8 מבשלות בירה מסקרנות ששוות נסיעה, או לפחות משלוח הביתה

הבירה הכהה המרושעת, החתול השמן, ״דודה׳שך״ ואחת שהכנסותיה מועברות לסיוע לאוקראינה • יצרני בוטיק מהערבה ועד עמק חפר, שישלחו לכם בשמחה גם הביתה

8 מבשלות בירה מסקרנות ששוות נסיעה / צילום: Shutterstock
8 מבשלות בירה מסקרנות ששוות נסיעה / צילום: Shutterstock

באחד מערבי השבוע הסגריריים שמנו פעמינו אל מכורתי רמת השרון וחגגנו בצנעה ולקולות גשם ניתך את יום ההולדת של חבר ילדות. אל מזג האוויר המזופת, המגפה והמלחמה נוספה הבשורה כי נסגר "קולנוע כוכב" הוותיק, הסינמה פרדיסו המקומי ומאחרוני בתי הקולנוע העצמאיים בישראל, שמשקיף על רמת השרון.

נקודת אור במפגש היו בירות "הקואלה החשמלית" הביתיות שמכין בעלה של אחת המשתתפות בעצמו, בתיבול כשות מודגש וגיזוז חזק. המרכיבים והחומר העיוני שבהם השתמש הגיעו מ"ביר אנד ביונד" שבתל אביב, שם, כך הוא סיפר, מקיימים סדנאות להכנת בירה ביתית, מציעים שלל בירות בוטיק למכירה וגם סוגי כשות להכנתן. "מתוך 10 חברים מהצבא - 6 מכינים בירה באופן קבוע בשנים האחרונות ובפרט מאז הקורונה", אמר.

בשבוע הקרוב יארגן בעלי "ביר אנד ביונד", שחר הרץ, פסטיבל בירות בוטיק ראשון מסוגו בתל אביב באברהם הוסטל - הזדמנות גם לו וגם לנו וגם שנייה לפני פסח - להמליץ על בירות (וסיידר!) שוות של יצרני בוטיק מקומיים ברחבי הארץ, שגם שווים ביקור מיוחד.
ולטובת מי שלא רוצה לנסוע עד לערבה (או לירושלים או לפתח תקווה) גם בשביל בירה טובה - רוב המבשלות מאפשרות להזמין גם משלוח הביתה. 

בירה לבנה - מבשלת הרצל | ירושלים

מבשלת הבוטיק הירושלמית הוקמה לפני קצת פחות מעשור באיזור התעשייה של תלפיות. במבחר - 4 בירות קבועות (למשל - דולצ'ה דה עסל מתובלת בדבש מקומי) וכן, כנהוג במבשלות קראפט, בירות עונתיות במהדורה מוגבלת. אחת המעניינות היא "בירה לבנה", מחווה של היצרנים לבירות הלאגר ששלטו בכיפה לפני ה-IPA, הסטאוט והחיטה.

המחיר מ-10 שקלים במבצעים לבקבוק. כשר.

פריסטייל - איסיס | מושב דקל

באנגלית זה כמובן נשמע יותר מפחיד - מבשלת איסיס הוקמה במושב דקל שבגבול מצרים ומתמחה בבירות אייל שאפשר להשיג במקום ובברים ברחבי הנגב, ממצפה רמון ועד לתלמי יוסף. בירת הפריסטייל של המבשלה משלבת, כשמה, בין מרכיבים וסגנונות הכנה כך שמתקבלת בירה בהירה יחסית עם טעם כשות מודגש שמקורו בכשות אמריקאי.

havitush.co.il

קצרה - מבשלת בירה ערבה | צוקים

קצרה - מבשלת בירה ערבה / צילום: סטודיו ערבה
 קצרה - מבשלת בירה ערבה / צילום: סטודיו ערבה

המבשלה של בני הזוג הדס ואוהד כץ הוקמה לפני 8 שנים ביישוב צוקים שבערבה. את הבירות הם מכינים בבאצ'ים (ובעברית לא-תקנית: נגלות) קטנים ובהיקף קטן וארטיזנלי.
אפשר למצוא אותן במסעדות באזור, בין מצפה רמון לאילת וכמובן במבשלה עצמה, וגם במשלוחים הביתה דרך האתר המבשלה. שועל מדברי מכבב על התוויות של 3 סוגי הבירה שמייצרים כאן דרך קבע - "קצרה בלונד", "קצרה ענבר" ו"קצרה כהה", כולן מעוננות כמנהג בירות קראפט טריות.

