גורמים במערב: הנסיגה של רוסיה מאזור קייב "הושלמה ברובה"

גורמים במערב מאמינים שהנסיגה של צבא רוסיה מאזור קייב וצפון-מזרח אוקראינה "הושלמה ברובה" וכי ייקח "לפחות שבוע" עד שהיחידות הרוסיות יגיעו לדונבאס • שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, אמרה כי האיסור על ייבוא נפט מרוסיה ככל הנראה יגרום למחירים "להרקיע שחקים" ברחבי העולם • באוקראינה מדווחים כי צבא רוסיה מפעיל במריופול משרפות ניידות כדי להשמיד ראיות לפשעי המלחמה שביצע בעיר

תושב בעיירה דמיטריבקה, ליד קייב, בוחן טנק רוסי הרוס / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
תושב בעיירה דמיטריבקה, ליד קייב, בוחן טנק רוסי הרוס / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

22:11

שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, אמרה כי האיסור על ייבוא נפט מרוסיה ככל הנראה יגרום למחירים "להרקיע שחקים" ברחבי העולם. לפי הדיווח ברויטרס, ילן אמרה כי היא מקווה שחברות הנפט בארצות הברית ובשאר העולם יוכלו להגביר את הייצור בששת החודשים הקרובים, מה שעשוי לאפשר הגברות מחמירות אף יותר על הנפט הרוסי.

מזכירת האוצר של ארה''ב, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 מזכירת האוצר של ארה''ב, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Evan Vucci

במקביל, ב-FBI הודיעו כי הארגון עצר מתקפת סייבר שבוצעה על ידי האקרים מצבא רוסיה. לפי הדיווח, ה-FBI הודיע כי השיג שליטה על אלפי חומות אש וראוטרים שהאקרים רוסים תקפו.

20:56

גורמים במערב מאמינים שהנסיגה של צבא רוסיה מאזור קייב וצפון-מזרח אוקראינה "הושלמה ברובה" וכי ייקח "לפחות שבוע" עד שהיחידות הרוסיות יגיעו לדונבאס, ובהתחשב באבדות שהן ספגו עד כה אולי ייקח אפילו זמן רב יותר.

הגורמים מאמינים כי הקרמלין מעוניין לראות ניצחון באזור הדונבאס עד מצעד יום הניצחון המסורתי של רוסיה ב-9 במאי, תאריך חשוב בלוח השנה של המדינה. בכיר אחד אמר כי פוטין ירצה להגיע ל"הצלחה הניתנת להכרזה" עד אז, מה שעלול ליצור "מתח מסוים" עם מפקדי הצבא בנוגע ל"מה שהם מעוניינים לעשות במובן הצבאי". המשמעות: כוחות רוסים מותשים ככל הנראה יושלכו בקרוב לקרב בניסיון לכבוש קרקע במזרח אוקראינה.

ההערכה היא שרוסיה תתעדף את כיבוש כל מחוזות דונייצק ולוהנסק, או שהיא תנסה לייצר גשר יבשתי לחצי האי קרים - או שניהם, תוך "עיצוב מחדש של הנרטיב הרוסי", כך שרוסיה תוכל בכל זאת להכריז על ניצחון, למרות הכשלונות שלה עד כה.

צבא אוקראינה טרם הצליח לתגבר את כוחותיו בדונבאס, "בין היתר משום שהם עדיין מנסים לאבטח את האזורים מהם הדפו את הכוחות הרוסים" בצפון אוקראינה, אמר בכיר מערבי, והוסיף כי הצבא האוקראיני גם עסוק במגננה מפני מתקפת פתע רוסית על קייב.

18:53

ארה"ב הודיעה על עיצומים חדשים על רוסיה, ביניהם סנקציות על בנותיו של פוטין ועל הבנק הגדול ביותר ברוסיה, סברבנק.

הצעדים שארצות הברית נוקטת מכוונים לבנקים ואליטות רוסיות, וכוללים איסור כללי על השקעות ברוסיה. לפי בכיר אמריקאי, ארצות הברית למעשה "מסלימה באופן דרמטי" את הלחץ הפיננסי על רוסיה על ידי ניתוק הבנקים הגדולים במדינה. לדבריו, הרוסים עלולים לחזור לרמת החיים של שנות ה-80 בברית המועצות.

הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן כתב בציוץ בטוויטר כי הסנקציות האחרונות שהטילה ארצות הברית קשורות לזוועות בבוצ'ה. 

16:35

סוכנות הידיעות "ukrinform" מדווחת כי צבא רוסיה מפעיל במריופול משרפות ניידות כדי להשמיד ראיות לפשעי המלחמה שביצע בעיר.

"הרוצחים מטשטשים את עקבותיהם. משרפות ניידות רוסיות החלו לפעול במריופול. לאחר הסיקור הבינלאומי הנרחב של רצח העם בבוצ'ה, ההנהגה העליונה של הפדרציה הרוסית הורתה לחסל כל עדות לפשעים של צבאה במריופול", כתבה מועצת העיר של מריופול בטלגרם.

נכון לשבוע שעבר, הערכות זהירות הצביעו על מותם של יותר מ-5,000 אזרחים במריופול. אבל בהתחשב בגודלה של העיר - כחצי מיליון איש, בהרס העצום, במצור ובהתנגדת העזה של התושבים - עשרות אלפי אזרחים עלולים היו למצוא את מותם.

"הרוסים מנסים לזהות את כל העדים הפוטנציאליים לזוועות הכובשים באמצעות מחנות סינון, ולחסל אותם", טענה מועצת העיר מריופול.

עדי ראייה מדווחים כי הרוסים "משתמשים במשתפי פעולה", כמו הבדלנים מדונייצק ומקומיים שנושאים בתפקידים בחטיבות טיהור מיוחדות. משתפי הפעולה אוספים ושורפים את גופותיהם של התושבים שעונו ונהרגו כתוצאה מהפלישה הרוסית. לפי הדיווח ב-"ukrinform", הקבוצות האלו פועלות יחד עם ראש העייריה מטעם עצמו, קוסטנטין איבשצ'נקו. "במשך שנים הוא ומקורביו ניסו שוב ושוב לתפוס את השלטון, אך בסופו של דבר הוא הצליח להפוך רק למנהל הקרמטוריום של מריופול", תקפו במועצת העיר.

טנק של כוחות פרו-רוסים במריופול, אתמול / צילום: Reuters, Alexander Ermochenko
 טנק של כוחות פרו-רוסים במריופול, אתמול / צילום: Reuters, Alexander Ermochenko

ראש עיריית מריופול, ואדים בויצ'נקו, אמר כי העולם לא ראה טרגדיה בהיקף דומה מאז מחנות הריכוז שהקימו הנאצים. "הרוסים הפכו את כל העיר שלנו למחנה מוות. למרבה הצער, האנלוגיה המפחידה זוכה לאישור הולך וגובר. זה כבר לא צ'צ'ניה או חאלב - אלו אושוויץ ומיידנק החדשים. העולם חייב לעזור להעניש את הנבלים של פוטין", קרא.

מריופול, הממוקמת בדרום-מזרח אוקראינה, חווה אסון הומניטרי בעקבות הפלישה הרוסית. לפי הדיווחים באוקראינה, הצבא הרוסי מפציץ אזרחים לא חמושים וחוסם משלוחים הומניטריים לעיר. 

16:00

העצרת הכללית של האו"ם צפויה להצביע מחר על השעיית רוסיה ממועצת זכויות האדם של הארגון, בשל הפרות גסות ושיטתיות של זכויות אדם. לפי הדיווח ב"רויטרס", ארצות הברית היא זו שדוחפת להצבעה בנושא. רוסיה נמצאת כעת בשנה השנייה שלה מתוך כהונה בת שלוש שנים במועצה, המונה 47 מושבים.

14:30

מתחילת המלחמה העביר האיחוד האירופי לרוסיה תשלומים בהיקף של 35 מיליארד אירו בתמורה לגז. במקביל, האיחוד העביר לאוקראינה סיוע בהיקף של מיליארד אירו. כך אמר היום ז'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי.

נורבגיה גירשה היום שלושה דיפלומטיים רוסים. בכך היא מצטרפת לאיטליה, דנמרק, גרמניה וצרפת שגרישו את הדיפלומטיים מוקדם יותר השבוע.

