"לא נכנסים למרלו"גים קטנים; מחפשים כאלו של כמה עשרות אלפי מ"ר, כדי לקבל יכולת השפעה ותכנון"

תחום המרכזים הלוגיסטיים בישראל לוהט, כידוע, וחברת רוטשטיין, המחזיקה בקרקעות לאחסנה בשטח של כ־106 אלף מ"ר, רוצה עוד • אבישי בן חיים: "ישנם ביקושים לעסקאות גדולות מאוד - גם בקרקע לאחסנה בנשר"

מרכז לוגיסטי / אילוסטרציה: Shutterstock
מרכז לוגיסטי / אילוסטרציה: Shutterstock

"כולם קוראים, רואים ושומעים על המחסור האדיר בתחום, ורואים עד כמה גדל הנפח של המסחר המקוון בישראל. יותר ויותר חברות זקוקות למחסנים כדי להחזיק במלאי זמין, ולכן אנחנו נמצאים שם, בתחום הזה. אנחנו בהחלט מכוונים להגדיל את נתח הנכסים המניבים, ובתוכם המרלו"גים. יש כאן הזדמנות גדולה מאוד".

הדברים הללו, מפי מנכ"ל חברת רוטשטיין, אבישי בן חיים, ממחישים היטב לאיזה כיוון הולך תחום האחסנה והלוגיסטיקה בישראל. גם בדוח השנתי המסכם ל־2021 צוין הנושא, ונכתב כי אחד מיעדי החברה הוא הרחבת פעילות רכישת קרקעות ללוגיסטיקה.

לרוטשטיין שלוש קרקעות המיועדות לאחסנה ולוגיסטיקה, בשטח כולל של כ־106 אלף מ"ר - אחת במושב תנובות, קרקע מהותית להשקעה בשטח כ־53 אלף מ"ר, שנמצאת בתכנון; אחת באלפי מנשה ("מרלו"ג השרון"), קרקע להשקעה בשטח כ־33 אלף מ"ר, שנמצאת גם היא בתכנון; ואחת בנשר, עתודת קרקע של כ־40 אלף מ"ר (חלק החברה - כמחצית מזה).

"יש אלינו פניות כל הזמן, גם משוכרים וגם מרוכשים פוטנציאליים, בכל המקומות הללו", מספר בן חיים. "זה כולל גם את נושא חוות השרתים, נושא חם בפני עצמו, בעיקר באזור המרכז. הקרקע לאחסנה בנשר זוכה גם היא לביקושים גבוהים, ובעיקר לעסקאות גדולות - גם מצד חברות בינלאומיות שמתעניינות בקרקע כולה.

"מדובר בשטח שנמצא בנקודה אסטרטגית מצוינת: דקות מכביש 6, ובכניסה לעיר, על הכביש הראשי. התוכנית שלנו היא לחלק את השטח ל'ריבועים', ולמכור או להשכיר אותם לעסקים קטנים. יש שם צורך אדיר לשטחים כאלה, מכל הסביבה. זה מקום מבוקש מאוד".

אבישי בן חיים, מנכ''ל רוטשטיין נדלן בע''מ / צילום: רוטשטיין נדלן בע''מ
 אבישי בן חיים, מנכ''ל רוטשטיין נדלן בע''מ / צילום: רוטשטיין נדלן בע''מ

בדוח השנתי ל־2021 צוין אומדן מחיר המכירה למ"ר בקרקעות לאחסנה הנמצאות בתכנון: בתנובות מדובר על 3,500 שקל למ"ר, ובאלפי מנשה על 2,332 שקל למ"ר. אומדן מחיר המכירה בשטח באלפי מנשה מבטא עלייה של כמעט 25% בהשוואה ל־2020, אז הוא הוערך ב־1,750 שקל למ"ר.

"מרלו"גים הם נכסים ייחודיים מאוד, לא מדובר ב'עוד נכס מניב'", מוסיף בן חיים. "עניין הגובה, למשל, דרמטי מאוד בכל הנוגע לניצול השטח, ולכן חשוב להבין את כל הצרכים ואת כל הנקודות הקריטיות כשניגשים לנכס כזה, כדי למקסם את הרווחים. צריכה להיות כאן מאסה קריטית, לדעתי, וזאת הסיבה שבגללה אנחנו לא נכנסים למרלו"גים קטנים של כמה אלפי מטרים בודדים, אלא לכאלו המציעים כמה עשרות אלפי מטרים. כך יש לך יכולת השפעה ותכנון, ואפשר לחבר את הנכס לחברה רצינית, גדולה. זה תחום מעניין מאוד, וחשוב לנו להיות שחקנים במרלו"גים הגדולים".

שיאי כל הזמנים ב־2021; ההכנסות הסתכמו בכ־524 מיליון שקל

דוחות רוטשטיין ל־2021 מצביעים על שנת שיא עבור החברה בכמה תחומים. המספרים מעידים על שיא במכירת הדירות, בהכנסות וברווחים. כך, החברה מכרה בשנה החולפת 433 יחידות דיור, לעומת 243 ב־2020; הכנסותיה עלו בכ־70%, לכ־524 מיליון שקל; הרווח הנקי הסתכם בכ־83.5 מיליון שקל, עלייה של כ־63%.

נציין עוד כי במהלך שנת 2021 הכפילה החברה את מלאי הדירות למכירה שהיא מחזיקה ברשותה, והוא עומד נכון לסוף 2021 על כ־1,340 דירות שהיא בונה ומשווקת (כולל דירות שבהן היא מחזיקה עם שותפים). במהלך השנתיים הקרובות צפויה החברה להתחיל בביצוע של כ־1,500 יחידות דיור נוספות.