Beerarava.co.il

רד אייז - ביר באזאר | קריית גת

בירות בוטיק של ביר באזאר / צילום: אפיק גבאי
 בירות בוטיק של ביר באזאר / צילום: אפיק גבאי

המקום הקטן שהוקם ברחוב המקביל לשוק הכרמל התל אביבי היה מהראשונים לגלות את הפוטנציאל הלילי באזור, והציע בירות בוטיק מקומיות. בעשור שחלף מאז, נוספו עוד 5 סניפים (בין השאר בשוק לוינסקי ומחנה יהודה), כשהמבשלה עצמה ממוקמת בקריית גת. התוויות נושאות, כנהוג בז'אנר, שמות היתוליים כמו אייל "חתול שמן" (על שם החתול שהיה הקמע של הסניף הראשון) ו"דודה'שך". מבין המבחר, וויטני - בירת החיטה בסגנון הבווארי עם הפירותיות המודגשת - מוצלחת במיוחד. למבחר נוסף החודש גם "רד אייז" שנוצר בשיתוף בשיתוף מבשלת פראבדה האוקראינית ושכל ההכנסות ממכירתה עוברות לארגוני סיוע לאוקראינה. אפשר ורצוי לעשות משלוחים עד הבית דרך אתר.

beerbazaar.co.il

כהה מרושעת - מבשלת שריגים | שריגים-ליאון

מבשלת שריגים הייתה מהראשונות באיזור לעשות כן באופן ממוסד. מאז ועד היום מענגות בירות "הרונן", על שם אחד משני השותפים, עופר רונן (אוהד אילון הוא השני) - ומתגאות בכינויים "הכהה המרושעת" (פייבוריטית!), "הכהה המחוצפת" ו"החיטה המכוערת". שווה ביקור, במיוחד במסגרת הפסטיבלים במטה יהודה בימים האלה.

srigim-beer.co.il/shop

פילסנר - ג'מס | פתח תקווה

ג'מס הוקמה על ידי עולים מארצות הברית שהגשימו בישראל את החלום שהיה להם להקים מבשלה יחד - ועוד בפתח תקווה. טוב שהם עשו כך - הבירות שהם מייצרים לא פחות ממצוינות וכולן לא מסוננות ולא מפוסטרות.

במבחר 12 סוגים, ביניהם מצטיינת הפילס בסגנון הצ'כי וכן בירת הברי אייל - טרנד שהולך וצובר תאוצה בסצנת הבירה העולמי, ומשלב מיץ פירות בבירות - ושיוצרה במהדורה מוגבלת.

jems.co.il/sellbeer

אלכסיידר - מבשלת אלכסנדר | עמק חפר

מבשלת אלכסנדר היא כנראה המבשלה המעוטרת בארץ, בזכות ולא בחסד. אורי שגיא, טייס בדימוס, מפליא לנפק בירות הרמוניות ולא פחות מנהדרות. 2 מהן - טרופיקל IPA ואלכסלאגר (לאגר ארטיזנלי בהשראה צ'כית), יושקו באירוע ביעור החמץ השנתי של המבשלה באיזור התעשייה של עמק חפר (1.4).

כל זה הוא פרומו לחדשות המסעירות שלצדן חוזר השבוע למבחר גם אלכסיידר המופתי העונתי ובמהדורה המוגבלת, שמתבסס על תפוחי פינק ליידי מרמת הגולן. לא לפספס ולהצטייד מהר כשיש עוד מלאי.

alexander-beer.co.il

הלו, איך בין רספברי ברלינק - מיקלר

ועוד בירה אחת לקינוח: "הלו, איך בין רספברי ברלינר" (Halo, Ich Bin Raspberry Berliner) היא בירת חיטה בסגנון ברלינאי (ברלינר-וייס) ובתוספת פטל של מבשלת הבוטיק המוערכת מיקלר מדנמרק, טוויסט על רדלר - אחד המשקאות הפופולריים בגרמניה שמשלב בין מיץ פירות לבירה. הגרסה הזו מכילה כמות כפולה של פטל וניחנת בחמצמצות שנובעת גם מהפרי וגם מהחמיצות של הבירה עצמה, שמותססת באמצעות שימוש בחיידקים לקטיים כמו של יוגורט. נהדר.

beerandbeyond.com