אלון מאסק לא אוהב לסגת, לא בטוויטר ולא בבית המשפט

מנכ"ל טסלה יצא למתקפה מול ה־SEC, האחרונה בסדרה של מהלכים משפטיים קרביים שלו

אלון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul
אלון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul

אלון מאסק החריף את הקרב שלו עם רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בצעד המדגיש את תאבונו יוצא הדופן של המנכ"ל המיליארדר למלחמות משפטיות.

מאסק, במסמכים שהגיש לבית המשפט לאחרונה, האשים את הרשות בהטרדה לאחר שפתחה בחקירה כדי לבדוק אם מכירת מניות שביצע מאסק ואחיו קימבל מאסק מפרה כללי מסחר במידע פנים.

ביום שלישי, עורך דין של מאסק ציטט את הראפר אמינם כשחזר על בקשתו ששופט פדרלי ידחה את ההסכם מ־2018 שמנכ"ל טסלה עשה עם ה־SEC, וטען שההסכם מפר את זכותו של מאסק להתבטא בחופשיות. ההסכם התחיל מהציוץ של מאסק באותה שנה שבו כתב שהצליח "להבטיח את המימון" כדי להפוך את טסלה לחברה פרטית. ההסדר קובע שעורך דין של טסלה יאשר מראש כמה מההצהרות הפומביות של המיליארדר.

"ה־SEC לא נותנת לי להיות או נותנת לי להיות אני אז תנו לי לראות / הם ניסו להוריד אותי...", כתב עורך הדין אלכס ספירו בדיווח לבית המשפט, ציטוט מהשיר "Without Me" של אמינם. המלים מתייחסות במקור למועצת התקשורת הפדרלית, שהטילה קנס על תחנות רדיו שהשמיעו שיר אחר משירו של אמינם [באנגלית ראשי התיבות של המועצה הן SEC, בדומה לראשי התיבות של רשות ניירות ערך].

מנכ"ל טסלה גם מבקש לבטל חלקים מזימון של ה־SEC מנובמבר, שבו ביקשו מידע לגבי השאלה אם עו"ד אישר מראש סקר בטוויטר שבו מאסק שאל את הגולשים אם כדאי לו למכור 10% ממניותיו בטסלה.

"אוהב לריב" 

האסטרטגיה המשפטית של מאסק היא עוד דוגמה לנתיב יוצא הדופן שבו צועד האיש הזה. מנהלים בכירים רבים נמנעים מלהרגיז רגולטורים. לא מאסק, שבאופן שגרתי נלחם במבקרים שונים והדגים מוכנות להמשיך בסכסוכים המשפטיים עד בית המשפט, במקום להגיע להסדר.

"לא התחלתי את הקרב אבל אני אסיים אותו", צייץ מאסק בפברואר, בהתייחסות לעימות שלו עם ה־SEC. אחר כך אמר בדיווח לבית המשפט שהרגיש שלוחצים עליו להגיע להסדר ב־2018.

טסלה לא הגיבה לבקשת תגובה. מאסק איפיין את האסטרטגיה המשפטית של החברה בציוץ בשנה שעברה: "המדיניות של טסלה היא לעולם לא להיכנע לטענות שווא, גם אם אנחנו יכולים להפסיד, ולעולם לא להילחם נגד תלונות שיש בהן אמת, גם אם יש לנו סיכוי לנצח".

אורסקה ווליקוניה, פרופסורית למשפט מאוניברסיטת ג'ורג'טאון, תיארה את עמדתו של מאסק מול ה־SEC כמאוד בלתי שגרתית למנכ"ל של חברה ציבורית. "כנראה הוא אוהב לריב", אמרה.

ה־SEC, שסירב להגיב, הגדיר את טענת המיליארדר על הטרדה כחסרת בסיס והתנגד לבקשתו לבטל חלקים מזימון שהוציאה הרשות ולבקשה לבטל את ההסדר מ־2018 שהושג איתו.

"כל עוד מאסק וטסלה משתמשים בחשבון הטוויטר של מאסק כדי לגלות מידע למשקיעים, ה־SEC יכולה באופן לגיטימי לחקור נושאים הנוגעים לבקרות על גילוי ולתהליכים בטסלה", כתבה הרשות במסמכים שהוגשו לבית המשפט השבוע. ה־SEC אמרה שכשהסכים מאסק להסדר מ־2018, הוא ויתר מראש על כל התנגדויות שעלולות להיות לו החוסות תחת התיקון הראשון לחוקה.

