המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להאריך את תמ"א 38 בשנה

לאחר דיון סוער המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להאריך את התוכנית בשנה, כפי שביקשה שרת הפנים איילת שקד • ההחלטה התקבלה ברוב של 22 מול 1, כאשר המתנגדת היחידה הייתה מנכ"לית מינהל התיכנון דלית זילבר • חמישה חברים נוספים הצביעו בעד הארכה של התוכנית לתקופה קצרה יותר

שרת הפנים איילת שקד. תמכה בהארכת התוכנית בשנה נוספת / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות
שרת הפנים איילת שקד. תמכה בהארכת התוכנית בשנה נוספת / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

מועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להאריך את תמ"א 38 בשנה נוספת. ההחלטה התקבלה ברוב של 22 מול 1, כאשר המתנגדת היחידה להארכה היא מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר. חמישה נוספים הצביעו בעד הארכה קצרה יותר של התוכנית, אך ללא החלת התוכנית בשטחי תוכנית המטרו.

שרת הפנים איילת שקד: "אני מברכת את המועצה הארצית שאישרה כעת ברוב גדול הארכה של שנה לתמ"א 38 עד להשלמת חקיקת 'חלופת שקד'. החלופה החדשה לתמ"א תאושר בקרוב בכנסת, ובשנה הקרובה ניתן יהיה להשתמש בתמ"א 38 או בחלופה במקביל כדי לייצר ודאות לשוק. מדובר בצו השעה! חייבים להמשיך כל העת בבנייה ובהתחדשות עירונית".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "הארכת תוקף התוכנית היא הכרחית בעת הזאת, ותאפשר את השלמת החקיקה מבלי להקפיא את השוק בתקופה של משבר דיור. עם פתיחת מושב הקיץ בכנסת בכוונתו להמשיך בקידום החלופה, אישור הארכת התוכנית מאפשר את השלמת החקיקה וההסדרים הנלווים בצורה מיטיבית מבלי ליצור 'הקפאה' בשוק ההתחדשות העירונית הבניינית".

עו"ד מורן גור: "במבחן התוצאה בשטח, ההחלטה חיונית וחשובה בהיעדר חלופה זמינה. רק עם מתן ודאות יש מקום לסיים את התמ"א, קו ההשקה לחלופה חדשה חייב להיות רציף. דיירים מבינים, מקדמים ומשנים תפיסה בכל הנוגע להליכי התכנון - וטוב עשתה המועצה עת האריכה את התקופה. הארכה אחרונה זו תאפשר קידום מהיר ותכליתי של פרויקטים בנוסף לקו ההשקה הרציף בין תמ"א 38 לחלופת שקד".

"להימנע ממצב של לחץ על הדיירים"

הדיון נפתח על ידי יו"ר הוועדה עו"ד שלומי הייזלר שאמר: "תעלה השאלה למה להאריך את התמ"א בשנה ולא בחצי שנה או בחודשיים. התשובה ברורה: לשוק לוקח זמן להחתים דיירים, לשכנע, להכין תוכניות, והלוואי שבחודשיים אפשר היה גם להחתים דיירים וגם להכין תוכנית. לכן תקופה של שנה היא אפילו גבולית במובן מסוים".

הייזלר הוסיף ואמר כי "ההארכה בפועל היא של שנה וחצי, וחשוב לזכור: הדבר האחרון שאנחנו רוצים זה ליצור מצב שכתוצאה מלחץ יתחילו לחצים אדירים על דיירים. זו סיטואציה שאסור לנו לקבל אותה. אם לא ידעו שיש מספיק זמן לעשות את הדברים בנחת, נמצא עצמנו בלחצים בלתי פוסקים על הדיירים לחתום על ההסכם".

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, אמרה: "התמ"א לא תתרום ולא תרמה, ולכן המועצה החליטה על ביטולה. היא מטרפדת את ההתחדשות העירונית. אני שומעת וקוראת הכול, ומחירי הדיור עולים, ולכן העמדה של האוצר ואחרים ברורה - אבל חוץ מבעלי אינטרס שירוויחו, מדינת ישראל תפסיד. מי שאומר שהתמ"א תציל את מחירי הדיור, מטעה את כולם".

