שינוי גישה? אפשרויות ההשקעה בקריפטו בישראל מתרחבות

אלטשולר שחם הוריזון הרחיבה את סוגי המטבעות שניתנים לרכישה דרכה • בנק לאומי הודיע בשבוע שעבר כי הוא מתכוון, לכשיתקבלו האישורים הרגולטוריים לכך, לאפשר רכישה של ביטקוין ואתריום באמצעות אפליקציית פפר

מטבעות קריפטוגרפיים / צילום: Shutterstock
מטבעות קריפטוגרפיים / צילום: Shutterstock

הגופים הפיננסיים הפועלים בתחום הקריפטו בישראל החלו להרחיב את האפשרויות של המשקיעים לרכוש מטבעות בשוק המקומי ולא בבורסות חו"ל.

בין היתר, אלטשולר שחם הוריזון, שאיפשרה עד כה רכישה של אתריום וביטקוין בלבד, מאפשרת גם רכישה של המטבעות סולנה (SOL), אוולאנש (AVAX), פולקהדוט (DOT), לייטקוין (LTC), פוליגון (MATIC) וטרה (LUNA). את אוולאנש ולייטקוין ניתן יהיה לשמור במשמורת, אך את יתר המטבעות המשקיעים נדרשים לשמור בארנקים פרטיים. הרכישות יתבצעו בסכום מינימלי של 2,500 דולר, כשהשקעה עד 5,000 דולר כרוכה בעמלה של 5%, ובסכומים גבוהים יותר העמלה יורדת.

הרחבת היצע המטבעות הניתנים לרכישה ישירה בישראל היא מפתיעה, מאחר שהברוקרים בישראל איפשרו עד כה רכישה של מספר מטבעות מצומצם בלבד. הסיבה היא שבעוד שמבחינה משפטית קיימת תמימות דעים כי הביטקוין והאתריום אינם מהווים נייר ערך שהצעתו לציבור דורשת תשקיף, הרי שלגבי יתר המטבעות רמת הוודאות נמוכה יותר. רשות ניירות ערך בעמדתה מ-2019 הבדילה בין 3 סוגי מטבעות: Currency - מטבעות שנועדו לשמש כאמצעי תשלום, חליפין או סליקה ואינם נחשבים ני"ע; Investments או Security - מטבעות שנועדו להעניק זכויות בעלות, חברות, השתתפות או קבלת תזרים עתידי במיזם כלשהו, שהם ניירות ערך; ו-Utility - מטבעות שנועדו להקנות זכויות גישה או שימוש בשירות או מוצר שמציע מיזם מסוים, אשר לגביהם יש מבחנים מפורטים יותר האם הם יסווגו כני"ע או לא.

גם בורסת BIT2C הוסיפה מטבע נוסף למבחר שהיא מציעה לציבור - Usdc - מטבע יציב צמוד דולר. מטבע זה משמש משקיעים רבים בתקופה של תנודתיות גבוהה, כמטבע מקלט מפני הירידות במטבעות הקריפטו.

פרט לה, בנק לאומי הודיע בשבוע שעבר כי הוא מתכוון, לכשיתקבלו האישורים הרגולטוריים לכך, לאפשר רכישה של ביטקוין ואתריום באמצעות אפליקציית פפר. בבנק ממתינים לאישור בנק ישראל בנושא, הבוחן את הבקשה. עם זאת, ערים בבנק למצב בעולם, שיותר ויותר בנקים מציעים שירותים בתחום הקריפטו ללקוחות שלהם כחלק מסל השירותים הבנקאי. לכן הנחת העבודה היא שזה יהיה המצב גם במערכת הבנקאית הישראלית.