עסקה סיבובית: שילה אדלר יעבוד במשרד השיכון במימון משרד התחבורה בתפקיד שנבנה למידותיו

בלי לעבור בוועדות איתור, החלטות ממשלה ובירוקרטיה מנהלית, בימים אלו ממש מוקם אגף חדש במשרד השיכון לטיפול בהתיישבות בכלל וביהודה ושומרון בפרט שבראשו יעמוד עובד משרד התחבורה. זאת, בימים שבהם שר הביטחון מקפיא הלכה למעשה תוכניות בנייה חדשות מעבר לקו הירוק

שר השיכון והבינוי זאב אלקין, בוועידת הנדל''ן של גלובס / צילום: יוסי כהן
שר השיכון והבינוי זאב אלקין, בוועידת הנדל''ן של גלובס / צילום: יוסי כהן

שר השיכון זאב אלקין מבקש מזה זמן מה להקים במשרדו רשות התיישבות. המטרה לתחזק במעט את הבייס הפוליטי הרעוע שהותיר בליכוד עם הקמת תקווה חדשה. אלא שהקמת אגפים במשרדי ממשלה הם עניין מורכב שנדרש לעבור דרך החלטות ממשלה ולעתים גם בחקיקה. במקביל, שרת התחבורה מרב מיכאלי ניסתה מאז כניסתה לתפקיד להיפטר משילה אדלר ראש מנהל תשתיות במשרד ומונה על ידי מירי רגב, ללא הצלחה. אלקין שמכיר את אדלר מעבודתו כמנכ"ל מועצת יש"ע וכן מייעוץ לנתניהו, זיהה את ההזדמנות, "גאל" את מיכאלי מהעובד שלא רצתה בו למרות שמונה כדין וזכה בתקן ומימון על חשבון משרד התחבורה.

המשנה למנכ''ל משרד התחבורה, שילה אדלר / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
 המשנה למנכ''ל משרד התחבורה, שילה אדלר / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

איך זה קרה? במסגרת הסכם פשרה שהושג בבית הדין לעבודה, הוחלט כי משרד התחבורה יקצה את התקן של אדלר למשרד השיכון ויממן אותו בכל זמן ההעסקה באופן שלא פוגע במצבת התקנים של משרד התחבורה. כלומר בקרוב מיכאלי תידרש לאייש אצלה את תפקיד ראש מנהל תשתיות שנותר כעת פנוי. להסכם שותפים ארבעה: משרד השיכון, התחבורה וכן נציב שירות המדינה ואדלר עצמו שהסכים לו לאחר שנואש מלהמשיך ולהילחם על תפקידו במשרד התחבורה תחת שרה שאינה מעוניינת בו.

במקביל, במשרד השיכון נבנה לאדלר תקן של סמנכ"ל, אחראי על שלושה אגפים: האחד כבר קיים: מנהל הפיתוח הכפרי, השני - ההתיישבות והבנייה ברמת הגולן (יישום החלטת ממשלה) והשלישי - חיזוק מבנים ומבנים יבילים: הקמת חמישה מתחמי קרוואנים לטובת גל העלייה מרוסיה-אוקראינה. לגלובס נודע כי מי שאחראית היום על הפיתוח הכפרי ואמורה הייתה להיות כפופה לאדלר, ביקשה לעזוב את תפקידה למשרד החינוך, נושא שמטופל בימים אלו ממש.

ממשלת בנט-לפיד : שיתוף פעולה מוצלח למדי בין האגף הימני לשמאלי 

כך, בלי לעבור בוועדות איתור, החלטות ממשלה ובירוקרטיה מנהלית, בימים אלו ממש מוקם אגף חדש במשרד השיכון לטיפול בהתיישבות בכלל וביהודה ושומרון בפרט שבראשו יעמוד עובד משרד התחבורה. זאת, בימים שבהם שר הביטחון מקפיא הלכה למעשה תוכניות בנייה חדשות מעבר לקו הירוק. משפט שספק אם קישון היה מצליח לנסח בספריו והנה הוא קורם עור וגידים בממשלת בנט-לפיד. מדובר למעשה בשיתוף פעולה מוצלח למדי בין האגף הימני בממשלה לאגף השמאלי, כאשר האחרון השאיל על חשבונו תקן ותקציב לטובת חיזוק ההתיישבות היהודית ביו"ש.

"לפעמים עושים עסקאות טובות", אמרו גורמים המעורים בנושא בניסיון להחמיא לאלקין שהצליח לזהות את ההזדמנות עם אדלר, להעביר אותו אליו בלי לשלם וגם להקים על הדרך מעין אגף חדש במשרד לענייני התיישבות. במערכת הפוליטית אמרו לגלובס כי "אדלר מקורב לאלקין והם בקשרים טובים לאורך שנים". אדלר עצמו עבד גם עם אורי אריאל בעבר במשרד ההתיישבות, מנכ"ל מועצת יש"ע, כיועץ לנתניהו ובתפקיד האחרון עם מירי רגב במשרד התחבורה. כעת המינוי שלו לתפקיד החדש כבר אושר והוא צפוי להיכנס אליו בחודש הקרוב.

בהודעה לעיתונות שהופצה אתמול מטעמו של אלקין נכתב בשמו כי "ההחלטה שקיבלתי להקים מינהל התיישבות במשרד הבינוי והשיכון באה לפתור חסמים רבים שהיו במהלך השנים להקמת יחידות דיור בהתיישבות וכן לתכלל את החלטת הממשלה להכפלת תושבי הגולן וחיזוק מבנים עליה אמון המשרד. אני בטוח שיחד עם שילה, אנו נעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו להכפיל את תושבי הגולן, להגדיל משמעותית את ההתיישבות הציונית בישראל וכן לחזק את המבנים מפני רעידות אדמה".