הרפורמה של מיכאלי: ביטול הנחת ערך צבור, איחוד תעריפים ונסיעה חינם מעל גיל 75

מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן הציגו היום את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, שתחול בחודשי הקיץ • בין השינויים: ביטול הנחת הערך הצבור, שהבטיחה הפחתה של 20% בנסיעות בודדות, הנחה של 50% תינתן לנוער עד גיל 18 והנחה לאנשים עם מוגבלויות ומקבלי קצבאות הבטחת הכנסה הנחה בערך הצבור תעלה ל-50% במקום 33%

אוטובוס ציבורי / צילום: Shutterstock
אוטובוס ציבורי / צילום: Shutterstock

הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית הוצגה הבוקר (א') במסיבת עיתונאים של שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן. בראשה איחוד תעריפים ותחבורה ציבורית חינם מגיל 75. השינוי יתחיל בחודשי הקיץ.

הנחת הערך הצבור שהבטיחה הנחה של 20% בנסיעות בודדות - תבוטל. מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק הסבירה כי נסיעה בודדת עלתה 6 שקלים כשהמחיר עם ערך צבור היה 4.80 שקלים. "היינו צפויים לעלות ל-6.5 שקלים בהתאם לעליית התשומות והדלק ועם ערך צבור היה 5.20 שקלים. אנחנו מעמידות את המחיר על 5.50 שקלים ויש תוספת של 30 אגורות לנסיעה הבודדת, אבל הוזלה של מחירים לנוסעים הקבועים.

"ב-5 וחצי שקלים יש 90 דקות נסיעה להחלפת אוטובוסים וכלים אחרים וללא תוספת תשלום ברדיוס של 15 ק"מ. ברכבת נסיעה במרחק כזה תעלה 9 שקלים.

חופשי חודשי ארצי מאפשר נסיעה חופשית למעט הרכבת בכל הארץ בעלות של 225 שקל. בתוספת של 30 שקלים ניתן להוסיף גם התניידות ברכבת למרחק של עד 40 ק"מ, כך שחופשי חודשי יעלה 255 שקל".

מימין: שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ''לית משרד התחבורה מיכל פרנק / צילום: יוסי זמיר
 מימין: שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ''לית משרד התחבורה מיכל פרנק / צילום: יוסי זמיר

מיכאלי הציגה את הרפורמה ואמרה ש"גם אם נסעתם מאותה עיר אולי שילמתם תעריף אחר לגמרי על אותה נסיעה. עיוות של שנים על גבי שנים, תלאי על תלאי, של מחירים ותעריפים הם תוצאה של לחצים וקומבינות פוליטיות ארוכות שנים. נוסעת בעכו משלמת פי 2 מנוסעת בטבריה, נוסע מבני ברק משלם פי 2 מנוסע בבית שמש. אי שיוויון במלא תפארתו. לא מדובר בהנחות. הנחות יקבלו כל זכאי ביטוח לאומי, גמלאיות וגמלאים ילדות וילדים וסטודנטיות וסטודנטים. הקומבינות הן אי שוויון".

למעלה מ-80 תעריפים שונים עוברים ל-5 תעריפים. "המדינה תסבסד את התחבורה הציבורית ב-70% במהלך השנים הקרובות ונעלה אותו עוד יותר. קיבלנו בתקציב תוספת מ-12 מיליארד שקלים סובסידיה לעוד 7.5 מיליארד שקלים סובסידיה עד 2026". חופשי חודשי ארצי יעלה 225 שקלים. חופשי חודשי אזורי יעלה 99 שקל בלבד למעט המטרופולינים בחיפה, תל אביב וירושלים. בבאר שבע, שדרות, ערד ודימונה, קרית שמונה, קצרין, צפת, עפולה ב-99 שקל בחודש.

הנחה של 50% תינתן לילדות ולילדים עד גיל 18. בני 0-5 ימשיכו לנסוע בחינם. בנות ובני 75 ומעלה יסעו בחינם מהקיץ. בני 65 ומעלה כפי שהיה הנחה של 50%.

הנחה לאנשים עם מוגבלויות ומקבלי קצבאות הבטחת הכנסה הנחה בערך הצבור תעלה ל-50% במקום 33%.