זילבר אף דיברה על חלופת שקד, ובניגוד לפרסומים רבים בנושא - דווקא שיבחה אותה: "החלופה נותנת את המענה לפריפריה, והתמ"א בכלל לא שם. זו תוכנית טובה, בסך הכול, שנותנת מענה לסיומה של תמ"א 38 ותיתן מענה גם לפריפריה, בניגוד למה שקורה היום".

אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "בהיכרותי עם הכנסת הנוכחית, אי-אפשר לדעת מתי דברים יאושרו או לא יאושרו. חשבתי שצריך להאריך ביותר משנה, אבל מקבל את ההחלטה על הארכה של שנה, כחוכמת ההמונים. אתמוך בהארכה של שנה, על אף שהיא אינה מספקת".

מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר ציין כי "יש קונצנזוס די רחב בנוגע לעניין - כולנו מכירים את התמ"א היטב, ומודעים לפירות שלה. אנחנו מודעים גם לחסרונות שלה, ולכן בא המאמץ הממשלתי להחליף אותה, בין אם דרך החלופה ובין אם דרך תוכניות עירוניות, שייצרו פתרון נכון הרבה יותר מבניין בודד. כולם יודעים שזה הכיוון הנכון.

"ההחלפה בין תמ"א 38 לחלופה צריכה להיות זהירה, אחראית, מהצד הממשלתי. צריך לוודא שבכל רגע נתון ישנה פלטפורמה שעובדת, ולכן חשבנו שההארכה הזו נדרשת. ההארכה גבולית גם לטעמנו. באופן אידאלי היה ניתן להביא לאישור משהו ארוך יותר".

יעל לינדנברג, רכזת שיכון באגף תקציבים במשרד האוצר: "צריך חלופה פעילה, שעברה את כל הליכי החקיקה כולל תקנות שנגזרות ממנה, ולתת לשוק זמן להבין את זה. במקביל צריך לתת טווח ארוך יותר שבו החלופה תקודם, ובמקביל להאריך את תמ"א 38. עמדתנו המקצועית היא שנדרשת הארכה לשלוש שנים. זו לא העת להוריד את הרגל מהגז".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "תמ"א 38 תפקידה להציל חיי אדם, היא לא הוגדרה מעולם כתוכנית התחדושת עירונית. זה לא משפיע על מחירי הדירות? מדובר בשטות גמורה: היום מחירי הדירות עולים כי חסרים עוד 20 ו-30 אחוז של התחלות בנייה. נכון, זו תוכנית לא מושלמת, אבל אסור ליצור ואקום. גם הארכה של שנה היא לעג לרש, ולא באמת מספיקה".

בדרך להארכה: מי בעד ומי נגד

המועצה הארצית קבעה בעבר כי תמ"א 38 תסתיים באוקטובר 2022. בחודשים האחרונים ניסתה שרת הפנים איילת שקד לקדם חקיקה עבור חלופה לתוכנית, "חלופת שקד", אך אף שמטרתה הייתה להעביר את החקיקה עד נובמבר שעבר, אתגרים פוליטיים גרמו לכך שבסופו של דבר נדחתה החקיקה למושב הקיץ של הכנסת, שיתכנס רק במאי. מאחר שלוחות הזמנים הופכים להיות צפופים מאוד, הודיעה שקד על הארכת התמ"א בשנה.

כדי להאריך את התוכנית בשנה, עד אוקטובר 2023, נדרשת ההצעה לעבור את אישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אך זו לא תהיה משימה קלה, כך נראה. מנהל התכנון בראשות המנכ"לית דלית זילבר מתנגד להארכה זו, ו־12 ראשי הערים עשויים גם הם להצביע נגד, בתסריט כזה או אחר. מתוך 32 חברי מועצה בסך הכול מדובר במשקל כבד במיוחד, ומולם ניצב עו"ד שלומי הייזלר, יו"ר הוועדה וראש מטה התכנון הלאומי, שפועל כבר חודשים, במאמצים גדולים, להעברת התוכנית.

