הריסה ובנייה בתל אביב, 100 מטר מכיכר רבין: "הייתה לנו תופעה של חסרי דיור שנכנסו לישון בבניין"

הדיירים ברחוב בלוך 10 בתל אביב מתפנים בקרוב מבתיהם • הם יחזרו לדירה חדשה וגדולה יותר

רחוב בלוך 10 תל אביב. הדמיה / צילום: הדמיה: Viewpoint
רחוב בלוך 10 תל אביב. הדמיה / צילום: הדמיה: Viewpoint

סיפור הפרויקט:

"הבניין נבנה בשנות ה-50 והוא אופייני לסביבה - בנייני שיכון בני שלוש קומות על עמודים, ללא חניה וללא מעליות", מספר מיכאל אקובס, החבר בנציגות הדיירים בבניין. "מה שמיוחד בו שהוא נמצא במרחק של כ-100 מטר מכיכר רבין ומהעירייה. קניתי את הדירה בשנת 2012, שילמתי אז 2 מיליון שקל, ומאז אני מתגורר שם עם משפחתי".

אקובס מוסיף כי בבניין היו נזילות: "כל חורף הייתה לי מלחמה נגד רטיבות ועובש. הכניסה לגג הייתה פתוחה לגמרי, ומי הגשמים היו זורמים על המדרגות כל החורף. גם דלת הכניסה הראשית הייתה ללא מנעול ולפני כמה שנים הייתה לנו תופעה של חסרי דיור שנכנסו לישון בתוך הכניסה משום שהדלת הייתה פתוחה. הם לא היו אלימים, סך הכול חיפשו מקום חמים לישון בו, אבל לא נעים לגור בבניין כשיש הומלסים למטה אז התקשרנו לעירייה שבאה לטפל בזה".

"רעיון התמ"א התקדם רק כי אני דחפתי אותו מאז שקניתי את הדירה", מדגיש אקובס. "בהתחלה הדיירים לא היו רציניים ולא ממש שיתפו פעולה, עד שבשנת 2015 דחפתי בכוח לכיוון התחדשות עירונית. דיברנו עם חברת הניהול גרין-גרופ, שהתחילה את כל התהליך איתנו. זו חברה מנהלת שעשתה את כל התכנון עוד לפני שהיזם נכנס לתמונה. החברה עשתה את כל התהליך ההתחלתי מול שאר הדיירים. היו הרבה יזמים שהתעניינו בפרויקט אבל בסוף נשארו שלושה יזמים גדולים".

הפרויקט הוא מסוג תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה). "מהרגע שמתחילים את התהליך מול הרשויות לוקח שנים עד שהפרויקט יוצא לפועל. חתמנו מול היזם בספטמבר 2018, אולם לקח הרבה זמן עד שהתקבל היתר בנייה". לדבריו, "צריך בעיקר סבלנות, יהיו המון תקלות בדרך וגם אחרי שמקבלים את האישור של הוועדה לוקח שנה עד שמקבלים את ההיתר".

בלוך 10, תל אביב - לפני ואחרי / צילום: דורון סהר
 בלוך 10, תל אביב - לפני ואחרי / צילום: דורון סהר

התמורה ליזם:

9 דירות חדשות מתוך 22.

התמורה לדיירים:

דירות חדשות בשטח 113 מ"ר + מרפסת 14 מ"ר וחניה.

לו"ז:

הודעת הפינוי נשלחה בתחילת פברואר, הפינוי מסתיים ב־2 במאי, ואז תחל הבנייה. מסירת הדירות בבניין צפויה ב-2025.
המצב הקיים: בניין בן 3 קומות מעל קומת עמודים הכולל 13 דירות שיכון ישנות, הדירות היו 95 מ"ר, ללא מרפסות, חניות ומעליות.
היזם: בונים בעיר מקבוצת בוני התיכון
האדריכל: מזור פירסט
עו"ד היזם: עו"ד דינה בנבנישתי
עו"ד הדיירים: עו"ד גיא מדמוני לנדאו