מאסק מסרב להסדרים משפטיים

מאסק, בכמה הזדמנויות בשנים האחרונות, בחר שלא לנסות להגיע להסדרים משפטיים. מנכ"ל טסלה היה החבר היחיד בדירקטוריון של החברה שהלך לבית המשפט בשנה שעברה בעקבות תביעת משקיעים לגבי הרכישה של טסלה של חברת החשמל הסולרי הביתי SolarCity. אחרים שהיו דירקטורים בטסלה בזמן ההסכם הסכימו ב־2020 לשלם 60 מיליון דולר כולם יחד, והכחישו שפעלו לא כשורה.

בעלי המניות טענו שמאסק שלט ברכישה בזמן שהיה לו אינטרס כלכלי בשתי החברות, ושרבים מהדירקטורים של טסלה לא בהכרח הסכימו לה וכן שחברת המכוניות החשמליות שילמה מחיר גבוה מדי עבור SolarCity. מאסק, שעלה להעיד במשפט שנערך ללא חבר מושבעים בדלאוור בקיץ שעבר, אמר שהוא לא הכתיב את תהליך הרכישה או את המחיר. השופט במשפט זה עוד לא הוציא את פסק הדין. עורך דין של התובעים הציע במסגרת דיונים לאחר המשפט שהשופט יורה למאסק לשלם פיצויים בגובה של יותר מ־13 מיליארד דולר.

התאבון של מאסק לסיכונים משפטיים השתלם לו לעתים. הוא עלה להעיד ב־2019 בתביעת הדיבה שתבע אותו חוקר המערות הבריטי ורנון אנסוורת', שמאסק התייחס אליו בטוויטר כ"בחור פדו". חבר מושבעים בלוס אנג'לס פסק לטובת מאסק, וקבע שרמיזתו שאנסוורת' הוא פדופיל לא מגיעה עד כדי דיבה. ל' לין ווד, עורך דין שייצג את אנסוורת', הגדיר את גזר הדין כ"אי צדק". ווד הציע במשפט שחבר המושבעים יפסוק 190 מיליון דולר בפיצוי לאנסוורת'.

להמשיך בתביעות כל הדרך עד המשפט יכול להיות גם מסוכן. בשנה שעברה חבר מושבעים פדרלי בסן פרנציסקו נתן לעובד קבלן שחור, שעבד בעבר עם טסלה, פיצוי של 137 מיליון דולר, לאחר שקבע שטסלה שמה אותו בסביבת עבודה שהיא עוינת מבחינה גזעית. הפיצויים כללו 6.9 מיליון דולר בפיצויי נזיקין לעובד, אוון דיאז, ו־130 מיליון דולר בנזיקי ענישה, או כסף שמטרתו להעניש את הנתבעת.

נזיקי ענישה הם יחסית נדירים במקרים של הטרדה במקום העבודה או אפליה, כך אמר דיוויד אופנהיימר, פרופסור למשפטים באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי. "המקרים השערורייתיים ביותר לרוב מגיעים לכך בגלל שהחשיפה למעסיק כל כך משמעותית", אמר אופנהיימר.

לטסלה הייתה אפשרות ב־2020 להגיע להסדר בתביעה תמורת 8 מיליון דולר, אמר לארי אורגן, אחד מעורכי הדין של דיאז. עורך דין המייצג את טסלה במקרה לא הגיב לבקשות תגובה. החברה אמרה שהיא לא חושבת שגזר הדין של חבר המושבעים מוצדק וביקשה משפט חוזר או הקטנה של דמי הנזיקין.

לגבי ה־SEC, החלטתו של מאסק ללכת למתקפה היא הימור, אמר ג'יימס פארק, פרופסור למשפטים באוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, וציין שהרשות יכולה לסיים בתחושה שהיא לא יכולה לסגת.

"אבל", הוסיף, "אני חושב שגם ל־SEC אכפת מהאופן שבו היא נתפסת בציבור, ואני לא חושב שהיא רוצה להיראות כרשות המטרידה יזמים ללא צורך".