יבואנית הרכב כלמוביל נכנסת לאנרגיות מתחדשות בהשקעה של 160 מיליון שקל

רוכשת את חברת אנרפוינט מידי דוראל, קרן AP פרטנרס וצביקה בארינבוים • מנכ"ל כלמוביל: "הרכישה - מענה לגידול המתמיד ברכישת רכבים מונעי חשמל בישראל ובעולם"

יניב שיראזי, מנכ''ל כלמוביל / צילום: כלמוביל
יניב שיראזי, מנכ''ל כלמוביל / צילום: כלמוביל

ככל שהסביבה התחרותית בשוק הרכב הישראלי הופכת להיות צפופה ואגרסיבית יותר, והמעבר לרכב חשמלי מאיים על המודל העסקי המסורתי, יבואני הרכב הישראלים ממשיכים לחפש כיוונים אסטרטגיים חדשים לפיתוח עסקי, שמשיקים לענף הרכב.

אחד המהלכים הללו הוכרז השבוע כאשר קבוצת כלמוביל רכשה את חברת אנרפוינט הישראלית, שמתמחה באנרגיה סולארית ונכנסת באמצעותה לתחומי האנרגיה המתחדשת. באופן סמלי, העסקה הוכרזה ביום שבו התבשרה כלמוביל כי יריבתה מהענף קבוצת קרסו ושותפותיה, הקדימו אותה כשזכו במכרז על רכישת השליטה באגד, שבו השתתפה גם כלמוביל עצמה.

רכישת אנרפוינט מתבצעת מידי קבוצת משקיעים הכוללת את דוראל , קרן ההשקעות הפרטית AP פרטנרס שמוביל שמואל וולודינגר (שרשמה לאחרונה הצפת ערך משמעותית בחברת הממתקים ותוספי המזון טופ גאם תעשיות שהונפקה בת"א) ואיש העסקים צביקה בארינבוים.

העסקה מתבצעת לפי שווי של כ-160 מיליון שקל לאנרפוינט והיא כפופה להתקיימות תנאים מתלים, ובכללם קבלת אישורים רגולטוריים. במסגרת ההסכם תרכוש כלמוביל 100% מחברת אנרפוינט, שפעילה מזה כ-12 שנים בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל, בדגש על פתרונות אנרגיה סולארית למגזר הביתי והמסחרי.

"כרטיס כניסה" לתחום טעינת הרכב

למרות שאנרפוינט אינה פועלת ישירות בתחומים שקשורים לענף הרכב, עשויות להיות לה בעתיד סינרגיות דוגמת פיתוח תשתית טעינה לרכב חשמלי, שמבוססת על חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים. יצוין כי בשל החשש שטעינה מוגברת של רכב חשמלי ממקורות כוח מקובלים תביא להגברת הזיהום וצריכת דלקים, מדינות רבות בעולם מתחילות להעניק כיום מענקים וסבסוד לעמדות טעינת רכב פרטיות וציבוריות שמבוססות על מקורות מתחדשים ונקיים דוגמת אנרגיית השמש. לפיכך מעריכים בענף כי הרכישה עשויה לספק לכלמוביל בעתיד גם "כרטיס כניסה" לתחום הטעינה לרכב חשמלי, שבו כבר פעילים יבואני רכב רבים.

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל, מציין כי רכישת אנרפוינט משתלבת עם תוכניות הפיתוח של הקבוצה למתן פתרונות משלימים ללקוחות בתחום האנרגיה המתחדשת ומענה לגידול המתמיד ברכישת רכבים מונעי חשמל בישראל ובעולם. עוד מציין שיראזי, כי רכישת אנרפוינט היא שלב נוסף ביישום מיזמי פיתוח שיהיו סינרגטיים לעסקי הליבה של כלמוביל.

קבוצת כלמוביל מחזיקה בכרבע משוק הרכב הפרטי בישראל עם המותגים מרצדס, יונדאי מוטורס מיצובישי מוטורס וג'נסיס. ככל הידוע זה המהלך הראשון של החברה מחוץ לתחום הליבה של הרכב הקל והכבד והתשתיות עבורו. הקבוצה מעסיקה ברחבי הארץ מעל 1,000 עובדים הפועלים בתחומי המכירה, שירות, מימון, לוגיסטיקה, חלפים ומטה.

דוראל: "רווח משמעותי בפרק זמן קצר יחסית"

חברת האנרגיה המתחדשת דוראל, הנסחרת בשווי של 2.1 מיליארד שקל, דיווחה כי במסגרת עסקת אגרופוינט היא מכרה את מלוא החזקותיה (24.24%) תמורת כ-42 מיליון שקל, ולאחר סילוק יתרת התחייבותה של החברה כלפי אנרפוינט, יוותר בידי החברה סך של כ-36 מיליון שקל במזומן.

להערכת דוראל, בכפוף להשלמת העסקה, היא תכיר בדוחותיה הכספיים לרבעון השני לשנת 2022 ברווח (לפני מס) של כ-15 עד 17 מיליון שקל, וזאת נוסף על הרווחים שהוכרו בדוחות כספיים קודמים בקשר עם פעילות החברה מול אנרפוינט.

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, מסר כי "החלטנו לממש השקעה זו לאור ההזדמנות העסקית הייחודית שנוצרה והערך שהיא מייצרת - רווח משמעותי בפרק זמן קצר יחסית. לצד פעילותה הענפה של דוראל בייזום, פיתוח והקמה של פרויקטים גדולים בארץ ובעולם, נמשיך להשקיע במיזמים וחברות סינרגטיים לפעילות החברה".

אנרפוינט | תעודת זהות

תחום פעילות: ייעוץ, שיווק, תכנון, התקנה ושירות למערכות סולאריות על גגות בתים פרטיים, מבני מסחר, מבני ציבור ועוד
היסטוריה: הוקמה בשנת 2009. מחזיקים עד למכירה: קרן ההשקעות AP פרטנרס, צביקה בארינבוים, דוראל
נתונים: מחזור מכירות שנתי 2021 (הערכה): כ-150 מיליון שקל. מעסיקה כ-100 עובדים