טראמפ, היחסים עם אירופה הורעו בגלל סנקציות אמריקאיות שפגעו בחברות זרות שעשו עסקים עם איראן, קובה ופרויקט נורד סטרים 2 הגרמני־רוסי.

ממשל ביידן נמנע מחסימה מלאה

בינתיים ממשל ביידן נמנע מחסימה מלאה של מערכת הבנקאות הרוסית מהמערכת הפיננסית העולמית או מאיסור על כל יצוא האנרגיה ואימוץ מה שנקרא סנקציות משניות, שפוגעות בחברות זרות העושות עסקים עם ישויות שהוטלו עליהן סנקציות. במקום זה, הממשל רוצה לראות אכיפה של הסנקציות שכבר הוטלו.

"חלק חשוב מהשלב הבא הזה", אמר ג'ייק סליבאן, היועץ לביטחון לאומי האמריקאי, "הוא לוודא שישנו מאמץ משולב לפגוע בהתחמקות, בהפסקת הסנקציות, בכל ניסיון של כל מדינה לעזור לרוסיה באופן בסיסי לחתור תחת, להחליש או לעקוף את הסנקציות".

על ידי הרשאה לרוסיה להמשיך לקבל הכנסה ממכירות הנפט והגז הטבעי - המהוות את מירב היצוא שלה - והשארת חלק מתחום הבנקאות מחובר למערכת הפיננסית הבינלאומית, מוסקבה יכולה להותיר לעצמה גישה לכמה עתודות במטבעות זרים לתשלום חשבונותיה. סנקציות נגד הבנק המרכזי של רוסיה מחלישות את השימוש שלה בהכנסה על מנת לתחזק את הרובל והכלכלה.

מבקרי הממשל אומרים שממשל ביידן חייב להיות מוכן להפעיל את מלוא כוחה הכלכלי של ארה"ב. הסנאטור פט טומי מפנסילבניה, הרפובליקאי הבכיר ביותר במועצת הבנקאות של הסנאט, המפקחת על מדיניות הסנקציות, אמר שפגיעה בהכנסות של רוסיה מאנרגיה, לצד סיוע לצבא אוקראינה, הם "הסיכוי הטוב ביותר של ארה"ב לשכנע את מר פוטין שהמלחמה הזו היא אסון שהוא צריך לפרוש ממנו מהר ככל האפשר".

בכירי הממשל אמרו ששיקום הרובל ידעך וניסיונות האכיפה יביאו את התוצאה הכלכלית הרעה שקרן המטבע הבינלאומית ואחרים צופים. יו"ר הקרן, קריסטלינה גיאורגייבה חזתה השבוע מיתון קשה ברוסיה. המכון לפיננסים בינלאומיים, ארגון עולמי של חברות פיננסיות, אומר שהסנקציות ימחקו 15 שנים של התרחבות הכלכלה הרוסית.

פוטין כלל לא נסוג

בנות הברית יצרו "צבת שלוחצת חזק יותר ויותר עם כל יום ושבוע שעוברים", אמר סליבאן, וכעת הם מתכננים "להדק את הברגים ואז לשקול אמצעים אחרים ככל שנתקדם".

פוטין, עם זאת, לא נסוג, על אף האתגרים הכלכליים והנסיגות בשדה הקרב, ובמקום זה הגביר את ההתקפות על מטרות אזרחיות.

חוץ מפגיעה בייצוא האנרגיה וחסימת שאר הבנקים הרוסיים, פקידים אמריקאים אמרו שארה"ב יכולה להפעיל סנקציות משניות נגד סין ומדינות אחרות שלא תומכות במסע הלחצים של המערב. אפשרות נוספת היא להרשות לרוסיה להשתמש בהכנסות במטבעות זרים מיצוא נפט וגז אך ורק כדי לרכוש מוצרים הומניטריים שהתשלום עבורם יועבר דרך חשבונות שייועדו לכך - טקטיקה כזו הופעלה גם מול איראן.

באירופה מזהירים מסנקציות משניות

בעוד שהאיחוד האירופי הבטיח השבוע להעניש מדינות שעוזרות לרוסיה להתחמק מהסנקציות, כמה מנהיגים באירופה בעבר הזהירו לגבי סנקציות משניות, ורואים אותן כניצול כוח. ארה"ב, בינתיים, לא הלכה בעקבות בנות בריתה באירופה בסנקציות על האוליגרכים הרוסים העשירים ביותר - קבוצה שנכסיה באופן משוקלל מגיעים ל־55 מיליארד דולר.

על מנת לחזק את ההחלטיות לפגוע בתחום האנרגיה של רוסיה, ארה"ב והאיחוד האירופי הכריזו על מאמץ חדש ביום שישי להגביר את אספקת הגז הטבעי הנוזלי לאירופה בחודשים הקרובים, ולחזק את המאמצים שהוכרזו בגוש המדינות להקטין במהירות את ההסתמכות על גז רוסי. בנות הברית נעו גם לכיוון יישוב סכסוכים ממושכים משני צידי האוקיינוס כמו למשל נושא העברת הדאטה.

פקידים בכירים בארה"ב ובאירופה אמרו שפעולותיהם בעתיד יינקטו בתגובה ישירה לפעולות שיבצע פוטין במלחמה.

בברלין, שם הממשלה הפכה לזהירה לגבי המחיר שיגבו ממנה סנקציות נוספות, בכירים הזהירו באופן פרטי שעליית מניין ההרוגים באוקראינה או שימוש בנשק כימי על ידי רוסיה עלולים להכריח אותם לשקול צעדים שעד עתה נראו כיקרים מדי, כמו איסור על יבוא נפט או אמברגו מלא על סחר עם רוסיה.

בתוך האיחוד האירופי, פקידים גרמניים בגיבוי מקביליהם האיטלקיים, היוונים וההונגרים, הסכימו שגוש המדינות צריך כעת להתמקד באכיפת הסנקציות שכבר הוטלו, כך אמרו דיפלומטים. כמה מדינות, מפולין עד אירלנד ושבדיה, רוצות לראות פעולה תקיפה יותר.

בתוך החלוקות האלה, פקידים אירופאיים דנו במשך שבועות באיסור על ספינות רוסיות לעגון בנמלי האיחוד האירופי אבל עדיין לא נקטו פעולה בנושא. הבטחות לבחון מחדש צעדים חדשים נגד בנקים רוסיים אינדיבידואליים גם הן לא התממשו.

"אל מול הזוועות שרוסיה מבצעת באוקראינה, האיחוד האירופי לא יכול לאמץ גישה של 'לחכות ולראות'", כתבו מנהיגי פולין והמדינות הבלטיות לשאר מנהיגי האיחוד האירופי ביום חמישי, כשלחצו להחרגת כלי השיט הרוסיים מהאיחוד האירופי. "אנחנו חייבים להפעיל על רוסיה לחץ מקסימלי לעצור את המלחמה".