חשיבותו של שיתוף-פעולה בזמן מלחמה: רשתות יריבות סייעו לפוקס ניוז אחרי הטרגדיה באוקראינה

עיתונאים מתאמים ביניהם מידע על מגוון נושאים, כולל נתיבי תנועה, תוכניות פינוי וגישה לאספקה

עיתונאים מצלמים בניין שהופגז בקייב / צילום: Reuters, Serhii Nuzhnenko
עיתונאים מצלמים בניין שהופגז בקייב / צילום: Reuters, Serhii Nuzhnenko

בשעות אחרי ששלושה עיתונאים של רשת פוקס ניוז האמריקאית באוקראינה נורו ב־14 במרץ, עובדים של הרשת היריבה CNN עזרו לרשת החדשות בכבלים.

קלריסה וורד, כתבת בינלאומית בכירה ב־CNN, וטריי ינגסט, כתב זר של פוקס, עבדו בחדר החדשות המאולתר של CNN במלון בקייב, התקשרו לחדרי מתים ובתי חולים על מנת לאתר את הצלם פייר זקז'בסקי ואת היועצת אולקסנדרה "סשה" קובשינובה, כך אמרו אנשים המכירים את המצב.

וורד וינגסט התקשרו לפקידי צבא אוקראיניים והעבירו מידע לגבי המיקום הידוע האחרון שלהם, כך אמרו האנשים. אנשי ביטחון מהרשתות NBC וסקיי ניוז גם הם הציעו לפוקס עזרה בתקופה זו, כך אמרו. מאוחר יותר, צוות הביטחון של פוקס ניוז קיבל טיפ שגופות שני העובדים נמצאו, כך אמרו חלק מהאנשים.

עיתונאי שלישי של פוקס ניוז, הכתב הזר בנג'מין הול, שרד אך נפצע קשה וכבר נלקח לבית החולים.

המלחמה באוקראינה חשפה את העיתונאים לסיכונים חדשים

הטרגדיה הדגישה את הסיכונים העצומים איתם מתמודדים עיתונאים בכיסוי הפלישה הרוסית לאוקראינה, סכסוך שגרם למותם של חמישה עובדי תקשורת בחודש האחרון, על פי המועצה להגנה על עיתונאים. האירוע גם הדגים את עבודת הצוות והתיאום בין ארגוני חדשות שיש להם עובדים בשטח.

תיאום כזה אינו דבר נדיר באיזורי מלחמה, אבל הסכסוך באוקראינה חשף עיתונאים לסוגים אחרים של איום לעומת כמה סכסוכים אחרים בשנים האחרונות. סיכוני הביטחון לעיתונאים באפגניסטן ובעיראק היו גם הם חמורים - ביניהם, האיום של מטענים מאולתרים, חטיפות ומחבלים מתאבדים. באוקראינה, ישנו חשש גדול לגבי טילים ואש תותחנים הנורים לאיזורים אזרחיים, כך אמרו מנהלי רשתות חדשות ומומחי ביטחון.

"כאן, המוות מגיע מהשמיים ללא הבחנה", אמר מנהל איסוף חדשות עולמי ברשת חדשות שבסיסה בארה"ב.

דיוויד רוד, כתב בניו יורק טיימס לשעבר שנחטף על ידי הטליבאן באפגניסטן ב־2008 בזמן שעבד שם על ספר, אמר בריאיון שהמידע שמשתפים ארגוני חדשות עוזר לעיתונאים במדינה להימנע מסכנות.

"אנחנו צריכים להתחרות באגרסיביות אחד נגד השני מבחינת סיפורים אבל אנחנו לא צריכים להתחרות בנוגע לבטיחות", אמר רוד, שהוא כיום העורך המנהל של החדשות באתר של הניו יורקר.

במקרה שעיתונאי נפצע או נהרג, אין לצבא ארה"ב נוכחות באוקראינה כדי לעזור. במקרה של הול, כתבת הביטחון הלאומי של פוקס ג'ניפר גריפין עבדה עם ארגון ששמו Save Our Allies על מנת להסיע את העיתונאי הפצוע ולתת לו גישה לטיפול רפואי, כך דווח בפוקס ניוז.

הול פונה לפולין ובסופו של דבר הועבר בחזרה לארה"ב.

המטרה: להעלות את רף הבטיחות ולהקל על העיתונאים לבצע עבודה טובה יותר

אלנה קונסטינו, מנהלת המכון הבינלאומי לבטיחות חדשות, התומך בכלי תקשורת שמכסים מצבים מסוכנים, אמרה שהחלה לערוך שיחות בטיחות יומיות בשבועות שלפני המלחמה עם מנהלי חדשות מארגונים כולל אי פי, רויטרס, סוכנות הידיעות הצרפתית ודאו ג'ונס, שמפרסם את הוול סטריט ג'ורנל. תכיפות השיחות וכמות המידע שמשותף בהן - לגבי נתיבי נסיעה בטוחים, מחסומי צבא שקשה לנווט בהם וגישה לציוד - היא חסרת תקדים, כך אמרה.

