בנק אגוד | בלעדי

בנק אגוד הגיע לפשרה בנגזרת של פרשת פישמן: פיצוי של 10 מיליון שקל

עפ"י ההסדר המוצע, בכירי אגוד לשעבר יפצו את הבנק בשל היחס המועדף שהוענק לכאורה לאיש העסקים פושט הרגל • עו"ד המייצג את בעל המניות: “סכום שאינו בהלימה מול המחדל"

סניף בנק אגוד / צילום: יח''צ
סניף בנק אגוד / צילום: יח''צ

בנק אגוד מבקש לסיים את הליך התביעה הנגזרת שהגיש בעל המניות נגדו - כך נודע לגלובס. הרקע לנגזרת הוא מתן האשראי של הבנק לאיש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן.

על-פי ההסדר המוצע, בכירי בנק אגוד לשעבר יפצו את הבנק בכ-10 מיליון שקל, לא כולל שכר-טרחה בסך כמה מיליונים נוספים. לטענת עו"ד אופיר נאור, המייצג את בעל המניות, מדובר בסכום שאיננו עומד בהלימה מול עוצמת המחדל והרשלנות של בכירי הבנק בהתנהלותם מול פישמן.  

עו''ד אופיר נאור / צילום: שלומי יוסף
 עו''ד אופיר נאור / צילום: שלומי יוסף

נזכיר כי במסמכים שהוגשו במסגרת התביעה, נחשף כיצד הבנק לכאורה העניק לפישמן יחס מועדף, גם לאחר שהוא סבל מהפסדי עתק, זאת בין היתר בעקבות השקעה כושלת בלירה הטורקית. לפישמן נותר חוב לבנק אגוד בגובה 270 מיליון שקל ללא ביטחונות, המהווה כ-11% מהון הבנק בגובה של כ-2.5 מיליארד שקל.

מלכתחילה בנק אגוד סירב לתבוע את הדירקטוריון שאחראי למחדל, ומשום כך הוגשה התביעה הנגזרת בשמו נגד הדירקטוריון. לאחר שהוגשה התביעה הנגזרת, הקים הבנק ועדה בלתי תלויה, שלדבריו סבורה כי אין עילת תביעה נגד הדירקטוריון, אך המליצה להגיע לפשרה אם חברת הביטוח תאשר זאת.

חוב שמהווה כ־10% מהון הבנק

אומנם בנק אגוד לא היה הבנק שנתן את האשראי הגבוה ביותר לפישמן, אך כן היה הבנק שהעניק את האשראי הגבוה ביותר ביחס להונו - כאמור, החוב עמד על מעלה מ-10% מהון הבנק.

לטענת עו"ד נאור, בנק אגוד נתן לפישמן את האשראי בדרכים עקומות, ובין היתר באמצעות חשבונות של אנשי קש, כולל הדיילת שלו, שהשקיעה 100 מיליון שקל בהימורי מט"ח, כאשר מאחורי הקלעים פעל פישמן באמצעות ייפוי-כוח. עוד עלה במסגרת ההליך כי אגוד המשיך להזרים את האשראי על אף סירובו של פישמן להעביר מידע לבנק על חובותיו.

לטענת עו"ד נאור, בנק אגוד ובכיריו לשעבר עשו כל מה שביכולתם כדי לעכב ולמנוע, באמתלות שונות, את בירורה של הבקשה המקדמית לאישור התביעה הנגזרת. לדברי נאור, טיוטת הסכם פשרה כבר הושלמה בחודש פברואר 2021, ואין הצדקה להמשיך לעכב את הדיון, ויש לעבור לנהל את הליך ההוכחות.

השופט אריאל צימרמן, שנכנס לתיק במקומה של השופטת רות רונן שמונתה לבית המשפט העליון, צפוי להכריע בקרוב האם לאשר את הסכם הפשרה - שכאמור על-פי ההערכה עומד על כ-10 מיליון שקל - חרף התנגדותו הנחרצת של עורך הדין שהגיש את התביעה הנגזרת. 

אליעזר פישמן / צילום: קובי קנטור
 אליעזר פישמן / צילום: קובי קנטור

מסלול האשראי של פישמן בבנק אגוד החל עוד בשנת 2004, אז התחיל איש העסקים לבצע בבנק עסקאות מט"ח, ובפרט מסחר באופציות על הלירה הטורקית. בכך פישמן היה חשוף להפסדים בגין ירידה חדה בשווי הלירה מול מטבעות אחרים. ואכן, במאי 2006 חלה ירידה, וכתוצאה ממנה נגרמו לפישמן הפסדים, ונוצר לו חוב לבנק אגוד בגובה 270 מיליון שקל. פישמן העמיד ביטחונות וכיסה 150 מיליון שקל ממנו, אך נותר לו חוב של 120 מיליון שקל לבנק.

למרות החוב, בשנת 2007 בנק אגוד שוב אישר לפישמן לבצע עסקאות דומות לאלה שגרמו לו להפסדים שנה קודם לכן. ב-2008 נוצר לפישמן חוב נוסף, כשהלירה הטורקית שוב הידרדרה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, שהעצים את החוב של פישמן ל-360 מיליון שקל.

עד לשנת 2017, בנק אגוד בחר שלא לפעול באופן כפוי למימוש הביטחונות. במהלך השנים 2016-2017 הוכרז פישמן פושט רגל, ולאחר מימוש מרבית הביטחונות שהועמדו, עלה כי הבנק לא יוכל לגבות 270 מיליון שקל מהחוב.

עו"ד נאור: "רשלנות שאין כדוגמתה"

עו’’ד אופיר נאור מסר בתגובה: "בנק אגוד ומנהליו גרמו לנזק של מעל 100 משקל ברשלנות חמורה שאין כדוגמתה. אני לא יכול לחשוב על פעולות יותר חמורות שבנקאי יכול להתרשל בהן - החל ממתן אשראי בהיקף עצום ללא ביטחונות מינימליים, המשך במתן הכסף כשהעיניים שלהם מכוסות והמלווה מסרב לתת להם נתונים בסיסיים על היקף העצום של החובות שלו, שימוש באנשי קש לפתיחת חשבונות פיקטיביים, שנים של אפס מעשה בלנסות ולגבות את החוב ועוד.

"את הרשלנות החמורה הזו הם רוצים לקנות בסכומים נמוכים, ומנסים לכפות את ההסכם עלינו ועל המבקש. הכי קל היה מבחינתנו להצטרף לפשרה ולבקש שכר-טרחה, אבל אנחנו לא מוכנים לשמש חותמת גומי לפשרה העלובה הזו. נשים את מבטחנו בבית המשפט".