פנייה לרשות התחרות: הכריזו על הבורסה בתל אביב כמונופולין

איגוד מנהלי קרנות להשקעות בנאמנות דורש להכריז על הבורסה לניירות ערך כמונופול, זאת בעקבות החלטתה להעלאת התעריפים על שימוש בעריכת מדדים • תגובת הבורסה: עדכון התעריפים נועד לתקן עיוות שנוצר בשל העובדה שבמשך יותר מ-20 שנה לא עודכנו התעריפים, והם נמוכים בכ-90% לעומת המתחרים

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בניין הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

איגוד מנהלי קרנות להשקעות בנאמנות פנה לרשות התחרות בדרישה להכריז על הבורסה לניירות ערך כמונופולין, לרבות בתחום עריכת מדדי בורסה. האיגוד מבקש לנקוט באמצעים נגד ניצול מעמדה לרעה באמצעות גביית מחיר על המדדים.

הפנייה הועברה בעקבות החלטת הבורסה בשבוע שעבר להעלות את התעריפים על שימוש בעריכת מדדים, הפוגעת בבתי השקעות. האיגוד, בראשו עומד אלי בבלי, מבקש למנוע את מימוש החלטת הבורסה להעלות את התעריפים שהיא גובה בגין השימוש במדדי הבורסה שהיא מפרסמת. לטענת האיגוד מדובר במאות עד אלפי אחוזים ובשיעור ממוצע משוקלל של כ-900% עד 1,400%. לטענתו, הבורסה מעלה את התעריפים כי היא יכולה להכתיב לשוק כל מחיר וכי העלאת המחירים הנוכחית הייתה הקש ששבר את גב הגמל וכי ההתערבות של רשות התחרות נדרשת בדחיפות לאור העלאת המחירים הצפויה.

האיגוד טוען, כי הבורסה, בראשה עומד המנכ"ל איתי בן זאב, היא בעלת נתח שוק של 100% וכוח שוק משמעותי כבורסה, הבורסה היא היחידה שיש לה רישיון בישראל וכי חסכונות הציבור הישראלי מושקעים דרכה.

נטען, כי הבורסה מהווה מונופול במדדי הבורסה אותם היא עורכת ומפרסמת, בנוסף לעיסוקיה בתחום ניהול בורסה למסחר בניירות ערך. לטענת האיגוד, המדדים אותם עורכת הבורסה נתפסים בעיני ציבור המשקיעים כ"מדד השקעה רשמי" ומקבלים מעמד מיוחד לרוב מיד עם השקתם. "כך למשל, מדדים מסוימים של הבורסה כדוגמת תל אביב 35 ותל-בונד 60 הינם מדדי ניירות הערך הישראליים היחידים שנעשה בהם שימוש בתחום קרנות הפנסיה, פוליסות חסכון, קופות הגמל וההשתלמות במסגרת מסלול מדדים על ניירות ערך מקומיים של מנהלי החיסכון הפנסיוני בישראל" נכתב בפנייה. 

לטענת האיגוד, הבורסה נהנית מיכולת הפצה ושיווק חסרות תקדים בשוק המדדים הישראלי תוך הישענות על תשתיות מונופול הבורסה", וכי "בהינתן שהבורסה חולשת על המידע המשמש בבסיס מדדיה, העלות המיוחסת לעריכת המדדים על ידה שולית ביותר, ובפרט המשך עריכתם של המדדים הקיימים שעלותם היא כעלות לחיצת כפתור" צוין בפנייה.

תגובת רשות התחרות: "קיבלנו את התלונה והיא נבדקת"

מהבורסה נמסר בתגובה: "מדובר בטענה מופרכת שמוכיחה שוב שהאיגוד פועל כלוביסט של קבוצת אינטרס צרה, באופן הפוגע בתחרות ובפיתוח שוק ההון המקומי. עדכון התעריפים שיזמה הבורסה נועד לתקן עיוות שנוצר בשל העובדה שבמשך יותר מ-20 שנה לא עודכנו התעריפים, והם נמוכים כיום בכ-90% לעומת המתחרים. גם לאחר עדכון התעריפים המוצע, הם יהיו עדיין זולים משמעותית מהמקובל בשוק. נציין, כי כיום ישנם 28 עורכי מדדים ישראלים וזרים הפועלים בישראל ותמוה כי האיגוד אינו פוצה פה כאשר אלו גובים מחירים גבוהים בהרבה לעומת הבורסה. נדגיש כי האיגוד הוא הגוף היחיד שבחר להתנגד למהלך, וזאת אך ורק בשל החשש מהזזת דלי השמנת ששוויים נאמד בכעשרות מיליוני שקלים ממנו נהנים חברי האיגוד על חשבון הציבור. אנו קוראים לחברי האיגוד לחשוף באופן שקוף את הרווחים הנוצרים להם ממכירת קרנות עוקבות מדדים, וזאת על מנת שהציבור יוכל לשפוט בעצמו היכן הפגיעה האמיתית בתחרות. הבורסה תמשיך לפעול בנחישות על מנת לקדם ולשכלל את שוק ההון הישראלי ולעשות זאת מתוך ראייה רחבה ובשקיפות מלאה".