אחרי 25 שנה של ניסיונות: אושר מתחם התחדשות עירונית בקריית מנחם בירושלים

תושבי המתחם פעלו עשרות שנים לחידושו – עד שאושר בימים האחרונים בוועדה המחוזית • אביסרור וקשת הצלחה נדל"ן יבנו במתחם 692 יחידות דיור בחמישה מגדלים בני 30 קומות

מתחם ההתחדשות העירונית המתוכנן לקריית מנחם בירושלים - פרויקט קוסטה ריקה / הדמיה: רועי כהן סנאפשוט
מתחם ההתחדשות העירונית המתוכנן לקריית מנחם בירושלים - פרויקט קוסטה ריקה / הדמיה: רועי כהן סנאפשוט

זה התחיל ב"פרויקט שיקום שכונות" ההיסטורי - והסתיים לפני ימים אחדים בלבד, לאחר 25 שנה של מאמצים: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה לאחרונה את פרויקט הפינוי־בינוי של חברת אביסרור קשת נדל"ן, שותפות של חברת אביסרור משה ובניו וחברת קשת הצלחה נדלן, ברחוב קוסטה ריקה בשכונת קריית מנחם בירושלים.

מאחורי אישור התוכנית - פרויקט גדול למדי שיכלול כ־692 יחידות דיור חדשות במקום 175 דירות קיימות - מסתתר סיפור ארוך, אופייני לצערנו לפרויקטים רבים המתאימים להתחדשות עירונית בישראל ומבשילים במשך עשרות שנים ארוכות ומתישות, ללא סיבה ממשית.

"פעלו במשך 15 שנה מול יזמים שונים, ללא הצלחה"

"כל המהלך הזה נמשך כ־25 שנה", מספר צבי טל יוסף, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת אביסרור. "הדיירים ניסו לקדם את התחדשות המתחם, כצעד ראשון, במסגרת פרויקט 'שיקום שכונות', וזה לא צלח; במהלך 15 שנה הם ניסו זאת בדרכים אחרות, מול יזמים שונים, ואפילו קידמו לצד עם משרד הבינוי והשיכון תב"ע להרחבת הדירות, על פי תמ"א 38 - אך גם זה לא יצא לפועל, שכן לאחר אישור התב"ע היזם נטש את הפרויקט בטענה לחוסר כלכליות.

צבי טל יוסף, סמנכ''ל פיתוח עסקי באביסרור / צילום: יאיר נוגבק
 צבי טל יוסף, סמנכ''ל פיתוח עסקי באביסרור / צילום: יאיר נוגבק

"לפני כשלוש שנים נעשתה הפנייה אלינו, ומשרד הבינוי והשיכון העביר לידינו את המנדט לקדם את הפרויקט. התוכנית של כל האזור הייתה לפי תמ"א 38, אבל אנחנו קידמנו את התוכנית במתכונת פינוי-בינוי, ישירות מול הוועדה המחוזית. לתמונה נכנס אדריכל חדש, מנדי רוזנפלד, והדיאלוג מול עיריית ירושלים התקדם. התוכנית שלנו ביקשה להקים ארבעה מגדלים, אך בעירייה התעקשו שיוקמו חמישה - וכך היה: זאת התוכנית שהתגבשה ואושרה בסופו של דבר".

מדובר במתחם ישן מאוד, עם בניינים במצב פיזי ירוד מאוד. שבעה מבנים ישנם במקום, ובהם כאמור 175 יחידות דיור, כולן דירות קטנות בנות שניים או שלושה חדרים, בשטח 55-69 מ"ר. הדיירים יזכו לתמורה של 25 מ"ר תוספת לכל דירה, כך שדירותיהם החדשות יהיו בגודל 80 עד כ־95 מ"ר.

"לחברת אביסרור היכרות קרובה מאוד עם הדיירים", מספר טל יוסף. "מדובר באוכלוסייה מעורבת: חילונים, מסורתיים, עולים חדשים רבים וחרדים. בשלב הראשון ייהרסו ארבעה בניינים מתוך השבעה הקיימים, וייבנו שלושה מגדלים. אחר כך יפונו שלושת הבניינים הנותרים, וייבנו החלק הציבורי ועוד שני מגדלים.

"לתוכנית פרוגרמה ציבורית עשירה מאוד, על קרקע שהופקעה לצורכי ציבור. יהיו כאן מרכז קהילתי, שלוחת מתנ"ס, מעונות יום, גני ילדים ובית כנסת. התוכנית כוללת בין היתר גם בית ספר חדש, צמוד דופן, ושצ"פ משמעותי מאוד".

התוכנית צפויה לקבל תוקף בקרוב, ולאחר מכן תפעל החברה להשלמת התכנון המפורט ולקבלת היתר בנייה. הצפי לאכלוס ראשון הוא בתוך כארבע שנים.

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו: "שכונת קריית מנחם בירושלים עוברת התחדשות מאסיבית בשנים אחרונות. לצד התחדשות בנייני המגורים ישנה גם תנופת פיתוח והתחדשות של כל המרחב הציבורי. המתחם שאנחנו מתכננים לבנות עתיד לייצר מרקם אורבני מתקדם וחדשני של בניינים חדשים, עם מרחב ציבורי מפותח ואיכותי, שישנו את פני השכונה לחלוטין וישפרו בצורה דרמטית את איכות חייהם של הדיירים".