השופטת אגמון-גונן: משרד הפנים פנה אליי באופן פסול כדי לשנות את שיקול דעתי

בפתח דיון שעסק בעניין זכות הגישה לערכאות של אזרחי אוקראינה שכניסתם סורבה לישראל, השופטת אגמון גונן ציינה כי גורמים ממשרד הפנים פנו אליה "בניסיון פסול לגרום לי לשנות את שיקול דעתי" • במשרד הפנים וברשות האוכלוסין מכחישים את טענות השופטת

השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף
השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף

השופטת מיכל אגמון-גונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב אמרה היום (ד') בפתח דיון שעסק בעניין זכות הגישה לערכאות של אזרחי אוקראינה שכניסתם סורבה לישראל כי "לפני שנכנס לגופו של התיק, אני רוצה להביא לידיעת הצדדים כי בימים האחרונים נעשו אלי פניות עקיפות מטעם משרד הפנים, בניסיון פסול לגרום לי לשנות את שיקול דעתי בהחלטותיי בנוגע לאזרחיות ואזרחי אוקראינה המגיעים בימים אלו לישראל בכלל, ובפרט להביא אותי לשנות את החלטתי המחייבת את רשות האוכלוסין להמתין 48 שעות בטרם תרחיק את אותם אזרחים, ואף ניסיון פסול להשפיע על שיקול דעתי בתיק הספציפי שלפנינו, כך שאורה על הרחקת המערערות בתיק זה".

עוד הוסיפה השופטת אגמון-גונן כי "אני מיידעת את הצדדים בדבר אותן פניות, ויחד עם זאת, מבהירה לשני הצדדים, כי אותן פניות לא ישפיעו על שיקול דעתי, לא לכאן ולא לכאן. החלטותיי יינתנו בעתיד, כפי שניתנו בעבר על פי מיטב הכרתי המקצועית. לא אפסוק לטובת המערערות אך בשל אותן פניות, ולא אפסוק נגדן בעקבות אותן פניות".

"כפי שהצהרתי עם מינויי כשופטת: 'אני מתחייבת לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, לשפוט משפט צדק, לא להטות משפט ולא להכיר פנים'. כך עשיתי וכך אעשה", סיכמה אגמון-גונן.

נציגת המדינה הופתעה מהדברים של השופטת, ואמרה כי אין לה יכולת להתייחס לטענה החמורה כיוון שהיא שומעת עליה כעת לראשונה. לדבריה, "אני לא אוכל להתייחס לדברים שנאמרו בפתח הדיון, מאחר שזו פעם ראשונה שנאמרו ואין לי ידיעה לגביהם".

ההתנהלות השופטת אגמון-גונן מעלה שאלות לאור העובדה כי לדבריה היא קיבלה פניות פסולות בימים האחרונים, אך לא מצאה לנכון לעדכן את הצדדים על כך חרף החלטה מפורטת שניתנה אתמול, וחרף העובדה כי דבריה הבוקר הוקראו מן הכתב. לכאורה מדובר בטענה חמורה מאוד, אלא שבמשרד הפנים וברשות האוכלוסין מכחישים את הטענה מכל וכל, ואומרים כי הם לא יודעים על מה מדובר.

גלובס פנה לשופטת אגמון-גונן בבקשת הבהרה, ומטעם אגמון-גונן נמסר כי "הפניות אל השופטת אגמון-גונן שהוזכרו בפתח הדיון בתיק 389-04-22, דווחו לנשיאת בית-המשפט העליון וכן הובאו לידיעת מנהל בתי-המשפט. הנשיאה העמידה את השופטת על חובתה לבצע גילוי נאות לצדדים בהליך התלוי ועומד וכך אכן נעשה. בהמשך להודעת השופטת שניתנה לצדדים, תפעל הנהלת בתי-המשפט לבירור העניין במישור המוסדי".