כיבוש פסגת הנכסים עובר דרך מיזוגים, הנפקות והשקעות מוצלחות: מאחורי המספרים בדוחות הפניקס

חברת הביטוח, שמציגה רווחי שיא של 2.3 מיליארד שקל ב-2021, עקפה את מגדל והפכה לחברה הגדולה בישראל, עם נכסים מנוהלים בהיקף של 369 מיליארד שקל • ההנפקה של חברת הסליקה גמא תרמה 220 מיליון שקל, ורווחי ההשקעות הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל • הקרנות הזרות השולטות בהפניקס הכפילו את שווי השקעתן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

האמירה כי חברות הביטוח הישראליות כבר אינן פועלות רק בתחום הביטוח הפכה בשנת 2021 לעובדה מוגמרת, בעיקר בקרב קבוצות הביטוח הגדולות. הדוחות הכספיים שאלו מפרסמות בימים אלה ממחישים באופן ברור את הצורך שלהן להחזיק במנהלי השקעות מהשורה הראשונה, לחפש מקורות הכנסה גם מעבר לשוקי ההון הסחירים ואפילו לזהות הזדמנויות בתוך העולם שבו הן פועלות, באמצעות מיזוגים ורכישות. ואומנם, לא מעט כאלה הושלמו במהלך השנה החולפת.

דוחות הפניקס מגלים כי החברה, המובילה את הענף זה זמן בשווי השוק שלה, ומציגה באופן עקבי את הרווחים הגדולים בו, הצליחה בסיום 2021 להפוך גם לגדולה בעולם הביטוח הישראלי בהיבט הנכסים.

הרווח הכולל בסיכום 2021 עמד על 2.3 מיליארד שקל, עלייה של 71% לעומת רווחי 2020. נכון לסוף השנה שעברה מנהלת הפניקס נכסים בהיקף של 369 מיליארד שקל, ועוקפת בכך את מגדל, שבמשך שנים נחשבה לגדולה בישראל, ומנהלת כיום כ-366 מיליארד שקל. עבור הפניקס מדובר בזינוק של 135 מיליארד שקל בנכסים המנוהלים בתוך 12 חודשים בלבד.

הפניקס  נסחרת היום בשווי של 10.2 מיליארד שקל, פער של 2 מיליארד שקל כמעט מעל הבאה אחריה, הראל. בעלות השליטה בחברה הן הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, שרכשו בנובמבר 2019 את מניותיה של קבוצת דלק בכ-1.7 מיליארד שקל. מאז נכנסו הקרנות הזרות להשקעה הכפילה מניית הפניקס את שווייה, כך ששווי החזקותיהן של הקרנות הזרות עומד כעת על 3.38 מיליארד שקל. 

הגידול המשמעותי בהיקף הנכסים מגיע משני מקורות עיקריים: הראשון הוא גידול אורגני בפעילות; כך למשל, בתחום הפנסיה הצליחה החברה להגדיל את נכסיה בכ-13 מיליארד שקל, והם הסתכמו בסוף השנה בכ-50 מיליארד שקל. בתחום הגמל הצמיחה מרשימה אף יותר, עם נכסים מנוהלים בהיקף כ-68 מיליארד שקל, גידול של כ-90% לעומת השנה שקדמה לה.

מעבר לכך, הפניקס השלימה בשנת 2021 את מיזוג הלמן אלדובי לתוך הקבוצה. הפעילות של בית ההשקעות נרכשה בסכום של 275 מיליון שקל, ובסוף 2020 עמדו הנכסים המנוהלים של הלמן אלדובי על 64 מיליארד שקל.

אגב, גם הראל, השלישית בטבלת הנכסים המנוהלים (362 מיליארד שקל), נהנתה בשנה החולפת מגידול בהיקף הנכסים כתוצאה ממיזוגים ורכישות שביצעה בתוך הענף. העסקה הראשונה הייתה רכישה מאלטשולר שחם של חלק מהפעילות בתחום הפנסיה והגמל של פסגות, בהיקף של 28 מיליארד שקל. הרכישה השנייה, הקטנה בהרבה, הייתה של חברת הביטוח שירביט, שתרמה לנכסי הראל קצת פחות ממיליארד שקל.

שוקי ההון האירו פנים

הגופים המוסדיים ניהלו בסוף 2021 נכסי חיסכון בהיקף של 590 מיליארד שקל בעולמות הפנסיה, וכ-690 מיליארד שקל בגמל. אולם בחברות הביטוח ניהול ההשקעות נוגע גם במגזרי הביטוח, בעיקר באלו ארוכי-הטווח, כמו ביטוחי בריאות וחיים, אך גם בביטוחים קצרי-טווח, כמו ביטוחי הרכב המתחדשים מדי שנה, אם כי במידה פחותה.

הסיבה לכך היא שכדי לעמוד בהתחייבויות שלהן כלפי המבוטחים, וכדי שיוכלו לשלם את המגיע להם בקרות מקרה ביטוח, על החברות להפריש כספים לביטחונות, ועל כספים אלו הן רושמות תשואה בשוק ההון.

