בית המשפט העליון הפחית בשליש את עונשו של בעל השליטה בקרן אור

בית המשפט העליון הפחית את עונשו של חיליק טפירו מ-60 חודשים ל-40 חודשים בשל "נסיבותיו המשפחתיות, ניסיונותיו להחזיר את הכספים שלקח, ושיקולים של אחידות בענישה" • עונשו של שותפו אמיר בירמן הופחת מ-36 חודשים ל-28 חודשים וריצוי העונש נדחה בשנה כדי לאפשר לו לבקש חנינה

יחיאל טפירו / צילום: שלומי יוסף
יחיאל טפירו / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט העליון הפחית מעונשו של בעל השליטה ב"קרן אור" חיליק טפירו, שהורשע בהונאת משקיעים מ-5 שנים ל-3 שנים וארבעה חודשים. עונשו של שותפו אמיר בירמן הופחת מ-36 חודשים ל-28 חודשים.

בהחלטה שניתנה שלשום (ב') קבעו השופטים דוד מינץ, יוסף אחרון ואלכס שטיין לגבי טפירו כי "מבלי להקל ראש במעשיו החמורים שביצע טפירו, לאור נסיבותיו המשפחתיות שאף הן אינן פשוטות בלשון המעטה; לאור העובדה שטפירו עושה מאמצים משמעותיים כדי להחזיר לנפגעי העבירות שביצע את הכספים שנלקחו מהם; וכן - במידה לא מועטה - בשל שיקולי האחידות בענישה, אנו מחליטים להעמיד את מאסרו של טפירו על 40 חודשים". טפירו חזר בו מהערעור על הכרעת הדין בהמלצת בית המשפט ונטל אחריות.

גם בירמן הסכים לחזור בו מהערעור על הכרעת הדין. תחילת ריצוי העונש של בירמן נדחה בשנה בהסכמת הפרקליטות כדי לאפשר לו למצות הליך חנינה. השופטים ציינו כי הסכמת הפרקליטות להקלה בעונש ניתנה בשל "הקשיים הקיצוניים עמם נאלץ בירמן להתמודד - שמשיקולי סודיות וצנעת הפרט לא כאן המקום לפרטם".

טפירו הורשע בעבירות של גניבה בידי מורשה בסכום של כ-45 מיליון שקל ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות של כספי משקיעים בסכום של כ-80 מיליון שקל. בנוסף הורשע במכירת ניירות ערך ללא תשקיף. העבירות הובילו לקריסת הקרן.

השופט אלכס שטיין דחה בספטמבר 2021 את בקשתו של טפירו לעכב את תחילת ריצוי המאסר לאחר שקבע כי סיכויים לביטול הרשעתו נמוכים.

גייסו 80 מיליון שקל מ-600 משקיעים

טפירו הורשע על ידי השופט חאלד כבוב בכך שבין השנים 2012-2014 גייס יחד עם שותפו בירמן באמצעות חברת ט.ב. מתקדמים בכספים כ-80 מיליון שקל מ-600 משקיעים. הגיוס נעשה ללא פרסום תשקיף כנדרש תוך הבטחה לתשואה גבוהה וידועה והצגת מצגי שווא לגבי ההשקעה.

טפירו ובירמן התחייבו להשקיע את הכספים בפרויקטים של תמ"א 38, אך בפועל הכספים שימשו לביצוע החזרים למשקיעים ולצרכיהם האישיים.

השופט כבוב איבחן בין טפירו ובירמן לבין אמיר ברמלי שנדון ל-10 שנות מאסר על ידי השופט (ועניינו נמצא בערעור- נ.ש.), והסתפק בעונשים פחותים. כבוב התייחס לכך שטפירו ובירמן גייסו סכומים נמוכים מברמלי באופן משמעותי, וכי לשניים היתה תכנית עסקית וכי במחצית מהכספים שנלקחו ממשקיעים נעשה שימוש שאינו חורג מהרשאה שניתנה.

מעורכי הדין אייל בסרגליק וליזה בנאיון ממשרדו, אשר מייצגים את טפירו נמסר: "תם אך לא נשלם. תרנו אחרי כל הראיות בתיק והגענו למסקנה שהערעור הינו מוצדק ביותר הן לעניין הכרעת הדין והן לעניין העונש. קיבלנו את המלצת בית המשפט לעניין הכרעת הדין תוך שבית המשפט העליון מקבל באופן חריג את עמדתנו לעניין העונש והפחית בשליש. אנו נשלים את המלאכה בבקשת חנינה שתוגש לנשיא המדינה בשבועות הקרובים".

בירמן יוצג על ידי עוה"ד הדר ישראלי, ערן אלהרר ושיר רוזנצוויג ממשרד ברנע ג'פה לנדה. באשר להחלטה הם הגיבו כי: "אנחנו מכבדים את החלטת בית המשפט ואת אוזנו הקשובה לנימוקים הרבים והמורכבים שהוצגו בפניו והביאו להפחתה בעונשו".