הבנות של פוטין מתמודדות עם סנקציות בשל המלחמה, אך עדיין נשארות בעלטה

הצעדים הנידונים על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי יטילו זרקור על חיי המשפחה השמורים בקנאות של הנשיא הרוסי

קתרינה תיכונובה, בתו הצעירה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בתחרות ריקוד בפולין ב-2014 / צילום: Reuters, Jakub Dabrowski
קתרינה תיכונובה, בתו הצעירה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בתחרות ריקוד בפולין ב-2014 / צילום: Reuters, Jakub Dabrowski

צעדים אמריקאיים ואירופאיים להטלת סנקציות על שתי הבנות המבוגרות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מטילים זרקור על משפחה ששנים ארוכות עטופה במעטה של סודיות.

ביום רביעי הודיעו בבית הלבן שיטילו סנקציות על שתי בנותיו של פוטין מנישואים שמאז נגמרו לחברת צוות אוויר באירופלוט, כך אמרו פקידים אמריקאיים. האיחוד האירופי, בינתיים, צפוי לנקוט צעד דומה אחרי שיתקיים דיון בנושא בין 27 המדינות החברות בו, כך אמרו דיפלומטים. הסנקציות החדשות של האיחוד האירופי, שייכנסו לתוקף ביום שישי, יקפיאו כל נכס המוחזק בשטח גוש המדינות ויאסרו על שתי הבנות לבקר בכל אחת מהמדינות החברות בגוש.

משרד האוצר האמריקאי ביום רביעי נקב בשמן של השתיים, קטרינה ולדימירובנה תיכונובה ומריה ולדימירובנה וורונוצובה. במשרד אמרו שתיכונובה היא מנהלת בתחום הטכנולוגיה שעבודתה קשורה לממשלה הרוסית ולתעשיית הביטחון. על וורונוצובה אמרו שהיא מובילה תוכניות למחקר גנטי במימון הקרמלין, שנמצאות - כך אמרו פקידים אמריקאיים - בפיקוח אישי של פוטין.

בעבר נשמרו השתיים הרחק מעין הציבור, עד כדי כך שהקרמלין זיהה אותן רק בשם הפרטי שלהן.

מוסקבה עדיין מכחישה

הצעדים נגד בנות הנשיא ננקטים לאחר סוף שבוע בו דווח על זוועות לכאורה שחיילים רוסיים ביצעו כלפי אזרחים אוקראיניים. מוסקבה הכחישה כל אחריות לזוועות בשטחים שצבאה כבש לאחרונה באוקראינה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב סירב ביום רביעי להגיב על התוכניות להטיל סנקציות על בנותיו של פוטין. פקידים בכירים באיחוד האירופי אמרו ביום שלישי שהם מוסיפים לרשימות עשרות פקידים בכירים, אוליגרכים ופוליטיקאים בחבילת הסנקציות החדשה שלהם. גוש המדינות הרחיב את התנאים לעמידה בתנאי הסף להטלת סנקציות והפך את רדיפת האליטות המקורבות לקרמלין לפשוטה יותר.

באיחוד האירופי כבר הכניסו לרשימה שחורה את החתן של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ואת אשתו לשעבר של מנכ"ל רוסנפט איגור סצ'ין. פקידים בגוש המדינות אמרו בשבוע שעבר שיגדילו את כמות בני המשפחה של פקידים בכירים ואוליגרכים הנפגעים מהסנקציות כדי להגביר את הלחץ על הקרמלין.

"אנחנו פועלים נגד הקרמלין, והאליטות הפוליטיות והכלכליות התומכות במלחמה של פוטין באוקראינה", אמר ג'וזף בורל, מוביל מדיניות החוץ באיחוד האירופי, ביום שלישי כשהכריז על ההצעה לחבילת סנקציות אירופאיות חדשה.

פקיד אמריקאי אחד אמר שהצעד נגד שתי הבנות נועד לפגוע בהון האישי של פוטין. "אנו מאמינים שהרבה מנכסיו מוחבאים אצל קרובי משפחה ולכן אנחנו מכוונים אליהם", אמר הפקיד ביום רביעי.

אין מידע רב על בנותיו של נשיא רוסיה

שתי בנותיו של פוטין נולדו מאשתו הקודמת, ליודמילה פוטינה. מערכת היחסית ביניהם נגמרה ב־2013. לא ידוע עליהן הרבה. על פי אתר הקרמלין, פוטין ואשתו הולידו את מריה לפני שעזבו את גרמניה ב־1985, שם היה מבוסס פוטין כקצין KGB. קטרינה נולדה ב־1986 בעיר הגרמנית דרזדן.

