חברת התוכנה תופין נמכרת ב-570 מיליון דולר; המניה מזנקת ב-42%

חברת אבטחת הסייבר הישראלית, שהפכה ב-2019 לציבורית בבורסת ניו יורק, נמכרת לחברת ההשקעות האמריקאית Turn/River Capital בפרמיה של 44% על מחיר השוק • בשיאה נסחרה תופין בשווי של כמיליארד דולר, אך מאז איבדה שני שליש משוויה והציגה תשואת חסר ביחס למניות הטכנולוגיה והסייבר

ראובן הריסון (מימין) ורובי כיטוב, מייסדי חברת תופין (Tufin), בבורסת ניו יורק / צילום: יח''צ
ראובן הריסון (מימין) ורובי כיטוב, מייסדי חברת תופין (Tufin), בבורסת ניו יורק / צילום: יח''צ

פחות משלוש שנים לאחר שהפכה לחברה ציבורית בבורסת ניו יורק, חברת תופין , העוסקת בתחום של מדיניות אבטחת מידע, נמכרת לחברת השקעות אמריקאית תמורת 570 מיליון דולר.

החברה הרוכשת, Turn/River Capital, מתמקדת בהשקעות בחברות מבוססות תוכנה. היא תשלם תמורת תופין סכום של 13 דולר למניה במזומן, מחיר שנמוך ממחיר המניה בהנפקה הראשונית של תופין ב-2019 - המחיר אז עמד על 14 דולר. בשיא נסחרה תופין בשווי של כמיליארד דולר (30.5 דולר למניה), אך בשנים שחלפו מאז היא הציגה תשואת חסר ביחס למניות אחרות מתחומי הטכנולוגיה והסייבר.

יחד עם זאת, המחיר בעסקה משקף פרמיה משמעותית על המחיר הנוכחי של המניה בוול סטריט: 44% מעל מחיר הנעילה יום לפני הדיווח, ושל כ-54% על המחיר הממוצע בחודש האחרון.

תופין הוקמה בשנת 2005 על-ידי רובי כיטוב וראובן הריסון, המכהנים כיו"ר ומנכ"ל, ומנהל טכנולוגיה ראשי, בהתאמה. החברה עוסקת כאמור במדיניות של אבטחת מידע (Security Policy) - שליטה על הנגישות לרשת הארגונית, מי יכול לדבר עם מי ברשת ובענן, וכדומה. החברה נותנת ללקוחות תמונה מלאה על הנעשה ברשתות שלהם ומיישמת את המדיניות שהלקוחות קובעים.

במשך מספר שנים התנהלה החברה ללא גיוס חיצוני, ואחרי שהתחילה למכור את המוצר שלה ללקוחות ולרשום הכנסות ראשונות, בוצע גיוס הון ראשון מצד קרן קטליסט בראשותו של אדוארד קוקירמן, ובהמשך נכנסה להשקעה גם קרן מרקר. שתי הקרנות הוותיקות רשמו רווחים נאים על השקעתם בתופין, ואף מכרו מניות תמורת מעל 70 מיליון דולר בהנפקה משנית ב-2019 (במחיר של 17 דולר למניה).

עם זאת, השתיים לא רוו נחת מירידת המניה בהמשך, וב-2020 הודיעו הקרנות על שיתוף פעולה ביניהן, לצורך מקסום הערך לבעלי המניות ולשכירת בנק השקעות לצורך קבלת הצעות לרכישת החברה. בסופו של דבר לא התפתח מהלך אקטיביסטי כלשהו ושתי הקרנות הקטינו את ההחזקות שלהן בתופין, כשחילקו את מניות תופין למשקיעים בהן, ולמעשה פספסו את האקזיט אליו כיוונו כבר לפני כשנתיים.

אגב, נציגי הקרנות קטליסט ומרקר - קוקירמן, אוהד פינקלשטיין ויובל שחר - מכהנים כדירקטורים בתופין. נכון לחודש פברואר, קרן מרקר החזיקה כ-1.5% ממניות תופין, וקטליסט אינה בעלת מניות.

בעלי מניות אחרים בחברה שצפויים ליהנות ממכירת תופין הם המייסדים, כיטוב והריסון: כיטוב מחזיק 6.9% ממניות החברה (ישירות ובאמצעות קרן בבעלות משפחתו) בשווי של 33.9 מיליון דולר בעסקה, והריסון מחזיק ב-4.6% מהמניות בשווי כ-22.6 מיליון דולר. ETF Managers Group, חברת השקעות מניו ג'רזי, החזיקה עד לאחרונה כ-9% ממניות תופין, אך דיווח מלפני שבועיים מצביע על כך שמכרה כמעט את כולן. EVR Research, חברת השקעות מווירג'יניה, מחזיקה בכ-6.1% ממניות תופין, ששווין בעסקה 30.7 מיליון דולר.

