בריטניה הטילה סנקציות על נשיא ארגון הקונגרס היהודי האירופי

בריטניה הטילה את הסנקציות על משה קנטור, מיליארדר יהודי ממוצא רוסי המכהן גם כיו"ר מועצת יד ושם, בשל קשריו האישיים עם ולדימיר פוטין ובשל העובדה כי הוא בעל השליטה העיקרי בקונצרן Acron • לקנטור יש אזרחות בריטית, והונו מוערך ביותר מ-7 מיליארד דולר • הקונגרס היהודי האירופי: מדובר בהחלטה חסרת כל בסיס עובדתי

משה קנטור, נשיא ארגון הקונגרס היהודי האירופי / צילום: Associated Press, הRonen Zvulun
משה קנטור, נשיא ארגון הקונגרס היהודי האירופי / צילום: Associated Press, הRonen Zvulun

כחלק מגל הסנקציות הנוסף על אוליגרכים רוסים, הטילה בריטניה אתמול סנקציות אישיות נגד משה קנטור, מיליארדר יהודי ממוצא רוסי המכהן בין היתר כנשיא הקונגרס היהודי האירופי (EJC). לקנטור, המכהן גם כיו"ר מועצת "יד ושם", יש אזרחות בריטית, והונו מוערך ביותר מ-7 מיליארד דולר. הסנקציות הוטלו עליו בשל קשריו האישיים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכן אחזקותיו בתאגיד הדשנים הרוסי Acron שלפי משרד החוץ הבריטי הוא "בעל חשיבות אסטרטגית" לממשל הרוסי.

קנטור, בן 68, פעיל בנושאים יהודיים באירופה ובישראל, והיה מי שאירגן ויזם בשנת 2020 את "פורום השואה הבינלאומי" שהתכנס בירושלים בנוכחות הנסיך צ'רלס מבריטניה, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ושורת מנהיגים אחרים. הוא נכנס לרשימת הסנקציות, לפי הדיווחים בבריטניה, בשל העובדה כי הוא בעל השליטה העיקרי בקונצרן Acron שמפיק מינרלים ודשנים ברוסיה.

הקונגרס היהודי האירופי הביע "זעזוע" מההחלטה הבריטית, ואמר כי מדובר בהחלטה "שגויה שחסרה כל בסיס עובדתי". הארגון מסר כי קנטור הקדיש את העשורים האחרונים למאבק באנטישמיות, וכי הוא מתגורר באירופה כבר לפחות שלושה עשורים. הארגון קרא לממשלה הבריטית "להפוך את ההחלטה בהקדם".

"אנחנו מגבירים את המאמץ עם הסנקציות החריפות ביותר עד כה", אמרה שרת החוץ הבריטית ליז טראס על רקע ההודעה על הסנקציות על קנטור, ושבעה בכירים רוסים נוספים. "אנחנו מראים לאליטה הרוסית כי אינם יכולים לרחוץ את ידיהם מהזוועות שמתבצעות על פי ההוראות של פוטין".