הן קיבלו את שמן מהסבתות משני הצדדים - מריה איבנובנה פוטינה וקטרינה תיכונובנה שקרבנבה, על פי הביוגרפיה שלהן בקרמלין. "על פי אמן ליודמילה, פוטין אוהב את הבנות שלו מאוד", נכתב בביוגרפיה. פוטין "תמיד פינק אותן ואני חינכתי אותן", מצוטטת אשתו לשעבר של פוטין באתר.

שתי הנשים שומרות על פרופיל כל כך נמוך שרוסים רבים לא יודעים איך הן נראות. בריאיון עם סוכנות הידיעות הרשמית הרוסית טא"ס באוקטובר 2020, הודה פוטין שהוא נהנה לתקשר עם נכדיו אבל לא אוהב להיות פתוח לגבי משפחתו מסיבות ביטחוניות.

"יש לי נכדים, אני מאושר. הם מאוד חמודים וטובים", אמר פוטין לטא"ס. "מאוד מהנה אותי התקשורת שאני מנהל איתם".

במסיבת העיתונאים השנתית שלו ב־2015, אמר פוטין לקהל שהוא גאה בבנות שלו אבל לעולם לא "דן בענייני משפחה" באופן ציבורי, כולל כל מה שקשור לעבודה של הבנות שלו. "אני גאה בהן", צוטט על ידי טא"ס. "הן ממשיכות ללמוד ולעבוד. הבנות שלי מדברות באופן שוטף שלוש שפות אירופאיות".

פוטין מתעקש שבנותיו לא רוצה לעזוב את רוסיה

הוא אמר שבנותיו לא מעורבות בעסקים או בפוליטיקה והוא דחה השערות שהן גרות במדינות אחרות והתעקש שהן גרות ברוסיה ומעולם לא ביקשו להיות דיירות קבע בשום מדינה אחרת.

"הן לא התחנכו בשום מקום חוץ מרוסיה. הן למדו רק באוניברסיטאות רוסיות", אמר. "הן פשוט חיות את חייהן". הוא סירב בזמנו להגיב על דיווחים בתקשורת שביתו הצעירה ביותר, קטרינה, התמודדה ב־2015 על משרה במכון העתודה אינטלקטואלית הלאומי באוניברסיטת לומונוסוב במוסקבה, מוסד התומך במחקר מדעי.

"לדבר על המקום המדויק בו בנותיי עובדות ומה הן עושות - מעולם לא עשיתי זאת ואני לא מתכוון לעשות זאת עכשיו, מסיבות רבות, כולל סיבות ביטחוניות", אמר פוטין. הוא אמר לקהל שבנותיו מעולם לא היו כמו הילדים של ידוענים ומעולם לא אהבו להיות באור הזרקורים.

"הן פשוט חיות את חייהן ועושות זאת בכבוד", אמר.

הצעת הסנקציות האחרונות של האיחוד האירופי מכוונת נגד אולג דריפסקה, איל הון העוסק בחומרי גלם שייסד את ענקית האלומיניום הרוסית Rusal, כך אמרו דיפלומטים. בעבר נהנה דריפסקה מרשת נרחבת של קשרים בין הפוליטיקאים הבכירים באירופה. ב־2018 הטילה עליו וושינגטון סנקציות כחלק מתגובה נרחבת להאשמות אמריקאיות שהרוסים התערבו בבחירות בארה"ב, על ידי מתקפות סייבר והתגרויות אחרות.

הוא תבע את משרד האוצר האמריקאי ב־2019, וניסה להסיר את הסנקציות נגדו. בתביעה טען שמשרד האוצר האשים אותו האשמות שווא על בסיס שמועות ורמיזות כבסיס להחלטה על הסנקציות. בחודש שעבר, בית דין אמריקאי לערעורים דחה את ניסיונו של דריפסקה להסיר את הסנקציות, והותיר על כנה פסיקה מוקדמת יותר של שופט פדרלי שדחה את העתירה. ניסיון להגיע לנציג של דריפסקה, דרך חברת Rusal, לא הצליח.

בחודש שעבר כתב דריפסקה ברשתות החברתיות שהשלום "חשוב ביותר". הוא גם צפה שהסנקציות המערביות לגרמו לרוסיה להיכנס למשבר כלכלי ממושך. הדיווח הראשון על כלילתו ברשימת אנשים שהאיחוד האירופי מטיל עליהם סנקציות נעשה לראשונה בעיתון פיננשיאל טיימס.