התאחדות התעשיינים הגישה בקשה לצו מניעה נגד סכסוך העבודה בנמלים

ההתאחדות מבקשת סעד זמני דחוף למניעת שביתה בנמלי הים ולהתערבות בית הדין לעבודה, כך שיורה לצדדים להיכנס למו"מ או להכריז על סכסוך העבודה כסכסוך פוליטי שבעטיו לא ניתן לנקוט צעדים ארגוניים

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

התאחדות התעשיינים הגישה בקשה לצו מניעה נגד החלטת ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה בנמלים בעקבות החלטת שרת התחבורה מרב מיכאלי להקצות רציפים ריקים לנמלים הפרטיים.

בבקשתה, התאחדות התעשיינים מבקשת סעד זמני דחוף למניעת שביתה בנמלי הים ולהתערבות בית הדין לעבודה, כך שיורה לצדדים להיכנס למשא-ומתן או להכריז על סכסוך העבודה כסכסוך פוליטי שבעטיו לא ניתן לנקוט צעדים ארגוניים.

לפי ההתאחדות, לנוכח דוח משרד האוצר שהצביע על הפסד יומי למשק בסך 39 מיליון שקלים בעקבות התור התפעולי בנמלים, עד כה איבד המשק 9 מיליארד שקל. "כל אזרחי ישראל נאלצים לשאת בנטל התשלומים העודף, שעה שמספר רציפים שוממים היכולים לשמש לצמצום הנזק הכלכלי - אינם מופעלים, ובמקביל למעלה מ-70 אוניות ממתינות בתור".

אתמול (ד') הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה שכולל כ-2,600 עובדים, "על רקע התנהלות חד-צדדית בניגוד להבנות בין הצדדים, הפרת יחסי העבודה ואיום על האיתנות הפיננסית של הנמלים הקיימים". ההחלטה כוללת את חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד, חברת תעבורה ימית חיפה וחברת תעבורה ימית אשדוד.

העילות לסכסוך לפי ההסתדרות: "התנהלות חד-צדדית במסירת רציפים נוספים לנמל הפרטי החדש, בניגוד להבנות רבות שנים בין הצדדים שעמדו ביסוד הסכמי הרפורמה; פתיחה בלתי מבוקרת של שוק המטען הימי לתחרות, תוך התעלמות מנציגות העובדים; איום על איתנותם הפיננסית של הנמלים הקיימים, כתוצאה מפתיחה בלתי מבוקרת של השוק לתחרות והשלכותיה החמורות על ציבור העובדים; והתנהלות באופן חד-צדדי, בחוסר תום-לב, ותוך הפרות של יסודות בסיסיים ביחסי עבודה".

כאמור, שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה אתמול בבוקר על העברת שלושה רציפים לנמלים החדשים כדי לצמצם את התור בנמלים.

"היינו בשיחות שבועיות, יומיות, תקופתיות עם הנהלות הנמלים, פעלנו לתוספת עובדים זמניים, נענינו לבקשות הנמלים להגמשת ניהול כוח-האדם, היינו בהידברות עם ההסתדרות במשך כל הזמן הזה", אמרה מיכאלי.

לדבריה, "אנחנו עשינו עבודה שמטרתה שתהיה תוצאה ולא כותרת - כשרת התחבורה אני אחראית כמובן על התווך הימי, אבל כאן מדובר במשבר ואירוע לאומי שאנחנו חייבות וחייבים לטפל בו. אחרי שמוצו כל הצעדים האחרים, הגיע הזמן לעליית מדרגה. קחו בחשבון שרוב מכריע של האוניות שעומדות היום בתור, הן אוניות מטען כללי. לכן אני מודיעה היום על פתיחת רציפים 7-8 בנמל המפרץ ו-28 בנמל הדרום לתקופת זמן של שנתיים או עד שהתור יחזור לנורמה, להפעלה ולפריקת אוניות מטען כללי. אלה רציפים שמיועדים לאוניות מטען כללי, ולכן אנחנו פותחות ופותחים אותם היום".

עוד ציינה מיכאלי כי "זה מהלך דרמטי, אבל הוא מהלך שאיש לא מפסידה או מפסיד ממנו. על פניו, יש די והותר עבודה לכל הנמלים, אבל הוא תלוי בכך שתהיה התגייסות של כל הגורמים. אנחנו עשינו את המהלך הזה בהיוועצות עם כל הנוגעים בדבר - משרד האוצר, חברת נמלי ישראל וההסתדרות. עם כולם דיברנו והגענו למצב שאני מכריזה היום על פתיחת הרציפים הנוספים לפריקת אוניות מטען כללי".