מועצת קייב עדכנה הבוקר כי מתחילת המלחמה נהרגו 89 בני אדם בעיר.

13:15

המושל של מחוז דונצק מסר היום כי לפחות שני אזרחים נהרגו וחמישה נפצעו לאחר שהצבא הרוסיה תקף נקודת חלוקת סיוע הומניטרי בעירייה באזור.

11:10

11 מסדרונות הומניטריים צפויים להיפתח היום באוקראינה, כך מסרה היום סגנית ראש הממשלה האוקראיני אולגה סטפנישינה. במקביל, הרשויות האוקראיניות באזור לוהנסק מקווים לפנות את האזרחים דרך המסדרונות ההומניטריים, ואף קראו לתושבים לעזוב את האזור כל עוד הדבר בטוח.

האיחוד האירופי שוקל להטיל סנקציות אישיות על שתי בנותיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כחלק מהתגובה לנעשה באוקראינה; כך דיווחו ביממה האחרונה כלי תקשורת בארה"ב.

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מריה וורונצובה וקתרניה טיכונבה, שתי בנותיו של הנשיא הרוסי מנישואיו ללודמילה פוטינה, יעמדו בפני איסור כניסה לאיחוד האירופי, החרמת נכסים ועוד.

לא ברור אם ארה"ב תצטרף לצעדים, שנשקלים כעת בבריסל. האיחוד הודיע אתמול על סבב סנקציות חדש על רוסיה, הכולל איסור עגינה לספינות, איסור יצוא מוליכים למחצה למדינה, חרם פיננסי על בנקים נוספים וכן הגבלת יבוא פחם.

8:55

משרד התובע באוקראינה הודיע כי הוא חוקר 4,468 מקרים שחשודים כפשעי מלחמה שביצעו הרוסים. במשרד ציינו כי מדי יום נוספים מאות מקרים חדשים. בתוך כך, נציבת זכויות האדם האוקראינית ציינה כי לפי הערכות הממשלה, בין 150-300 גופות עשויות להיות בתוך קבר אחים שנמצא ליד כנסייה בעירייה בוצ'ה.

לפי משרד ההגנה הבריטי, בסביבות מריופול נמשכות לחימות קשות והפצצות אוויריות.  "המצב הומניטי בעיר מחמיר. ליותר מ-16 אלף מהתושבים שנשארו בעיר אין חשמל, תקשורת, תרופות, חימום או מים", נמסר מהמשרד. "הכוחות הרוסיים מונעים גישה הומניטרית, כנראה כדי ללחוץ על כניעה". 

בריטניה צפויה לשלוח לאוקראינה כ-20 אמבולנסים חדשים כדי להחליף את אלו שנהרסו תקיפות רוסיות. הראשונים יגיעו למדינה כבר השבוע. 

טוויטר הודיעה הבוקר כי תנקוט בצעדים נגד חשבונות ממשלתיים של רוסיה כדי לצמצם את השפעת התעמולה הרוסית ברשת החברתית. החשבונות הרשמיים לא יהיו "מומלצים" למשתמשי טוויטר בכל הקטגוריות של האפליקציה, כולל בחיפושים, כך נמסר מהרשת החברתית בהצהרה. 

טוויטר, כמו גם פייסבוק ואינסטגרם, חסמה לפני מספר שבועות את החשבונות של כלי תקשורת ממשלתיים רוסיים, כמו RT ו-Sputnik, באיחוד האירופי. בתגובה רוסיה חסמה את הגישה מהמדינה לטוויטר, לפייסבוק ולאינסטגרם.

6:30

ארה"ב ובעלות בריתה מקדמות סבב נוסף של סנקציות על רוסיה, לאור המראות הקשים שמתגלים בערים ובכפרים שנכבשו על ידי הכוחות הרוסים וחזרו לשליטה אוקראינית. במוקד הסנקציות החדשות נמצאת המערכת הפיננסית של רוסיה, בכירי שלטון ואיסור על השקעות במדינה. הסנקציות כוללות גם איסור קניית פחם רוסי ואיסור על עגינת ספינות רוסיות בנמלים של מדינות האיחוד.