מכירת חלל תקשורת מתעכבת והחברה בוחנת לגייס 60 מיליון דולר להחזר חובות

העברת השליטה בחברת הלוויינים לרוכשת מהונגריה טרם קיבלה את אישור משרד התקשורת בשל התנגדות גורמים ביטחוניים • חלל בוחנת חלופות נוספות למבנה ההתקשרות או לתוכן שלה, אשר יסייעו בקבלת האישורים הרגולטוריים

דן זיצ'ק, מנכ''ל חלל תקשורת / צילום: יח''צ
דן זיצ'ק, מנכ''ל חלל תקשורת / צילום: יח''צ

חברת הלוויינים חלל תקשורת  מסכמת את 2021 עם צמיחה בהכנסות וירידה בהפסדים, תוך המתנה לקבלת תשובות ממשרד התקשורת בנוגע לאישור רכישת השליטה בה על ידי חברת 4iG ההונגרית.

לדברי החברה, השיפור בתוצאות נובע מהמשך מימוש פעילות עסקית ממוקדת, המכוונת אסטרטגית לפלחי שוק באפריקה, וכוללת חברות סלולר וטלקום, ומיישום המעבר לחברת שירות, הכוללת גם שירותים נלווים לצד התקשורת הלוויינית.

דוח תזרים המזומנים החזוי של חלל מגלה, כי ללא השלמת עסקת ההשקעה, תידרש החברה לגיוס הון או להנפקת אג"ח חדשות בהיקף של כ-60 מיליון דולר, לצורך פירעון חובותיה הקיימים למחזיקי האג"ח, המסתכמים בכ-1.23 מיליארד שקל (382 מיליון דולר).

באוקטובר 2021 הסכימה 4iG להזרים 221 מיליון שקל (69 מיליון דולר) לחלל תקשורת, בתמורה להקצאת 51% ממניות חלל ל-4iG, אך העסקה טרם קיבלה את אישור משרד התקשורת, וזאת בשל התנגדות גורמים ביטחוניים. לדברי חלל, היא בוחנת כעת חלופות נוספות למבנה ההתקשרות או לתוכן שלה, אשר עשויות לסייע בקבלת האישורים הרגולטוריים.

"משרד התקשורת הסכים להשהות את ההחלטה"

"על מנת למצות את בחינת החלופות ביקשה החברה ממשרד התקשורת להשהות את מתן ההחלטה בבקשה לאישור העברת השליטה, עד שיימסר עדכון מהחברה בהתפתחויות, ומשרד התקשורת נענה לבקשה זו", כותבת חלל, שמניות השליטה בה מוחזקות כיום בידי המפרק של חברת יורוקום. לגלובס נודע, כי הנהלת חלל מנסה לסייע בגישור על הפערים בין משרד התקשורת והחברה ההונגרית, ולמצוא דרך לאישור העסקה.

אחת האופציות יכולה למשל להיות הפחתה בשיעור ההחזקה של החברה הונגרית במניות חלל, כלומר שליטה בפועל באמצעות החזקה של 40%-45% מהמניות. עם זאת, לפי שעה מתעקשת הרוכשת על החזקה ב-51% מהמניות, ונושא זה מקשה על קבלת האישור.

יש לציין, כי בעת חתימת העסקה העריכו הצדדים כי לא ייתקלו בקשיים מהותיים באישורה, לנוכח העובדה שרשיון הפעילות של חלל תקשורת מאפשר לה לפעול תחת בעל שליטה זר, ולאור החלטת הממשלה לרכוש מהתעשייה האווירית לוויין תקשורת עצמאי שיהיה בבעלותה המלאה. מה גם שהלוויינים של חלל, שמשמשים כעת את המדינה, מוטסים בידי התעשיה האווירית, ולכן נשלטים בפועל על ידיה.

חלל תקשורת מספקת שירותי תקשורת לווייניים, באמצעות צי לווייני עמוס שבבעלותה. כיום מפעילה החברה ארבעה לווייני תקשורת, המספקים כיסוי לווייני על אפריקה, אסיה, אירופה, המזרח התיכון וחלקים מארה״ב.

את 2021 סיימה החברה עם עלייה של 6.7% בהכנסות, ל-93.7 מיליון דולר, בעקבות הצמיחה בהכנסות עמוס-17 והארכת חוזה החכירה של עמוס-7. הלוויינים עמוס-3, עמוס-7 ועמוס-4 פועלים בתפוסה קרובה למלאה, ואילו התפוסה בלוויין החדש והמתקדם עמוס-17 גדלה בהדרגה, ועמדה בסוף 2021 על כ-38%. הרווח התפעולי הסתכם ב-14.2 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 3.8 מיליון דולר שנרשם ב-2020. ההפסד הנקי התכווץ ב-2021 ב-56.4% ל-15.4 מיליון דולר.

מסתייעת בינתיים בקופת המזומנים

החברה חתמה במהלך שנת 2021 על התקשרויות עם ממשלת ישראל, yes, דויטשה טלקום ולקוחות באפריקה ובאסיה, שהובילו לתוספת משמעותית לצבר ההכנסות, בסך של 88 מיליון דולר. צבר ההזמנות הכולל של החברה מסתכם בכ-318 מיליון דולר. שני הלקוחות הגדולים של חלל תקשורת ממשיכים להיות ממשלת ישראל וספקית שידורי הטלוויזיה בלווין yes.

מאחר שהוצאות החברה קבועות ברובן, הרי שהמעבר לרווח יתקיים באמצעות תוספת של עוד כ-15 מיליון דולר לשורת ההכנסות. בינתיים, מסתייעת החברה בקופת מזומנים בהיקף של כ-100 מיליון דולר שברשותה, וכן במהלכים פיננסיים נוספים, שכוללים בין השאר את הגיוס המתוכנן (במקרה של כישלון מכירת השליטה), וכן נטילת הלוואה בנקאית של 20 מיליון דולר בתחילת 2022 ונטילת הלוואה בנקאית נוספת של 35 מיליון דולר ב-2023.

חלל תקשורת נסחרת בבורסה לפי שווי של 116 מיליון שקל, לאחר שאיבדה כ-50% מערכה בשלוש השנים האחרונות, וכ-90% מערכה בעשר השנים האחרונות. מנכ"ל החברה הוא דן זיצ'ק.