דוחות הפניקס מגלים כי הרווחים של הקבוצה מהשקעות הסתכמו בשנת 2021 בכ-1.1 מיליארד שקל, זינוק של 82% לעומת הרווחים מהשקעות בשנת 2020. כאן נציין כי הפניקס שמרה אשתקד על מקומה בצמרת טבלת התשואות, כאשר, לדוגמה, הובילה את הטבלה בקרנות הפנסיה במסלולי הצעירים, עם תשואה מצטברת של 17.75%, וכך הצליחה למשוך לקוחות חדשים ובמקביל להגדיל את היקף הנכסים הקיים.

הפניקס גייסה לצדה את שוק ההון בשנה החולפת גם בהיבט נוסף - רווחים מהנפקות בבורסה. בשנת הדוח הצליחה הפניקס להציף ערך באמצעות מספר מהלכים אסטרטגיים, ובכלל זה עלייה לשליטה בחברת הסליקה והאשראי גמא, תוך הנפקתה לציבור, אשר באה לידי ביטוי ברווח לאחר מס של 220 מיליון שקל.

שנת 2022 צפויה להציף לפניקס ערך גדול אף יותר כתוצאה מהנפקות שבהן היא מעורבת. החברה הייתה מעורבת בהנפקה הגדולה ביותר בתקופה האחרונה בתל אביב, זו של אקרו נדל"ן, שהונפקה לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל.

הפניקס רכשה בשנת 2018 25% מאקרו בתמורה לכ-112 מיליון שקל, חלק מההחזקות היא מכרה, ובגין החזקה נוכחית של 17% היא צפויה לרשום רווח של כמה מאות מיליוני שקלים. לצד זאת, היא הייתה מעורבת גם בהנפקת חברת הנדל"ן בית וגג, אם כי בהנפקה זו רואים בהפניקס השקעה לטווח ארוך, ופחות מייחסים לה רווח כתוצאה מההנפקה עצמה.

לצד זאת הגדילה הפניקס את החזקותיה בחברות ריאליות, החל מהשקעה בחברות נדל"ן, דרך עולם התקשורת (פרטנר) ועד קמעונות (יינות ביתן). הפניקס צפויה לרשום רווחים מחברות אלה לאורך השנים הבאות, ומכירת השליטה ברשת בתי הדיור המוגן עד 120, שבוצעה השנה, מלמדת על הפוטנציאל, שכן עסקה זו השתקפה ברווח לאחר מס של 270 מיליון שקל.

הפסד בביטוח רכב מקיף, זינוק ברווח בביטוחי חיים

כאשר בוחנים את פעילות הביטוח של הקבוצה, אפשר לראות כי הרווח החיתומי של הפניקס הסתכם אשתקד ב-818 מיליון שקל, עלייה של 36% לעומת 2020.

התחום המכניס ביותר עבור הפניקס הוא ביטוחי החיים, והרווח הכולל לפני מס בשנת 2021 הסתכם לכ-1.54 מיליארד שקל, זינוק של 126% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, חלק גדול מהרווח נובע מהשקעות ומגביית דמי ניהול משתנים, שאותם גבתה חברת הביטוח בפוליסות ביטוח המנהלים המשתתפות ברווחים, בשל התשואות החיוביות (כאשר התשואות שליליות, כפי שקרה בענף ביטוחי המנהלים ב-2020, חברות הביטוח אינן גובות דמי ניהול משתנים).

בתחום הביטוח הכללי הסתכם הרווח הכולל לפני מס בשנת 2021 ב-485 מיליון שקל, ירידה של כ-7.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שנובעת בעיקר מהפסד שנרשם בביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג') בסך של 43.6 מיליון שקל. זהו הפסד גורף בחברות הביטוח, למעט ביטוח ישיר, והוא נובע מעלייה בשכיחות התאונות, מעלייה בגניבות רכבים ומהתייקרות חלקי החילוף, בשל עיכוב בייצור ובשילוח חלקי חילוף בעקבות משבר הקורונה.

שואפת לנכסים בהיקף של 450-550 מיליארד שקל

לאור הביצועים והישגי הקבוצה מעלה הפניקס את רף יעדי התוכנית האסטרטגית שלה. על פי היעדים החדשים, החברה שואפת להגיע לנכסים מנוהלים בסך 450-550 מיליארד שקל, לעומת יעד קודם שעמד על 300 מיליארד שקל, וכאמור הושג (369 מיליארד שקל).

יעד הרווח הכולל עודכן לסך של 1.3-1.5 מיליארד שקל, לעומת 1 מיליארד שקל בתוכנית הקודמת, ויעד ההון העצמי יעמוד מעתה על 11-13 מיליארד שקל, לעומת 9 מיליארד שקל, כאשר ההון העצמי עומד כיום על 9.7 מיליארד שקל.