"בסופו של דבר, המטרה היא להעלות את רף הבטיחות וההקלה בזמן שעוסקים בעיתונאות טובה ככל האפשר", אמרה קוסנטינו.

אי פי וארגוני חדשות אחרים, כולל רויטרס, משתפים מידע שיכול לעזור להם לקבל החלטות אינדיבידואליות, כמו למשל לאן לשלוח כתבים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. כמה ארגוני חדשות עובדים יחד כדי לזהות דרכים לפנות את כוח האדם שלהם, למצוא להם אכסניה בטוחה ולהעביר אותם אל ומתוך המדינה. לאחרונה, כלי חדשות עם עיתונאים בשטח החלו לחפש דרכים לניהול מצבי חירום רפואיים ביחד, כך אמר אחד האנשים.

עיתונאים מתמודדים גם עם סיכונים בצד השני של גבול אוקראינה. מוקדם יותר החודש, העבירה רוסיה חוק הקובע עונש מאסר של עד 15 שנה בכלא לכל מי שיפרסם מה שהרשויות קבעו שהוא מידע שגוי לגבי הפלישה של רוסיה לאוקראינה, שהקרמלין מתייחס אליה כמבצע צבאי מיוחד.

החוק הרוסי החדש הפך דיווח עצמאי לפשע

מספר כלי חדשות, כולל CNN ובלומברג, הפסיקו את עבודת העיתונאים שלהם ברוסיה. גם הניו יורק טיימס החליט להוציא את הצוות שלו מהמדינה ובזמנו הוושינגטון פוסט הודיע שכתבות של עיתונאים המדווחים מרוסיה יפורסמו בהשמטת שם הכותבים. בדאו ג'ונס אמרו בהודעה שלהיות במוסקבה הוא חלק מרכזי מהמשימה של הדיווח על הסיפור של רוסיה ואוקראינה.

לאחר שארגוני חדשות העבירו את תוכניותיהן בתגובה לחוק הרוסי החדש, משרד החוץ של רוסיה זימן כמה כתבים לדון בנושא, כך אמרו אנשים המכירים את המצב. בפגישה, פקיד רוסי חקר חלק מהכתבים לגבי הסיבות בגללן הם נמצאים מרוסיה, כשפעילות החברות שלהן הופסקה, כך אמר אחד האנשים. משרד החוץ הרוסי לא הגיב לבקשת תגובה לגבי הפגישה.

"היו אתגרים לחיים ועבודה כעיתונאי ברוסיה, אבל החוק החדש הזה הפך זאת לבלתי אפשרי בגלל שהוא הפך דיווח עצמאי מבוסס־עובדות לפשע", אמר מייקל סלקמן, סגן עורך מנהל של חדשות חוץ בטיימס.

ה־BBC הפסיק את שידוריו מרוסיה וביקש ייעוץ משפטי ממומחים, כולל עורכי דין רוסיים, כך אמר ריצ'רד ברג'ס, ממלא מקום של מנהל חדשות ב־BBC News. כמה ימים אחר כך, הודיעה הרשת שהכתבים שלה יכולים לחזור לשדר באנגלית כל עוד ישתמשו בביטויים ספציפיים שתאמו את הפרשנות של BBC לחוק הרוסי. במקום לקרוא לפלישה לאוקראינה מלחמה, למשל, העורך של BBC News ברוסיה משתמש בביטויים כמו "מה שהקרמלין מסרב להגדיר כמלחמה", אמר ברג'ס.

"אף אחד לא יודע בוודאות איך הממשלה הרוסית תפרש את החוק החדש הזה, אבל אנחנו קיבלנו החלטה משלנו", אמר.

רמת הסיכון הייתה גדולה מכדי שניתן יהיה להמשיך בכיסוי חדשותי בשפה הרוסית, הוסיף ברג'ס.

הכיסוי של BBC World News באנגלית מרוסיה נאסר, והאתרים של BBC News ברוסית ובאנגלית נחסמו, כך אמרה דוברת של הרשת. על מנת להפיץ את תוכן החדשות שלה, הקימה הרשת חשבון טיק טוק ברוסית ובאנגלית והיא משדרת רדיו בגל קצר באוקראינה ובחלקים מרוסיה לאנשים שם, אמר ברג'ס.

"אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים כדי להגיע עם החדשות לאנשים", אמר.

אן מ' סימונס השתתפה בהכנת הכתבה.