ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלי הים ובחברות התעבורה הימית

סכסוך העבודה, שכולל כ-2,600 עובדים, הוכרז לדברי ההסתדרות "על רקע התנהלות חד-צדדית בניגוד להבנות בין הצדדים, הפרת יחסי העבודה ואיום על האיתנות הפיננסית של הנמלים הקיימים" • "פעלנו לתוספת עובדים זמניים, נענינו לבקשות הנמלים להגמשת ניהול כוח האדם, היינו בהידברות עם ההסתדרות במשך כל הזמן הזה", אמרה השרה מרב מיכאלי, שהודיעה הבוקר על העברת שלושה רציפים לנמלים החדשים כדי לצמצם את התור בנמלים

ספינות ממתינות בנמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
ספינות ממתינות בנמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

בעקבות הכרזתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי הבוקר (ד') כי היא מעבירה את הרציפים הריקים לנמלים החדשים באשדוד ובחיפה, הכריזה אחה"צ ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברות נמלי הים והתעבורה הימית. ההחלטה כוללת את חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד, חברת תעבורה ימית חיפה ואת חברת תעבורה ימית אשדוד. בסך הכל מדובר בכ-2,600 עובדים.

העילות לסכסוך לפי ההסתדרות: "התנהלות חד-צדדית במסירת רציפים נוספים לנמל הפרטי החדש, בניגוד להבנות רבות שנים בין הצדדים שעמדו ביסוד הסכמי הרפורמה; פתיחה בלתי מבוקרת של שוק המטען הימי לתחרות, תוך התעלמות מנציגות העובדים; איום על איתנותם הפיננסית של הנמלים הקיימים, כתוצאה מפתיחה בלתי מבוקרת של השוק לתחרות והשלכותיה החמורות על ציבור העובדים; והתנהלות באופן חד-צדדי, בחוסר תום לב, ותוך הפרות של יסודות בסיסיים ביחסי עבודה".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר כי "ההסתדרות בראשותי פועלת בממלכתיות ובאחריות, אך עם זאת לא אתן לפגוע בעובדים ובמעמדם, באיתנות הנמלים הקיימים ובהסכמים שנחתמו בעמל רב. לצערי, בעקבות ההתנהלות החד-צדדית של משרד התחבורה ושל העומדת בראשו, נאלצנו להכריז היום על סכסוך עבודה. נמשיך לשמור על ביטחונם התעסוקתי של העובדים בישראל".

כאמור, שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה הבוקר על העברת שלושה רציפים לנמלים החדשים כדי לצמצם את התור בנמלים. "היינו בשיחות שבועיות, יומיות, תקופתיות עם הנהלות הנמלים, פעלנו לתוספת עובדים זמניים, נענינו לבקשות הנמלים להגמשת ניהול כוח האדם, היינו בהידברות עם ההסתדרות במשך כל הזמן הזה", אמרה מיכאלי.

לדבריה, "אנחנו עשינו עבודה שמטרתה שתהיה תוצאה ולא כותרת - כשרת התחבורה אני אחראית כמובן על התווך הימי, אבל כאן מדובר במשבר ואירוע לאומי שאנחנו חייבות וחייבים לטפל בו. אחרי שמוצו כל הצעדים האחרים הגיע הזמן לעליית מדרגה. קחו בחשבון שרוב מכריע של האוניות שעומדות היום בתור, הן אוניות מטען כללי. לכן, אני מודיעה היום על פתיחת רציפים 7-8 בנמל המפרץ ו-28 בנמל הדרום לתקופת זמן של שנתיים או עד שהתור יחזור לנורמה, להפעלה ולפריקת אוניות מטען כללי. אלה רציפים שמיועדים לאוניות מטען כללי ולכן אנחנו פותחות ופותחים אותם היום".

עוד ציינה מיכאלי כי "זה מהלך דרמטי אבל הוא מהלך שאיש לא מפסידה או מפסיד ממנו. על פניו, יש די והותר עבודה לכל הנמלים, אבל הוא תלוי בכך שתהיה התגייסות של כל הגורמים. אנחנו עשינו את המהלך הזה בהיוועצות עם כל הנוגעים בדבר - משרד האוצר, חנ"י, ההסתדרות. עם כולם דיברנו והגענו למצב שאני מכריזה היום על פתיחת הרציפים הנוספים לפריקת אוניות מטען כללי".