"צריך היה להאריך את תמ"א 38 עד 2025"

"הגורמים התומכים בהארכה מפגינים חוסר ביטחון בכל הנוגע לאישור ההארכה", אומר עו"ד ישי איצקוביץ' ממשרד עו"ד אגמון ושות'. "יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה ואגו אישי, ולא רק שיקולים מקצועיים. ישנם הרבה לחצים ומתנהלים הרבה מאוד דיונים מסביב, בעיקר עם ראשי הרשויות השונים, כדי לנסות ולהשפיע עליהם, לכאן או לכאן.

עו''ד ישי איצקוביץ' / צילום: יורם רשף
 עו''ד ישי איצקוביץ' / צילום: יורם רשף

"להערכתי ההארכה בשנה תאושר, אבל עשויות להיות הפתעות. חשוב להבין: זו לא באמת הארכה של שנה. בפרויקטים מסוג זה השוק קפא מדצמבר האחרון; יזמים מובילים לא לוקחים יותר פרויקטים מסוג תמ"א 38, ודיירים מתחננים להוציא כאלו לדרך - אבל כשנדרש זמן רב כל כך להתארגנות, למשא ומתן, לחתימות, לתכנון, אף אחד לא ממהר לקדם היום פרויקטים מסוג תמ"א 38, ולכן השנה הנוספת הזו היא היא פלסטר ולא יותר. זה נותן קצת אוויר לנשימה, אבל לא נותן את הוודאות שכל כך נדרשת בתחום הזה".

לדברי עו"ד איצקוביץ', נדרשת הארכה ארוכה יותר למען הוודאות בענף: "נניח שחלופת שקד אכן תאושר במאי הקרוב, כפי שמתכננת שרת הפנים. גם אם זה יקרה, מדובר באישור חלקי, שיש בו לא מעט תקנות והנחיות חדשות. עד שאלו ייושמו יעבור זמן. תידרש תקופה לא קצרה עד שיבוא הגורם המתאים ויודיע שהתוכנית על כל מרכיביה רצה ועובדת - וזה בעייתי מאוד מבחינת השוק.

"לכן לדעתי כל הארכה שתהיה, צריכה להיעשות אחרי אישור החלופה, לפרק זמן שיאפשר להטמיע את החלופה בשוק. אם זה לא יקרה, כולם ישלמו את המחיר. לטעמי, ההארכה הנדרשת באמת היא עד 2025 ולא עד 2023. זה ייצור ודאות, יאפשר לתוכנית החדשה להיטמע כראוי וימנע לחצים כאלו ואחרים. זה היה נותן אוויר לנשימה.

"מה יקרה אם לא תאושר הארכה גם של שנה? זה יהיה כמובן דרמטי מאוד, וייצור ואקום תכנוני, גזר דין מוות על תמ"א 38 באופן מיידי, ומצד שני רפורמה חלקית ולא ישימה. יש לתת מרחב מספיק, של שנתיים או שנתיים וחצי להיערכות. זה מה שאמור באמת לסייע לשוק".

שקד העריכה שתמ"א 38 תוארך בשנה

נזכיר כי אתמול, בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן, העריכה שרת הפנים איילת שקד כי הבקשה להאריך את תמ"א 38 בשנה תאושר: "להערכתי התמ"א תוארך", אמרה. "המטרה שלנו היא להשמיש את חלופת שקד: החקיקה תעבור במאי, במהלך יוני-יולי נסיים את עבודת המיסוי ואת החקיקות ולמשך שנה תהיה בחירה בין שתי התוכניות. אנחנו חושבים שחלופת שקד טובה יותר, משום שיש בה יותר אחוזי בנייה ושצ"פים, אבל לצערי לא הספקנו לסיים את החקיקה, לכן החלטנו להאריך את התמ"א בשביל שלא תהיה אי ודאות".