לחברה פרטית קל יותר לשנות מודל עסקי

"ההודעה על המכירה היא עדות למעמד המוביל של תופין בתחום ניהול אבטחת המידע לרשתות היברידיות וסביבות ענן", אמר המנכ"ל כיטוב בעקבות הדיווח ביום ד'. "מאז הקמת החברה לפני קרוב ל-20 שנה, עשינו צעדים משמעותיים בפיתוח פתרון מדיניות אוטומטי והפכנו למובילי שוק. העסקה משקפת אבן דרך חשובה לתופין, וכחברה פרטית, תהיה לנו ההזדמנות להאיץ את הצמיחה שלנו באמצעות השקעות בטכנולוגיה, אנשים ושיווק.

"הצוות של Turn/River מתמחה בסיוע לחברות תוכנה כמו תופין, ואני בטוח שהשותפות והמומחיות שלהם תאפשר לנו להשיג את היעדים ארוכי הטווח שלנו מהר יותר".

תופין נמצאת כיום בעיצומו של שינוי המודל העסקי שלה, בדומה למהלכים זהים שעשו ועושות חברות תוכנה אחרות בשנים האחרונות. החברה עוברת ממעבר של מכירת רישיונות תמידיים לפתרון שלה, למודל של מכירת מנויים שמייצר לה הכנסות חוזרות. מדובר בשינוי שצפוי לארוך כשלוש שנים, אם כי קצב ההתקדמות היה מהיר יותר מהמתוכנן ב-2021. שינוי כזה אמור לתמוך בצמיחה וברווחיות בטווח הארוך, אך בטווח הקצר הוא לרוב יוצר פגיעה בתוצאות הפיננסיות ואף פוגע לעיתים בשורה התחתונה. ייתכן שזאת חלק מהסיבה להפיכה לחברה פרטית - לחברה שאינה נסחרת קל יותר לעשות שינוי במודל העסקי משום שאינה צריכה לדווח על בסיס רבעוני על הפגיעה הזמנית בתוצאות ולסבול מירידה במחיר המניה.

בשנת 2021, הכנסותיה של תופין צמחו ב-10% בהשוואה ל-2020 והסתכמו בכ-111 מיליון דולר, מתוכם 46.6 מיליון דולר ממכירת מוצרים (צמיחה של 20%). החברה רשמה הפסד נקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) בסך 36.9 מיליון דולר, מעט יותר גבוה מההפסד ב-2020 שהסתכם ב-35.4 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, ההפסד הנקי השנתי הגיע ל-25.8 מיליון דולר, לעומת הפסד של 20.6 מיליון דולר ב-2020. החברה תפרסם את דוחות הרבעון הראשון ב-13 במאי.

אפשרות לאתר הצעות טובות יותר

ההסכם עם Turn/River קובע שלתופין תהיה תקופה בת 30 ימים שבמהלכם היא יכולה לחפש רוכשים פוטנציאליים אחרים, למקרה שתגיע הצעה עדיפה. במקרה כזה אם תבוטל העסקה המקורית, ישולם ל-Turn/River סכום של 10 מיליון דולר. במקרה של ביטול העסקה מסיבה אחרת הקנס יגיע ל-17.2 מיליון דולר, ואם העסקה תבוטל על-ידי הרוכשת, הקנס יגיע ל-34.4 מיליון דולר.

בראיון לגלובס לפני ארבעה חודשים, התייחס כיטוב לאפשרות שתופין תרכוש חברה, ואמר: "רכישת חברת סטארט-אפ יכולה לקרות, אבל השוויים היום של חברות אבטחת מידע, בעיקר בענן, הם טירוף מערכות, ויצאו מכל פרופורציה. יש חברות בלי הכנסות עם שווי יותר גדול מתופין".

ג'יי.פי מורגן היה היועץ הפיננסי של תופין ומשרד מיתר היה היועץ המשפטי בישראל.

תעודת זהות | תופין

תחום פעילות: ניהול מדיניות אבטחת סייבר ואוטומציה של רשתות תקשורת ארגונית
היסטוריה: הוקמה ב־2005 על־די רובי כיטוב וראובן הריסון, המשמש כ־CTO
נתונים: מעסיקה כ־530 עובדים, מתוכם 280 בישראל. נסחרת בשווי שוק של 309 מיליון דולר. הכנסותיה בינואר־ספטמבר 2021 הגיעו ל־9.69 מיליון דולר, ההפסד הנקי GAAP-Non בתקופה זו - 7.19 מיליון דולר