התחדשות עירונית: קבוצת רכישה קנתה בניין לשימור ותבנה 20 דירות

בית ברנשטיין ברחוב יהודה הלוי 45 בתל אביב נבנה ב-1932 בסגנון באוהאוס • "שמענו על הבית מפה לאוזן", מספרת חברה בקבוצת הרכישה

בית ברנשטיין, יהודה הלוי 45, ת”א. העתיד / הדמיה: ארכוד אדריכלים
בית ברנשטיין, יהודה הלוי 45, ת”א. העתיד / הדמיה: ארכוד אדריכלים

סיפור הפרויקט:

בית ברנשטיין נבנה בשנת 1932. המבנה, בן שלוש קומות, ממוקם ברחוב יהודה הלוי פינת אלנבי בתל אביב, ובנוי בסגנון באוהאוס. הבניין נבנה בשלב מאוחר יחסית בהשוואה להתפתחות הבנייה באזור זה, וכלל בראשיתו בנק, משרדים ומגורים. בפרויקט החדש ייבנו שתי קומות נוספות ובסך הכול חמש קומות עם קומה ראשונה מסחרית ומעליה 22 דירות חדשות בתמהיל מגוון - דירות 2 חדרים (כ-45 מ"ר), 3 חדרים (כ-55 מ"ר), ודירת גג כ-90 מ"ר.

בית ברנשטיין, יהודה הלוי 45, ת"א. היום / צילום: ארכוד אדריכלים
 בית ברנשטיין, יהודה הלוי 45, ת"א. היום / צילום: ארכוד אדריכלים

הבניין נרכש על ידי קבוצת רכישה בת 22 רוכשים לפני כשבע שנים. ורד בן כנען מוועד הקבוצה מספרת שמכירת הבניין לא פורסמה. "שמענו עליו מפה לאוזן. אני בכלל מכפר סבא, ולא ממש מכירה את העיר תל אביב, בסך הכול הייתה לי כוונה לרכוש דירה להשקעה".

לדבריה, "הבניין הוא לשימור, וזה עיכב את קידום ההיתרים שלו. בכל פעם מחלקת השימור דרשה מאיתנו משהו חדש. בשלב מסוים דרשו מאיתנו להתקין מערכת הגנה מפני עטלפים, זה היה חריג אמנם אבל לאחר מכן הבנתי שמדובר בעניין חיוני כי עטלפים לכלכו את אחד הקירות של הבניין. המערכת עלתה לנו 14 אלף שקל, אבל אנחנו מבינים שזה לטובת הבניין ושימורו. בנוסף היו כל מיני צינורות וחיווטים שהתבקשנו להחליף כי זה מכער את הבניין.

"אני שמחה שמחלקת שימור התעקשה על הדרישות שלה, אחרת לא היינו שומרים על הבניין", מדגישה בן כנען, אבל מציינת שבשלב הראשון העבודות בפרויקט נתקלו בקשיים. "עם הקבלן הראשון שעבד הגענו לבוררות עד שהצלחנו לסלק אותו מהאתר. נאלצנו לשלם על תיקונים בגלל ליקויים שעשה, ולשמחתנו כל הקבוצה נרתמה לעזור, אחרת היינו מתעכבים עוד כמה שנים טובות".

בן כנען מציינת שהחלק הכי משמעותי להצלחתפרויקט הוא איסוף מידע. "המידע שאנשים מקבלים בתחילת הדרך לא מספיק. צריך לאסוף כמה שיותר מידע על התהליך וגם על אנשי המקצוע שאיתם עובדים, חשוב מאוד לבחור את האנשים הנכונים למקומות הנכונים. אני חושבת שהלכנו בהתחלה על קבלן זול, אבל בדיעבד הוא עלה לנו כמו התעריף של אחת החברות הגדולות" .

בית ברנשטיין, יהודה הלוי 45, ת"א. העבר
 בית ברנשטיין, יהודה הלוי 45, ת"א. העבר

התמורה:

אין יזם כיוון שמדובר בקבוצת רכישה, שתבנה 22 דירות חדשות.

לו"ז:

תכנון ראשוני - 2013. קבלת היתר - 2015. קבלת אישור אכלוס - פברואר 2022.

הפרויקט: תמ"א 38/1 חיזוק ותוספות
המצב הקיים: בניין מסחר ומשרדים
היזם: קבוצת רכישה מיוצגים ע"י עו"ד דפנה שטרן
הקבלן המבצע: זערורה
האדריכל: שלי עדני, ארכוד אדריכלים ויזמות נדל"ן