הראל רוכשת מדיסקונט תיק משכנתאות בהיקף של מיליארד שקל

עבור דיסקונט מדובר בתיק ראשון שמוכר הבנק, והמהלך נעשה על מנת לפתח כלי נוסף לפינוי הון, בין היתר להמשך הצמיחה באשראי • כתוצאה מהעסקה יגדל תיק המשכנתאות של הראל לכ-4.2 מיליארד שקל

משכנתה / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
משכנתה / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

הבנקים ממשיכים לבצע פעולות שיאפשרו להם להגדיל את מתן האשראי לציבור, שמהווה את אחד ממנועי הצמיחה הגדולים שלהם בשנים האחרונות, ומסומן גם כמנוע צמיחה לקראת השנים הבאות. השבוע רכשה חברת הביטוח הראל תיק משכנתאות בהיקף של מיליארד שקל מבנק דיסקונט.

עבור דיסקונט מדובר במכירה ראשונה של תיק משכנתאות, כחלק מהאסטרטגיה לניהול ותכנון הוני. זאת, במקביל לצמיחה המואצת בפעילות הבנק בתחום המשכנתאות, אשר באה לידי ביטוי בגידול של 26.5% באשראי לדיור בשנת 2021 - הנתון הגבוה ביותר במערכת הבנקאית. העסקה הזו לא תהווה השפעה מהותית ישירה על ההון של דיסקונט, אך עבור הבנק מדובר בהתנסות ראשונית במכירת תיק משכנתאות, כלי שעשוי להפוך בעתיד הקרוב כמשמעותי לצורך פינוי הון.

מכירת תיק המשכנתאות מצטרפת לצעד נוסף בו נקטו בדיסקונט לאחרונה על מנת להגדיל את הלימות ההון במטרה להרחיב את תיק האשראי של בנק. בשבוע שעבר יצא דיסקונט להנפקת מניות, הראשונה מאז 2016, כאשר את שלב הגיוס המוסדי סיים הבנק עם ביקושי שיא של כ-1.7 מיליארד שקל, מתוכם נענה הבנק ל-1.424 מיליארד שקל, הרבה מעל להערכות בשוק שצפו גיוס של 700-800 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם, הראל רכשה 80% מהתיק הכולל, לפי שווי של כ-1.25 מיליארד שקל, ודיסקונט נותר עם החזקה של 20% מהתיק. הבנק ימשיך לנהל את התיק בכללותו בהתאם לנהלים ולעקרונות המקובלים שלו ויהיה זכאי לעמלת ניהול שנתית, כאשר בעסקה מגולמים לצד דמי הניהול שתשלם הראל לבנק גם מרווחים שישקפו רווח לשני הצדדים.

בהראל ציינו כי הרכישה מהווה מהלך נוסף המיישם את מיומנותה של הראל בתחום רכישת תיקי המשכנתאות, לאחר עסקאות שביצעה החברה בעבר עם בנק הפועלים, מזרחי טפחות ולאומי. שווי תיק המשכנתאות הכולל של הראל עמד לפני העסקה האחרונה על כ-3.2 מיליארד שקל ובעקבות רכישת התיק הנוסף יגדל לכ-4.2 מיליארד שקל.

יובל גביש, המשנה למנכ"ל וראש החטיבה העסקית בדיסקונט, אמר כי "העסקה עם הראל, בהובלת יחידת הסינדיקציה, מהווה עוד פריצת דרך עבור דיסקונט ופיתוח מיומנויות שישמשו אותנו גם בעתיד במקביל להמשך הצמיחה המואצת של הבנק".

סמי בבקוב, מנהל חטיבת ההשקעות בקבוצת הראל, ציין כי "הראל מתמקדת בשנתיים האחרונות בהשקעות מגוונות בשווקי הנדל"ן למגורים בארץ ובחו"ל, ומגזר המשכנתאות מהווה חלק מרכזי וחשוב בשוק זה בישראל. רכישה זו מאפשרת לנו להעמיק את עוגן המשכנתאות בתיק האשראי הכולל, במטרה לייצר תשואה שוטפת עם סיכון אשראי נמוך עבור החוסכים".